Hej,
Har fått bygglov för att bygga en carport med ett förråd i främre änden.
I bygglovet står det följande:
Krav
På grund av närhet till den egna huvudbyggnaden och byggnad på annan fastighet ska den nytillkomna byggnaden brandavskiljas enligt Boverkets Byggregler avsnitt 5:537 ”Skydd mot brand och brandgasspridning. Gäller även taket och fönster.
Försökte läsa mig till det i avsnittet som hänvisas till i Boverkets byggregler men måste ärligt säga att jag inte förstår exakt vad det innebär att jag måste göra konstruktionsmässigt för att brandsäkra.
Är det någon som kan detta och kan förklara vad som krävs på ett enkelt sätt?
Bifogar en översiktsbild bara för att visa hur det är tänkt med carporten.
Har fått bygglov för att bygga en carport med ett förråd i främre änden.
I bygglovet står det följande:
Krav
På grund av närhet till den egna huvudbyggnaden och byggnad på annan fastighet ska den nytillkomna byggnaden brandavskiljas enligt Boverkets Byggregler avsnitt 5:537 ”Skydd mot brand och brandgasspridning. Gäller även taket och fönster.
Försökte läsa mig till det i avsnittet som hänvisas till i Boverkets byggregler men måste ärligt säga att jag inte förstår exakt vad det innebär att jag måste göra konstruktionsmässigt för att brandsäkra.
Är det någon som kan detta och kan förklara vad som krävs på ett enkelt sätt?
Bifogar en översiktsbild bara för att visa hur det är tänkt med carporten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglerna är ganska klara:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
Vilken klass är det du måste upp i? EI60?
Här finns lite exempel på olika konstruktioner för att uppnå en viss brandklass:
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
Så 70 mm reglar med antingen ett lager brandgips eller dubbla lager vanlig gipsskiva på respektive sida.
Tänk på att takfoten ska vara oventilerad eller ha ventiler som är brandklassade.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
Vilken klass är det du måste upp i? EI60?
Här finns lite exempel på olika konstruktioner för att uppnå en viss brandklass:
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
Så 70 mm reglar med antingen ett lager brandgips eller dubbla lager vanlig gipsskiva på respektive sida.
Tänk på att takfoten ska vara oventilerad eller ha ventiler som är brandklassade.
Tack för svar.
Antar att jag måste upp i EI60.
Tycker fortfarande att det är lite oklart när det gäller carportdelen.
I förrådsdelen är det ju inga problem att gipsa som du beskriver men Carport-delen byggs ju som en förlängning av gaveln på huset med husväggen som ena vägg.
Hade tänkt att jag bara skulle ha det enkelt med reglar och sedan fasadklädnad på utsidan på andra väggen.
Det var också så jag hade ritat upp konstruktionsdetaljen i bygglovet.
Men nu måste jag gipsa allt alltså, även där?
Och hur brandsäkrar man taket där?
På carport delen var min plan att bara ha takreglar, råspont, papp och plåt.
Igen var det så det var ritat på bygglovsansökan.
Antar att jag måste upp i EI60.
Tycker fortfarande att det är lite oklart när det gäller carportdelen.
I förrådsdelen är det ju inga problem att gipsa som du beskriver men Carport-delen byggs ju som en förlängning av gaveln på huset med husväggen som ena vägg.
Hade tänkt att jag bara skulle ha det enkelt med reglar och sedan fasadklädnad på utsidan på andra väggen.
Det var också så jag hade ritat upp konstruktionsdetaljen i bygglovet.
Men nu måste jag gipsa allt alltså, även där?
Och hur brandsäkrar man taket där?
På carport delen var min plan att bara ha takreglar, råspont, papp och plåt.
Igen var det så det var ritat på bygglovsansökan.
Liknande trådar
-
Nibe F2025 motorskyddet löser ut när värmepumpen ska stanna
Värmepumpar -
Motorskydd till vattenpump slår ifrån vid backspolning.
Vatten & Avlopp -
Vad är bästa skyddsmuren mot översvämning?
Grund & Markarbeten -
Plast under altan som skydd mot husgrund?
Grund & Markarbeten -
Skydda nyputsad vägg mot regn?
Fasad