Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Maria T
Tokslut Tokslut skrev:
Fick påminnelse på ovan räkning och kollade lite närmare på försendelsen, de har förtullat den 2 ggr. Med 2 timmars mellanrum, det är fan en bedrift i sig
Varit med om exakt samma sak i september. Fick en påminnelse på en avi jag inte fått originalet på och samma dag fick jag en ny avi och åkte således till postombudet för att hämta ut paketet. Det strular till sig ordentligt för de kan bara hitta det ena paketet så jag åker hem och förbereder mig på att kontakta PostMord dagen därpå. Efter de sedvanliga 45 minuterna i telefonkö får jag prata med totalt fyra personer och får reda på att de två avierna avser samma paket trots att de har olika försändelsenummer. Skratta åt eländet eller bli förbannad? Visade sig sen att det var ett paket från släkting i USA som hon hade postat den 31 juli, dvs det tog sju veckor att komma fram:rofl::thumbdown:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
[länk]

Men efter 1 januari 2021 skall mottagarlandets moms och administrativa avgifter betalas. De vill effektivt tvinga Kina att flytta verksamheter till EU och därmed höja priserna för att försöka jämna ut villkoren.
Det där var ju i princip en direkt översättning av en kommentar på den där sidan?

Men det den kommentaren säger är att det är mottagarlandets moms och avgifter som ska betalas, inte det land där försändelsen togs in i EU.

Idag kan alltså ett paket adresserat till Sverige momsas i Tyskland och då behöver man inte betala svensk moms.

Men efter 1 januari så är det alltså alltid mottagarlandets avgifter som gäller.
 
N Nerre skrev:
Det där var ju i princip en direkt översättning av en kommentar på den där sidan?

Men det den kommentaren säger är att det är mottagarlandets moms och avgifter som ska betalas, inte det land där försändelsen togs in i EU.

Idag kan alltså ett paket adresserat till Sverige momsas i Tyskland och då behöver man inte betala svensk moms.

Men efter 1 januari så är det alltså alltid mottagarlandets avgifter som gäller.
Men enligt EU skall endast försändelser med värde ÖVER 22 euro belastas med avgifter och moms.
Sverige skall inte ha egna hittepåregler, utan följa EUs regler även om PostNord tycker annat.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Jag beställde en kameradisplay från aliexpress, levererades via Nederländerna och posten nöp paketet till förtullning efter en veckas fördröjning och kostade mig åttahundra procent av vad jag betalt för displayen
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Bara för att packetet har mellan landat så räknas det väll inte eller?
 
thomas33 thomas33 skrev:
Men enligt EU skall endast försändelser med värde ÖVER 22 euro belastas med avgifter och moms.
Källa till det påståendet tack.
 
M maria01 skrev:
Bara för att packetet har mellan landat så räknas det väll inte eller?
Jo, om det har förtullats I det andra landet. Det tveksamma här är att det kommit in i EU och flrtullats (0kr) och sedan skickas vidare. Enligt svensk lag inte tillåtet, men lagligt enligt EU-lag. Om någon skulle dra det vidare så skulle den troligen vinna. Efter 1/1-2021 spelar det dock ingen roll...
 
Troligtvis förtullas inget om paketet inte fysiskt lämnar flygplatsen så du menar att paketet kommer in till Holländsk flygplats och sen skickas till ett lager utanför flygplatsen för sen skickas tillbaka till flygplatsen för sen komma till Sverige det dubblar ju fraktkostnaden direkt
 
M maria01 skrev:
Troligtvis förtullas inget om paketet inte fysiskt lämnar flygplatsen så du menar att paketet kommer in till Holländsk flygplats och sen skickas till ett lager utanför flygplatsen för sen skickas tillbaka till flygplatsen för sen komma till Sverige det dubblar ju fraktkostnaden direkt
De sätter på en ny etikett efter att den tagits in i EU.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Var vanligt för att usa bilar kom in igenom Holland för tullen skull inte så vanligt längre om det hänger ihop vett jag inte
 
M maria01 skrev:
Var vanligt för att usa bilar kom in igenom Holland för tullen skull inte så vanligt längre om det hänger ihop vett jag inte
Beror lite på vad det är för bil, vissa bilar blir billigare andra inte
 
Du länkar själv till bevis för att man redan 2017 bestämde att undantaget för varor under 22€ ska tas bort. Sverige har bara varit tidigare än andra länder med att att implementera det, i och med att man redan tagit bort undantaget för postorder. Men för varor som inte beställs vid postorder är beloppet fortfarande 300 SEK.

Tittar man på Danmark har de inget undantag på 22€ utan 80 DKK.

Och inget av det du länkar till säger att det är ett EU-krav.
 
Inom EUs flesta länder är det €22 och ingen siffra tagen från luften, utan gemensam överenskommelse. Men som vanligt skall Sverige gå i täten, när det leder till försämring för befolkningen när det 2017 bestämdes att denna regel skall tas bort senast 1 januari 2021.

Vårt grannland Finland har €22! :love:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.