Hade målare som målade vår nya fasad, har nu sett att det ser ganska slarvigt ut när det gäller målningen av ändträet. Detta bör de väl åtgärdas för att minska risken att fasaden blir fuktskadad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan bara hålla med. Det är inte rätt gjort alls. Har nyss målat en ny träfasad. Ändträ är viktigare än de plana ytorna. Detta behöver fixas.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 355 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 355 inlägg
Har panel uppsatt - 74, rakt kapad, omålad, ooljad och 10-15cm från marken och den är fortfarande riktigt fräsch. JAG tror att det är viktigare att brädorna kan torka lätt över att man försöker hålla vatten borta.
Det ska ändå inte kunna regna på ändträet och skvätter det regelbundet bör man göra något åt det.
(jag snedkapar dock men varken målar eller oljar ändträt)
Det ska ändå inte kunna regna på ändträet och skvätter det regelbundet bör man göra något åt det.
Så var den gamla panelen på huset, många plankor var helruttna. Panelen var från 1971.Rickard.ag skrev:Har panel uppsatt - 74, rakt kapad, omålad, ooljad och 10-15cm från marken och den är fortfarande riktigt fräsch. JAG tror att det är viktigare att brädorna kan torka lätt över att man försöker hålla vatten borta.
Tag en blomspruta och gå loss på ändträt upprepade gånger. sedan kan du måla den nedesta delen på plankan flödigt så att färgen hänger ner lite över kanten, så får inte vatten någon kontakt med ändträt. Eller kanske det fungerar med en liten roller.
Staffan
Staffan
Mycket bra tips med blomsprutan, tack!Staffan2000 skrev: