Karlia
Russin eller inte spelar ingen roll för Svea. En katt sittande bredvid en musleksak på ett mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är väl inte fredag än...
Nej, för då hade jag lagt in den här bilden musmys:

En mus läser tidningen i en fåtölj och en sovande katt på trägolvet i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
tergo och 14 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
[bild]
Är Mjölner mer skonsamt för musen? Vill att den lider så lite som möjligt och att det inte blir så skitigt så att fällan kan användas igen.
Förra året smet mössen från mina Mjölner 3/10 gånger. En mus var skadad och kröp in i en vägg någonstans där den dog och det stank hemskt i närmare en månad. Jag avråder starkt från att använda Mjölner. Fällan på din bild har funkat bra för mig men det var i slutet av förra vintern och det hann bara fastna ett par möss i den.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
S Spoz skrev:
Förra året smet mössen från mina Mjölner 3/10 gånger. En mus var skadad och kröp in i en vägg någonstans där den dog och det stank hemskt i närmare en månad. Jag avråder starkt från att använda Mjölner. Fällan på din bild har funkat bra för mig men det var i slutet av förra vintern och det hann bara fastna ett par möss i den.
takc för info. Biltemas giljottin är billigare än de flesta mjölnerfällor. Övergår till den. Någon som testat sorkstav? Vill ha så lite som möjligt i fällorna
 
Jag använder Supercat och agnar med palmsocker just nu, bara det är kletigt så de inte bara slickar/pillar bort maten. Den är lätt att öppna för alla i familjen, ja de som vågar! och lätt att skölja av. Jag placerar dem i uppochnervända glassburkar med et litet borrat hål med locket fastspikat i en brädbit så de inte blåser iväg eller hönsen sparkar omkull dem eller så nyfikna grannbarn håller fingrarna borta...
Annars är tipsen att använda en stark pannlampa och morakniv - det funkade för mig när jag såg det glimma från mössens ögon i hönshuset förra hösten. Tog 7 st varav en med tumstocken!
 
Själv har jag fått inneboende i avloppsrören.
Tydligen är det så dåligt med mat där nere så att dom börjat tugga på golvbrunnen.
En golvbrunn med gnagskador på kanten, vilket tyder på skadedjur i avloppsrören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på avloppsrör sett inifrån med synligt rörstick, kopplat till diskussion om skadedjursbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckligtvis så har jag förberett mig på strid sedan länge :cool:
Två flaskor Bröderna Nelsons råttfritt står på hyllan och väntar, sen har jag också snickrat på en burfälla som jag stoppat en "pimpad" slagfälla i.
Buren har ett hål i botten och står över ett avloppsstick.
Vy ovanifrån av en hemmagjord burfälla monterad över golvbrunnen i ett duschutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord burfälla med slagfälla inuti placerad på betonggolv vid avlopp under handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord råttfälla placerad över avloppsstick med slagfälla inuti, redo för skadedjursbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En hemmagjord burfälla med en slagfälla inne placerad över ett avloppsstick i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å här fastnade hon på bild!
Ventilationsrör som setts genom rund öppning i tak, med en plunger fäst vid röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trodde jag funnit motorvägen in men icke... Blir väl att skaffa fler supercat fällor eller något annat som är lämpligt för utomhusbruk, under altan.
Denna kunde kanske vara något, dessvärre är de ju fortfarande levande...
https://www.skadedjursshop.se/skade...bekampa-moss/levande-fangst-plats-for-10-moss

Annars är väl bästa alternativet att sätta supercat på en plank bit med ett litet tak över som skyddar lite
 
Då var jakten igång för säsongen.
Tyckte att det lät lite märkligt från skåpet ovan kylen, där vi ju förvarar knäckebröd.
Öppnade skåpet och musen såg lika förvånad ut som jag :p

Instruerade sambon att hålla stenkoll på gynnaren medans jag utrustade mig med ett tårtlock i ena handen samt skohorn i den andra, öppnade ytterdörren och påbörjade exorcismen.

Gynnaren flydde till en tygkasse och jag flög efter, därefter bar det av till sonens rum där han gick bet och sprang med huvudet före in i garderobssockeln.
Efter det satt han likt en akrobat och spjärnade mellan väggen och kökssoffan, varpå jag flyttade soffan, vevade med armarna för att få honom mot dörren.
Ut mot hallen bar det av, ner i min ena finsko! Ruskade ur honom ur skon, och han sprang äntligen ut genom ytterdörren.

Förra säsongen tätade vi vad vi trodde var allt, men det visar sig att det finns ett utrymme mellan skafferi och yttervägg, så det är fri passage från kökssockel upp till ovan köksskåp...

Nu till frågan, vi kommer inte åt att täta vid golvspån pga platsbyggt skafferi, är det helt galet att uppifrån fylla detta utrymme med tex lecakulor?
Kanske inte så kul att byta kök sen, men det skulle ev. lösa problemet :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Trodde jag funnit motorvägen in men icke... Blir väl att skaffa fler supercat fällor eller något annat som är lämpligt för utomhusbruk, under altan.
Denna kunde kanske vara något, dessvärre är de ju fortfarande levande...
[länk]

Annars är väl bästa alternativet att sätta supercat på en plank bit med ett litet tak över som skyddar lite
En sia-glass bytta som man spikar fast locket i en planka, placerar supercat, på med byttan med ett litet borrat hål. Så ser det ut hos mig. Skyddar hönsen så de inte fastnar, ingen ser mössen så de blir skraja, barnen pillar inte med den, den blåser inte iväg och den är vädersyddad. Bra va! :cool:
 
FreQa FreQa skrev:
En sia-glass bytta som man spikar fast locket i en planka, placerar supercat, på med byttan med ett litet borrat hål. Så ser det ut hos mig. Skyddar hönsen så de inte fastnar, ingen ser mössen så de blir skraja, barnen pillar inte med den, den blåser inte iväg och den är vädersyddad. Bra va! :cool:
Fiffigt! Nu måste jag äta glass :D
 
M mxjolle skrev:
Fiffigt! Nu måste jag äta glass :D
Haha ja så kan man också se det ;)
 
A
M mxjolle skrev:
Fiffigt! Nu måste jag äta glass :D
Funkar det med kakburkar också kanske?(hoppas..):D
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Nu till frågan, vi kommer inte åt att täta vid golvspån pga platsbyggt skafferi, är det helt galet att uppifrån fylla detta utrymme med tex lecakulor?
Kanske inte så kul att byta kök sen, men det skulle ev. lösa problemet :crysmile:
Jag säger starkt ja!
Men då enbart för att det skulle vara otroligt kul att få läsa ett inlägg om ett större antal år som börjar med "vi köpte nytt hus och började riva köket och det rasade ut en jäkla massa lecakulor över golvet, vad fyller dom för funktion och måste vi stoppa tillbaks dom sedan igen?"
 
  • Haha
  • Gilla
muraren2 och 5 till
  • Laddar…
Karlia
"Förra ägarna försökte dölja musingång med lecakulor. Går det som dolt fel?"
 
  • Gilla
  • Haha
GammaltSomNytt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.