Hej,

Jag flyttar snart in i en lägenhet som har ett 60cm standard överskåp med dörr. Jag tror att köket är renoverat med nya luckor från IKEA:s FAKTUM-serie ABBETORP.

Hittar dock ingen lucka på IKEA som skulle passa tillsammans med en inbyggnadsmikro... Bör jag istället kapa luckan med hjälp av en cirkelsåg med laminatklinga?

Hur hade ni gjort?

Vänligen

rpoulsen91 rpoulsen91 skrev:
Hej,

Jag flyttar snart in i en lägenhet som har ett 60cm standard överskåp med dörr. Jag tror att köket är renoverat med nya luckor från IKEA:s FAKTUM-serie ABBETORP.

Hittar dock ingen lucka på IKEA som skulle passa tillsammans med en inbyggnadsmikro... Bör jag istället kapa luckan med hjälp av en cirkelsåg med laminatklinga?

Hur hade ni gjort?

Vänligen
Har jag förstått rätt, du har en inbyggnadsmicro som du vill få in i ett skåp i nya lägenheten?

M MetteKson skrev:
Har jag förstått rätt, du har en inbyggnadsmicro som du vill få in i ett skåp i nya lägenheten?
Exakt.

Dock är det inte förberett för detta, men det finns ett standard 60cm-skåp som jag vill göra om till ett med inbyggd micro.

Lite spännande...
En bra klinga till cirkelsågen gör susen.
Kapa luckan i överkanten, det syns nästan inte.
Du får borra ett nytt hål i luckan till gångjärnet. Du får lov att köpa två stycken cylinderborrar 35mm tror jag. På den ena borren får du slipa bort spetsen.
Nu är det bara att mäta och sedan borra. Efter ett tag får du byta till borret utan spets och borra klart.

M magnu skrev:
Du får lov att köpa två stycken cylinderborrar 35mm tror jag. På den ena borren får du slipa bort spetsen.
Det är väl onödigt med två, en borde räcka.
På alla mina hålsågar kan man ta bort centrumborret. Det sitter fast med en liten radiell låsskruv.

richardtenggren
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På alla mina hålsågar kan man ta bort centrumborret. Det sitter fast med en liten radiell låsskruv.
Cylinderborr ≠ hålsåg
Jag säger inte att man inte kan använda hålsåg, men det blir ju jobbigare då man får avlägsna centrum-delen manuellt, om man inte nöjer sig med ett genomgående hål ;)

Det går inte köpa en ny lucka i rätt mått eller iaf närmare målet?

M magnu skrev:
Lite spännande...
En bra klinga till cirkelsågen gör susen.
Kapa luckan i överkanten, det syns nästan inte.
Du får borra ett nytt hål i luckan till gångjärnet. Du får lov att köpa två stycken cylinderborrar 35mm tror jag. På den ena borren får du slipa bort spetsen.
Nu är det bara att mäta och sedan borra. Efter ett tag får du byta till borret utan spets och borra klart.
Låter rimligt. Får testa.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Cylinderborr ≠ hålsåg
Jag säger inte att man inte kan använda hålsåg, men det blir ju jobbigare då man får avlägsna centrum-delen manuellt, om man inte nöjer sig med ett genomgående hål ;)

Det går inte köpa en ny lucka i rätt mått eller iaf närmare målet?
Kollade IKEA:s hemsida. Verkar inte finnas någon ny lucka från ABBETORP som är rätt storlek, tyvärr.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här ser en cylinderborr ut
1
Man måste borra så djupt för gångjärnen att spetsen går igenom, det är därför som jag slipade ner spetsen.

Hålsåg känner jag mig tveksam till. Jag ser inte hur man får till en start på hålet. När man kommit ner 2-3mm med hålsågen, behöver man inte borret längre, men hur får man till de första 2-3mm utan att borra igenom skåpdörren till att börja med.

• Gilla
1
  • Laddar…
Överhandsfräs och en fräs på 35-36 mm eller en mall och mindre fräs.

K Kane skrev:
Överhandsfräs och en fräs på 35-36 mm eller en mall och mindre fräs.
Så gjorde jag första hålet innan jag bytte metod till cylinderborrar.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.