Hej!
Jag har köpt en videodörrklocka som passar in med mitt övriga system av övervakningskameror. Problemet är att den ”kräver” en redan existerande dörrklocka (med kabel). Det är inga problem att dra svagströmskabeln till dörren för att driva videodörrklockan, men jag funderar på om jag kan skippa transformatorn och endast använda en 12V nätadapter där jag klipper bort kontakten och kopplar ihop med videodörrklockan och dess medföljande ”chime module”. Bifogar ett par bilder (hela manualen finns här). Observera att manualen visar två exempel på varje sida (ett där ens existerande dörrklocke-transformator sitter i elcentralen och ett där den inte gör det).

Kan jag göra på sättet ovan, eller ska jag bara åka och köpa en gammal ringklocka med transformator?

Elektriska schema ur manual för videodörrklocka, dels klassisk klockkoppling, dels koppling med smart videodörrklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med tekniska specifikationer för Netatmo-videodörrklocka visande spänningskrav och adress.
Skapa konto
Öppen installationsmanual för videodörrklocka visar steg för att ansluta en andra kabel, på flera språk.
Skapa konto
Anvisningar för att koppla första kabeln till en ringklockas klangmodul från en manual, visas på flera språk.
Skapa konto

E
alexander___ david__ skrev:
Hej!
Jag har köpt en videodörrklocka som passar in med mitt övriga system av övervakningskameror. Problemet är att den ”kräver” en redan existerande dörrklocka (med kabel). Det är inga problem att dra svagströmskabeln till dörren för att driva videodörrklockan, men jag funderar på om jag kan skippa transformatorn och endast använda en 12V nätadapter där jag klipper bort kontakten och kopplar ihop med videodörrklockan och dess medföljande ”chime module”. Bifogar ett par bilder (hela manualen finns här). Observera att manualen visar två exempel på varje sida (ett där ens existerande dörrklocke-transformator sitter i elcentralen och ett där den inte gör det).

Kan jag göra på sättet ovan, eller ska jag bara åka och köpa en gammal ringklocka med transformator?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Vilken spänning vill din kamera ha, står det inget i "instruktionen"?

E El-Löken66 skrev:
Vilken spänning vill din kamera ha, står det inget i "instruktionen"?
Hallå! Hittar endast det som står på produkten (se den svarta bilden ovan).

Testa, kan ej se att grejorna skulle ta skada om du utesluter en vanlig ringklocka.
Konceptet bygger på att det ska flyta en ström genom kretsen, kanske krävs det en traditionell ringklocka för att få korrekt ström eller så kortsluter den nya klockmodulen bef. klocka för att får till rätt ström genom kretsen och då mata den trådlösa ringknappen.

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
E
Hallå! Hittar endast det som står på produkten (se den svarta bilden ovan).
Du behöver uppkoppling till Wifi.
Det är anpassat för att byta mot en befintlig klocka då kablarna redan är dragna. Ska du har trafo ska den ge 8-24 Volt och minst 8 VoltAmpere, annars 230 Volt direkt.

Det finns en instruktion i din länk, man måste bara swipa höger för att komma åt texten.

Körde in en 12V adapter tillsammans med ”chime module” och videodörrklockan i en sockerbit. Funkade toppen! Tack för hjälpen.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Körde in en 12V adapter tillsammans med ”chime module” och videodörrklockan i en sockerbit. Funkade toppen! Tack för hjälpen.
Mycket bra, lägg upp bilder löpande!

:D

• Gilla
alexander___
  • Laddar…
Hur ser din installation ut? Funderar på en netatmo, men jag saknar både framdragna kablar och "chime". Fattar inte om det är kört för mig då.

S snakestyle skrev:
Hur ser din installation ut? Funderar på en netatmo, men jag saknar både framdragna kablar och "chime". Fattar inte om det är kört för mig då.
Jag var i samma situation. Så jag fick dra fram kablar och ”chime”. :) Jag behövde få bättre bild lite längre än vad kameran gav, så jag lämnade tillbaka Netatmo och satte en UniFi G4 Bullet vid dörren istället. Då kan jag visa snapshots från den när någon trycker på dörrklockan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.