Skulle behöva hjälp med vad det är jag ska köpa för att få nät på ovanvåningen. Vi har just inrett den och dragit upp nätverkskabel från routern på bottenvåningen till tv-hörnan där uppe. Jag behöver splitta nätverkskabeln till appeltv och spelkonsolen men också fixa wifi pga det trådlösa på nedanvåningen har för svag täckning där uppe.

För att splitta till tv och spelkonsol tänker jag att jag behöver en switch, stämmer det? Är det något fel att köpa billig? https://www.netonnet.se/art/dator-s...y1JwBTOjuhbrjSw4W-lDEUnYrWSoh9_IaAn3wEALw_wcB

Men sen är det här med wifi. egentligen vill jag ju skapa bättre täckning för det från nedanvåningen så jag inte skapar två olika nätverk. Är det router eller accesspunkt? Kopplar jag den till switchen eller skulle jag behöva separat kabel till den från routern där nere? Routerna på nedanvåningen är en billig Telia sak som jag inte tror man kan göra så mkt inställningar utöver basic.

Börja med att byt ut Telias router till en värsting från t.ex. Asus. Jag känner ingen som är nöjd med Telias router. Vad jag vet så är det bara mina föräldrar som har kvar telias router till fibern. När ja kör Bredbandskollen hos dom får ja ut mellan 20-40Mbit till mobilen. Här hemma får ja 100Mbit MER än hos päronen alltså mellan 120-130Mbit från Asus routern. Köp gärna från Netonnet dom krånglar inte om du vill lämna tillbaka routern om du inte är nöjd.

• Gilla
Silly Bear och 1 till
  • Laddar…
ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
Köp denna [länk]
Har själv en sån den funkar utmärkt .
tack för tipset

O olofh skrev:
Skulle behöva hjälp med vad det är jag ska köpa för att få nät på ovanvåningen. Vi har just inrett den och dragit upp nätverkskabel från routern på bottenvåningen till tv-hörnan där uppe. Jag behöver splitta nätverkskabeln till appeltv och spelkonsolen men också fixa wifi pga det trådlösa på nedanvåningen har för svag täckning där uppe.

För att splitta till tv och spelkonsol tänker jag att jag behöver en switch, stämmer det? Är det något fel att köpa billig? [länk]

Men sen är det här med wifi. egentligen vill jag ju skapa bättre täckning för det från nedanvåningen så jag inte skapar två olika nätverk. Är det router eller accesspunkt? Kopplar jag den till switchen eller skulle jag behöva separat kabel till den från routern där nere? Routerna på nedanvåningen är en billig Telia sak som jag inte tror man kan göra så mkt inställningar utöver basic.
Den switchen blir bra och kör på t.ex denna https://www.kjell.com/se/produkter/...link-deco-m5-mesh-system-ac1300-3-pack-p61990 och skippa Teliaroutern om du vill ha något som är enkelt och funkar bra.

M Max R70 skrev:
Swi

Det switchen blir bra och kör på t.ex denna [länk] och skippa Teliaroutern om du vill ha något som är enkelt och funkar bra.
ser intressant ut. Får läsa in lite på mesh men med detta skulle jag nog kunna få bättre signal ut i garaget också

Säger som andra, köp ett meshsystem med 2-3 burkar, koppla inkommande från fiberomvandlaren till första meshburken och sedan kopplar du kabeln du drog till övervåningen mellan meshburken på nedervåningen och den på övervåningen. Det finns flera olika tillverkare av meshsystem, googla och läs in dig.

Det finns de som inte gillar mesh och vill ha kablat med AP men det är överkurs för vanliga hemanvändare. Skall du arbeta eller spela onlinespel kanske det kommer i ett annat läge men då får du trådar separat till de stationerna.

Edit: se till att meshburkarna har några RJ45-portsr på baksidan så du kan koppla med sladd också.

O olofh skrev:
Känner du själv att du tillfört något i ämnet?
Det tycker jag nog @Runnis gjort. Byter du till en bättre router kanske du helt slipper accesspunkt på övervåningen och det vore väl bra, eller?

Alfredo Alfredo skrev:
Det tycker jag nog @Runnis gjort. Byter du till en bättre router kanske du helt slipper accesspunkt på övervåningen och det vore väl bra, eller?
fast det gör jag inte för jag skrev att jag vill ha kabel till spelkonsolen och appeltv. Och tipset ”värsting från t.ex. Asus” är kanske inte så vägledande

O olofh skrev:
Känner du själv att du tillfört något i ämnet?
Vi får se om du törs återkoppla vad som blev bästa lösningen.
Jag har varit med ett tag och vet på ett ungefär hur det brukar vara. Till slut får man krypa till korset och köpa bra grejer.
Tre grannar, fyra arbetskamrater, brorsan, föräldrar och svärföräldrar har haft pissigt wifi mm. Inget avhjälpas med dåliga produkter tyvärr.
Samma frågor som din haglar det utav på diverse forum och fb grupper. Provade du sökfunktionen innan du ställde frågan? Nej jag tänkte väl det.

A Anders_Nilsson skrev:
Säger som andra, köp ett meshsystem med 2-3 burkar, koppla inkommande från fiberomvandlaren till första meshburken och sedan kopplar du kabeln du drog till övervåningen mellan meshburken på nedervåningen och den på övervåningen. Det finns flera olika tillverkare av meshsystem, googla och läs in dig.

Det finns de som inte gillar mesh och vill ha kablat med AP men det är överkurs för vanliga hemanvändare. Skall du arbeta eller spela onlinespel kanske det kommer i ett annat läge men då får du trådar separat till de stationerna.

Edit: se till att meshburkarna har några RJ45-portsr på baksidan så du kan koppla med sladd också.
får fiber till våren så tills dess får jag köra router-meshpunkt samt kabel till swistch på ovanvåning för jag vill ha trådar till spelkonsol annars bra tips. Tack!

O olofh skrev:
fast det gör jag inte för jag skrev att jag vill ha kabel till spelkonsolen och appeltv.
Men den delen är väl i princip redan löst? Kabel har du väl redan och flera switchförslag har du fått. Ett svar kan väl vara behjälpligt även om det bara behandlar delar av din fråga?
O olofh skrev:
Och tipset ”värsting från t.ex. Asus” är kanske inte så vägledande
Modeller ändras ju hela tiden så man kan lika gärna säga att ett specifikt "modellnummer" inte är till hjälp. Men OK, vill du klaga på de som försöker hjälpa dig är det naturligtvis din rätt. Förstår dock inte alls varför. :thinking:

O olofh skrev:
fast det gör jag inte för jag skrev att jag vill ha kabel till spelkonsolen och appeltv. Och tipset ”värsting från t.ex. Asus” är kanske inte så vägledande
Om du vill få specade produkter så kan du få det. Köp inte billigt för du ångrar dig. Jag har själv provat ett flertar routrar, switchar hubbar mm. genom åren. Började när jag gick på högstadiet med nätverk hemma och det är över 20 år sedan. Hade lixom ingen fet budget och föräldrarna va inte superintresserade.

TP-link switchen är väl helt ok, jag gillar ju netgear bättre men bägge funkar ju lika bra i den prisklassen.
teliaroutern är ju inte sådär jättebra men det är ju inga konsumentroutrar egentlien och har du desstuom telia och nån trippleplay lösning med ip tv så är det lagom pillrigt att ta bort telia routern med tanke på hur telia hanterar vlan etc.
Men köper man en riktigt AP typ ubiquiti så ska det nog mycket till för att man inte ska få bra täckning i hela huset.
Köp en riktig AP stäng av wifi i routern och fyll på med ett gäng vanliga switchar så borde du klara dig på det du har.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men den delen är väl i princip redan löst? Kabel har du väl redan och flera switchförslag har du fått. Ett svar kan väl vara behjälpligt även om det bara behandlar delar av din fråga?
Modeller ändras ju hela tiden så man kan lika gärna säga att ett specifikt "modellnummer" inte är till hjälp. Men OK, vill du klaga på de som försöker hjälpa dig är det naturligtvis din rätt. Förstår dock inte alls varför. :thinking:
precis. Modeller förändrar hela tiden. Därför jag bad om hjälp. Och han svarade inte någonstans på min fråga. Känner man att det bästa man har att tipsa om är ”köp en värsting” så är det inte till så mkt hjälp. Vad ska jag lägga, 1000-2000-5000?
Fan va trist stämning det var på delforum,

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Jag har en sån router som du länkar. Den fungerar bra. Inga konstigheter, kommer dock snart byta till en som kan skicka ut POE. Men byta till en bättre router också, så kanske du slipper accesspunkter/meshpuckar. Annars testa med en accesspunkt från unifi och sätt den på ovanvåningens innertak. Har själv en Unifi AP AC Lite. Den räcker till hela huset på 140kvm (enplans). Kommer komplettera med 1 till för att även täcka hela trädgården.

Har själv aldrig kört med mesh, blivit rekommenderad av bekanta som är mer insatta att jag skulle köra med unifis saker. Och jag är nöjd. Uppstarten kräver lite mer, finns dock mååååånga guider på nätet och det tar inte många minuter innan AP är igång och rullar. En annan fördel är POE, bara en kabel som ska kopplas in i accesspunkten, då den tar ström från nätverkskabeln.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.