Hej!
Jag tänkte fixa till mina fönsterbrädor. Ytlagret verkar vara nån slags papp som är målad. Denna har släppt i kanterna och ser inte så vacker ut. Skrapar man under finns det eventuellt ett papplager till och ett par lager färg innan man kommer till träet. Eftersom träet är målat gissar jag att det varit målad trä när huset byggdes 1928. Eller? Vågar jag ta bort papp, göra trärent och måla men linoljefärg eller kommer det se för jävligt ut därunder?
Även väggen och taket av fönsternischen har en skiva av nåt slag som släppt. Under verkar det vara putsad vägg som målats. Samma där, att den har färg tyder på att putsen varit synlig från början? Redan på bilden ser man att putsen släppt på sina ställen så jag får putsa upp den om jag tar ner skivan. Vad hade man för material i nischer på 20-tal? Hade man putsade nischer?
Allt gott,
Anders
Jag tänkte fixa till mina fönsterbrädor. Ytlagret verkar vara nån slags papp som är målad. Denna har släppt i kanterna och ser inte så vacker ut. Skrapar man under finns det eventuellt ett papplager till och ett par lager färg innan man kommer till träet. Eftersom träet är målat gissar jag att det varit målad trä när huset byggdes 1928. Eller? Vågar jag ta bort papp, göra trärent och måla men linoljefärg eller kommer det se för jävligt ut därunder?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även väggen och taket av fönsternischen har en skiva av nåt slag som släppt. Under verkar det vara putsad vägg som målats. Samma där, att den har färg tyder på att putsen varit synlig från början? Redan på bilden ser man att putsen släppt på sina ställen så jag får putsa upp den om jag tar ner skivan. Vad hade man för material i nischer på 20-tal? Hade man putsade nischer?
Logga in
Skapa konto
Allt gott,
Anders
Nu ser man ju bara en detalj på bilden, men fönsterbrädan har åtminstone utsprungligen säkerligen varit i massivt trä. Det blir jättebra att skrapa rent och måla. Sen kan det ju hänt saker över åren som döljer sig därunder. Svårt att veta.
Fönsternischerna har uppenbarligen varit målad puts ursprungligen. Standard i ett flerbostadshus vid den tiden.
Men den där skivan ser lite skum ut. Uppenbarligen någon skiva med korta fibrer, så då ringer min asbestvarningsklocka lite grand. Även om det är ett udda ställe för något sådant.
Sprickan där i putsen kan vara svår att få bukt med utan att det spricker igen så småningom. Säkert därför man satt dit skivan.
Fönsternischerna har uppenbarligen varit målad puts ursprungligen. Standard i ett flerbostadshus vid den tiden.
Men den där skivan ser lite skum ut. Uppenbarligen någon skiva med korta fibrer, så då ringer min asbestvarningsklocka lite grand. Även om det är ett udda ställe för något sådant.
Sprickan där i putsen kan vara svår att få bukt med utan att det spricker igen så småningom. Säkert därför man satt dit skivan.
Tack! Här är en två bilder med längre perspektiv. Det är två tydliga lager papp som går lätt att ta bort.C cpalm skrev:Nu ser man ju bara en detalj på bilden, men fönsterbrädan har åtminstone utsprungligen säkerligen varit i massivt trä. Det blir jättebra att skrapa rent och måla. Sen kan det ju hänt saker över åren som döljer sig därunder. Svårt att veta.
Logga in
Skapa konto
Men vi funderar fortfarande hur vi löser övergången från fönsterbänk till vägg i nischen. Vi är rädda att om vi tar bort pappen till putsen kommer den bara falla ner. Då får väl iofs murare fixa detta. Men om vi kan lösa det snyggare med att behålla och laga sidopappen vore det bättre.
Logga in
Skapa konto
Ajdå, asbest vill vi ha koll på. Här bild med längre perspektiv. Ger det nån ledtråd om det ser ut som arbest?
Logga in
Skapa konto
Ja, det där ser ju för j-kla tråkigt ut om man får säga så. Jag skulle helt klart gjort som du är inne på och rivit bort detta.
Ja, det är ju risken. Du får vara beredd på en mer eller mindre omfattande lagning av putsen. Det är inte jättesvårt att fixa själv, men kräver lite övning. Ett alternativ är att fuska med gipsputs, som har lite mer spackel-egenskaper.A Ander_E skrev:
Näe, från det perspektivet ser det bara ut som flagande färg. Det är de små fibrerna där som ser ut att komma från någon sorts matta/väv som triggar min uppmärksamhet.
Liknande trådar
-
Vad ska jag använda för material när jag lagar trappsteg utomhus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Material för mellanvägg i 70-tals stuga
Vilka företag suger ut material från torpargrund?
Grund & Markarbeten -
"Vitsten" byggmaterial?
Stenhus