P pfb skrev:
Hur ser hålen ut på ovansidan?
Översidan: en (något för) liten fas.

Närbild på en ojämnt avrundad håltagning i brunt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan: en slarvig avrundning.

Närbild av en för liten fasad öppning med slarvig rundning i trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Ronnie
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Översidan: en (något för) liten fas.

[bild]

Undersidan: en slarvig avrundning.

[bild]

//Ronnie
Toppen, tack!
 
Funderade på att lägga den ner
Ritning av ett byggprojekt visas på en datorskärm med olika geometriska former och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men landade i att köra den stående trots allt.
3D-skrivare som skriver ut en stor grön del i stående orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
Fått på en egg på senaste kniven, och gjort ett fodral.
Hand håller nyslipad kniv med svart och röd handtag framför verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en nygjord kniv med svart handtag och rött streck, samt ett svart knivfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en handgjord kniv med svart och rött handtag i ett svart knivfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alle123 och 13 till
  • Laddar…
Jaja, inte lika glossy som Vectrex rendering men han får väl måla den i högblankt sen :)
Hand håller en nyutskriven ljusgrön 3D-printad del, background visar en 3D-skrivare och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
I går fick jag en fråga från medlemmen @mowatom med anledning av mitt inlägg om fönsterbågar. Frågan gällde om hur man gör ¨torparromber¨. Har ingen aning om hur de gjorde förr... elle nu heller för den delen. Men gjorde en kvalificerad gissning. Påminde mig en lösning som jag föreslog när @ozean ville ha förslag på hur han skulle tillverka kyrkfönster. Tror inte att iden slog rot i den tråden.

För att ta reda på om iden fungerar så tog jag mig till snick i förmiddags för en stunds meditationssnickrande.
Tog fram min hemgjorda gerjigg och letade upp lite spillvirke för att göra en ¨torparromb¨i samma dimension som spröjsen hade i fönsterbågarna jag gjorde i veckan som gick.
Verktyg och träämnen på snickarbänk, framställning av en torparromb för fönsterspröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite lat tillät jag mig vara. Valde 30 och 60 grader. Därmed blir alla vinklar självklara.
Började med att såga fram själva romben från ämnesvirket.
Hemgjord träromb på arbetsbänk med justersåg och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter geringarna mot spröjsen. Helst skall alla möten ha rätt gering för att dekorprofil och fals skall stämma sedan. Geringarna skall helst gå i ämnets centrum och gapen i hörnen skall vara samma bredd som ämnesvirket till spröjsen.
Hemsnickrade trädetaljer för en "torparromb" med utsågade geringar och en färdig ram på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtidigt som jag sågade geringarna så sågade jag till ett stöd för sågning/fräsning av slitsar i rombdelarna. Slitsarna går att göra i vertikalfräs eller i justersåg. Går inte in på exakt hur arbetet skall utföras säkert. Av bilden framgår hur stödet är till hjälp.
Hörnet av en trä"torparromb" med sågade geringar ligger på ett snickarbord bredvid ett linjalverktyg och spillvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger man ihop romb-ämnena så bildas ett tapphål.
Två trästycken med geringssågade kanter på arbetsbänk som en del i tillverkning av torparromb för spröjsade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I ändarna på spröjsen sågade jag raka tappar som passar i romben.
Hemgjorda trätappar och spröjs i form av en torparromb placerade på ett arbetsbord med sågspån och snickarverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade kunnat såga de gerade nackarna för hand med en japansåg och sågstöd. Noggrannheten är inte superviktig. Normalt så skall fönster målas vilket medger användande av ger-mos om man missar lite någonstans. Jag använde gerjiggen och sågade på justersågen efter märke runt om.
Hörnet på en handtillverkad träram med en "torparromb" i konstruktion, visas ovanifrån på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träkonstruktion av spröjs och en torparromb i process, med utsågade geringar och försänkningar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överskottet av tappen ritade jag på och tog bort i bandsågen.
Sålunda klar med alla ämnen dags för fals och dekorprofil. Om allt stämmer så kommer dekor och fals stämma. Stålet satt i fräsen. Lättja igen...
Verktyg för träbearbetning med hemgjord gerjigg och spillvirke på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade ihop hela romben med spröjsen. Så här ser falssidan ut.
I skarpt läge så måste man fundera ut ett sätt att kapa ämnena i exakt rätt längd för bågarna. Det är enda ytterligare svårigheten jag ser. Kommen så långt är det bara det vanliga jobbet kvar som ändå skall utföras.
Hantverksmässigt tillverkad "torparromb" i trä för fönsterspröjs monterad på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten film på dekorprofilsidan kanske kan ge en god uppfattning om hur geometrin är.

Tiden för att göra hela inklusive plocka fram och städa efteråt var 100 minuter. Då vågar jag påstå att det går att göra en serie till en glasveranda med ett tillägg på ungefär en timme per båge. Kul helgpyssel för mig i dag så här långt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 49 till
  • Laddar…
A
Tack för det @findus42 Kul att ngn tar sig tid förklara sånt här(y)
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Tiden har för länge sedan gått när det var en konkurrens mellan yrkesskickliga hantverkare. Kvalitetstänkandet har omvandlats till en byråkratisk process där konsulter mest skall hålla sin egen rygg fri. Vad som är respektfullt för gamla hus och för tidigare hantverkstraditioner underordnas standarder som skiter högaktningsfullt i allt som är vackert.

Därför ser jag det som min plikt att förmedla kunskap och, om möjligt, mitt förhållningssätt och sätt att tänka till alla som vill höra på.

Jätteroligt att någon vill ta vid och föra snickeriet vidare. Ännu bättre om de inte tar mitt ord för gott utan går vidare med egna tankar och blir bättre på det jag gör än vad jag är och har varit.

Mvh Findus
 
  • Gilla
karlmb och 28 till
  • Laddar…
Så sant som det är sagt....... men jag tror att vi fortfarande kan väcka yrkeskunskapen och yrkesstoltheten till liv. Den är illa skadad och ligger i respirator men det finns liv kvar. Det är upp till oss vårdpersonal att väcka liv i den.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Första vettiga printat.
3D-utskrivna vita objekt som liknar krokar ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven slangklämma fäst på en grön spiralformad slang och arbetsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite tighta men kommer nog göra jobbet.
 
  • Gilla
Rasmus1988 och 11 till
  • Laddar…
Ja förutom lite fix på gården så ville jag fixa något JAG ville göra.
Hade en idé i huvudet så jag körde på känn. Handbyggd trävagn för barn på trägolv med verktyg och spillvirke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trävagn på grus med hjul och verktygsbox inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En jobbarvagn som lillpojken säger.
 
  • Gilla
M.Kristensen och 18 till
  • Laddar…
A
findus42 findus42 skrev:
Lite lat tillät jag mig vara. Valde 30 och 60 grader. Därmed blir alla vinklar självklara.
Åkte runt lite i nejden igår, och de vinklarna är nog rätt väl valda. Vissa har dock 45+45, oftast då med 2 st fördelade jämnt på båghöjden,ca. Var inte framme och mätte på stugorna:crysmile: Här i närkeskogarna är det fullsmetat med glasverandor med torpromber och jag tycker verkligen att det är vackert, i synnerhet med ett färgat glas i romben.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Min smidigaste dykertpica gav upp för ett tag sedan, en trasig packning som inte längre verkar gå att få tag på. Gjöt en egen packning genom att fylla spåret med biltema multibond-lim som fick torka över natten. Provade den ikväll och det verkar fungera fint :)
Delar av isärmonterad dyckertpistol och verktyg på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 9 till
  • Laddar…
Byggt färdigt ett par små hyllor till barnens rum. Borde nog ha gjort två till, blev lite litet för deras grejer.

Tre hexagonformade trähyllor på en vägg i ett barnrum bredvid en barnsäng med mjukdjur och kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre sexkantiga trähyllor på en vägg ovanför barnsäng med leksaker och kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hexagonala trähyllor på en vägg med leksaker och prydnadsföremål i barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
blev lite litet för deras grejer
Snygga! Vad har de fått för ytbehandling?
Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll hur många hyllor de får..det är ändå för lite.. (kanske bara är mina dåliga gener dock..)
 
  • Gilla
  • Haha
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.