Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
H
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har inte tänkt på det där med hur snabbt det går innan det hamnar hos ombudet.

Jag mailade ett antal leverantörer jag hade i slutet av förra året och bad dem byta, för det funkar inte med Posten.
Många företag har bytt och valt andra transportbolag. Varken hantering av paketen och/eller leveransen fungerar med posten. Avstår att köpa om posten ska leverera.
Även små brevförsändelser, inga problem att få ner i brevlådan, en del gånger får en avi, de hade väl ingen post i området den dan? Eller så struntade de att dela ut post den dan.
 
richardtenggren
Frun väntade paket igår och fick då notis om att det inte gått att leverera, fast att jag var på vår framsida och såg när postbilen kom. Vårt hus ligger 10 m från postlådorna.
Troligen en lat sommarjobbare, då ordinarie brevbärare alltid sköter sig bra, går paketen inte ner så stannar de och ringer på för att leverera.
 
Nu är postmord igång igen:mad:

Väntar lite däck som skall levereras hem, ett av dessa fick jag information om att hämta i byn i onsdags och gjorde så. Igår kom ett SMS med elektronisk avi som berättade att Ica i grannbyn 3,5mil bort hade ett paket till mig. Ungefär samtidigt fick jag en smärre chock när det var någon som tutade på utsidan och till min förvåning var det en blå bil med en trevlig tjej som kom med två av däcken, detta var första gången på åtminstone fem år som detta inträffade. Jag tackade henne för fin service och gjorde mig klar för att åka att hämta paketet i grannbyn.

När jag ankom och visade upp avin och trodde jag skulle få ut ytterligare ett däck så jag hade en full uppsättning som var bokade för montage i helgen så blev jag informerad om att det blivit felsorterat så det hade dom inte kvar. Ifrågasatte då varför inte detta gått fram till mig, det hade dom inget svar på. Tänkte då att däcket kanske på ett smidigt sätt kommer hit idag antingen direkt från ombudet i grannbyn eller via postmords hub i Falköping. Men ack vad jag bedrog mig, det måste ju givetvis till Jönköping för att fira helg för att förhoppningsvis anlända i början på nästa vecka.

Så nu är blodtrycket rejält höjt och jag har avbeställt krängningen i helgen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Inte bara Postmord som slarvar bort däck.
Jag beställde 4 nya sommardäck.
Kom bara 3...
Ett hade försvunnit på vägen och varken fraktbolaget eller däcksfirman ville ta på sig skulden.
Fraktbolaget hävdade att de bara hämtat/fått 3 däck och däcksfirman hävdade att de skickat 4.
Efter mycket tjat skickade däcksfirman ett fjärde däck som "goodwill"
 
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Nu är postmord igång igen:mad:

Väntar lite däck som skall levereras hem, ett av dessa fick jag information om att hämta i byn i onsdags och gjorde så. Igår kom ett SMS med elektronisk avi som berättade att Ica i grannbyn 3,5mil bort hade ett paket till mig. Ungefär samtidigt fick jag en smärre chock när det var någon som tutade på utsidan och till min förvåning var det en blå bil med en trevlig tjej som kom med två av däcken, detta var första gången på åtminstone fem år som detta inträffade. Jag tackade henne för fin service och gjorde mig klar för att åka att hämta paketet i grannbyn.

När jag ankom och visade upp avin och trodde jag skulle få ut ytterligare ett däck så jag hade en full uppsättning som var bokade för montage i helgen så blev jag informerad om att det blivit felsorterat så det hade dom inte kvar. Ifrågasatte då varför inte detta gått fram till mig, det hade dom inget svar på. Tänkte då att däcket kanske på ett smidigt sätt kommer hit idag antingen direkt från ombudet i grannbyn eller via postmords hub i Falköping. Men ack vad jag bedrog mig, det måste ju givetvis till Jönköping för att fira helg för att förhoppningsvis anlända i början på nästa vecka.

Så nu är blodtrycket rejält höjt och jag har avbeställt krängningen i helgen.
Detta är standardförfarande :surprised:
Jag beställde däck förra året och då jag har olika dimension fram och bak blev det en beställning med 2 x 2 däck, men i samma varukorg i nätbutiken.
Jag får meddelande att däck är levererade till däckfirman och beställer tid.
Nästa dag hör däckfirman av sig och undrar om det inte skulle vara 4 däck.
Jag kollar min beställning och ser att de skickas i två omgångar, men att de andra två går till min hemadress! För krångligt att ändra nu och telefonkön är flera timmar lång. Ser till att vara hemma mellan kl 15 till 18 den dag de ska levereras. Fem i sex får jag sms att de inte kunde leverera då ingen tog emot. Kollar en gång till i notisen jag fått och ser att de nu försökt leverera till däckfirman som naturligtvis har stängt på kvällen!
Nästa kväll kan jag hämta däcken själv på godsmottagningen.
Dagen därefter till däckfirman för byte.
Lagom kul med punka på ett däck och bara en bil.
Tror jag ändrade tiden hos däckfirman tre gånger. Däck killen sa att detta händer titt som tätt när jag bad om ursäkt för allt hattande med tiden.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Efter mycket tjat skickade däcksfirman ett fjärde däck som "goodwill"
Hatar bolag som får det till att låta som de gör detta på goodwill ... Det är deras jobb att säkerställa att produkten anländer till dig. Om något försvinner på vägen så är det inte kundens problem utan helt butikens problem att lösa.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Inte bara Postmord som slarvar bort däck.
Jag beställde 4 nya sommardäck.
Kom bara 3...
Ett hade försvunnit på vägen och varken fraktbolaget eller däcksfirman ville ta på sig skulden.
Fraktbolaget hävdade att de bara hämtat/fått 3 däck och däcksfirman hävdade att de skickat 4.
Efter mycket tjat skickade däcksfirman ett fjärde däck som "goodwill"

Väntar även jag på mitt fjärde kompletta hjul. Hämtade tre igår och fick höra att det tydligen är en ”säkerhetsåtgärd” att bara skicka tre och det fjärde senare.
Skulle fått hemleverans men den statusen är ändrad till leverans till ombud. Tvivlar dock att det dyker upp igen heller.
 
Vad gäller däck är det ju oftast så att de skickas från olika lager, även om man beställer från en och samma däcksajt. Då kan de komma i olika omgångar, olika dagar, särskilt som de olika däcklagren är utspridda både inom och utanför Sverige.

Posten gör nog vad de kan för att leverera, det är ju inte så att "försvunna" däck försvinner ut i tomma intet eller att Posten har någon lokal där alla "försvunna" däck lagras. Det beror nog mer på avsändaren än leverantören om någon saknar ett däck.

Vill man vara säker på att få alla däck till ett visst datum bör man beställa lite tidigare än ett par dagar före, allra helst om man avser lämna bort däckjobbet till en gummiverkstad.

Enklast är ju att beställa däcken genom gummiverkstan, som även helst ser att man beställer via dom, särskilt om man vill att de ska göra jobbet med däckbytet.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Fick 2 brev av "moms.postnord.se" med samma försändelsenummer, men med olika belopp :O

Och när jag "loggar in" så ser jag att paketet är levererat och något betalalternativ/möjlighet till att betala är omöjlig att finna...

Två brev från moms.postnord.se med samma försändelsenummer visande olika belopp att betala för tulldeklaration och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Fick påminnelse på ovan räkning och kollade lite närmare på försendelsen, de har förtullat den 2 ggr. Med 2 timmars mellanrum, det är fan en bedrift i sig
 
  • Spårningsskärm från PostNord som visar att en försändelse felaktigt tullklareras två gånger samma dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Fick påminnelse på ovan räkning och kollade lite närmare på försendelsen, de har förtullat den 2 ggr. Med 2 timmars mellanrum, det är fan en bedrift i sig
Försök att tjäna en extraslant, genom att kasta tillbaks paketet bakom tullzonen! :rofl:
 
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
Enligt PostNord är numera Nederländerna utanför EU och jag fick betala för att få hem paketet!
Överklagat, men det verkar som PostNord tar alla chanser för att få in en slant extra.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Beställde du från Nederländerna eller var det Kinapaket som mellanlandade där?

Det var nån som råkade ut för liknande för ett paket from kom från Kina via Baltimum, det visade sig då att det satt en gul etikett på paketet som betyder att den inte förtullats innan den kom in i EU, och då åker man på tullen.

Så den där smitvägen, att studsa paketet via en distributör inom EU funkar inte 100% längre.
 
N Nerre skrev:
Beställde du från Nederländerna eller var det Kinapaket som mellanlandade där?

Det var nån som råkade ut för liknande för ett paket from kom från Kina via Baltimum, det visade sig då att det satt en gul etikett på paketet som betyder att den inte förtullats innan den kom in i EU, och då åker man på tullen.

Så den där smitvägen, att studsa paketet via en distributör inom EU funkar inte 100% längre.
Ingen gul lapp, men inramad text bredvid adress:
“Goods not fulfilling the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the Treaty on the functioning of the European Union”

Men vad jag förstått, skall ingen moms tas ut om varuvärdet understiger €22!
If your package contains this sticker it probably also contains a value marked on your package. If your package value is higher than 22 euros you need to pay taxes (VAT), except for perfumes that are taxable without a minimum price. Also if your package value is over 150 euros additional customs duties will apply. Pay attention – when calculating the value, shipping costs also need to be included in the value of the package.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.