6 667 läst · 43 svar
7k läst
43 svar
Det här med tumstock
Och har man som jag ett "vingspann" strax över 1,5 m så börjar man med att nypa åt i änden och sen nyper man åt nånstans på mitten och flyttar sig därefter till dit man ska markera..G Gustafhagel skrev:
Förstår inte varför det är "så svårt"
Det är bekvämlighet och det är precis det var den ihopvikta stocken hamnar som är problemet. När du tex markerar gipsskivor eller andra långa mått för du drar stocken med en penna mot kanten så är det svårare att få ordentligt grepp med tummen ovanpå om halva stocken ligger vikt där.P PatrikJo skrev:
När den är så långt utvikt så spelar det ingen roll utan det är när den är mer ihopvikt som det är skillnad. Det enda jag säger är att det finns en anledning till att tumstockar ser ut som de gör och att contactmetern inte har tagit över (eftersom de används till olika saker). Du använder så klart den du vill och trivs med!Violina skrev:
Jag menar att jag föredrar tumstock när jag ska markera och gör precis som du, då drar man ju ett rakt streck vid nollan och har den delen av mätverktyget som inte används utanför det man mäter på..G Gustafhagel skrev:När den är så långt utvikt så spelar det ingen roll utan det är när den är mer ihopvikt som det är skillnad. Det enda jag säger är att det finns en anledning till att tumstockar ser ut som de gör och att contactmetern inte har tagit över (eftersom de används till olika saker). Du använder så klart den du vill och trivs med!
På jobbet blir det dock mest måttband och vinkelhake (eftersom det som mäts och kapas där nästan aldrig är under 2 meter)
Till er som kapar vid 2meters strecket https://www.hultafors.se/products/tumstock/H0140-meterstock-59-24-12/149265
Jo, jag har också lyckats använda en "vanlig" tumstock en eller annan gång Men oräkneliga är ändå de gånger som jag har irriterat mig på att lamellerna hamnar fel. Tex om man skall mäta 5 cm från en golvsockel. I övrigt håller jag med om att för nästan allt som skall kapas som har en klar "kant" (typ en bräda) så är det smidigare med måttband.
Köpte en sådan av någon anledning som jag inte förstår varesig då eller nu. Ganska smidig när man mäter mellan 2-2,4m jämfört med en vanlig. Men så fort man mäter längre så är det nära till tankevurpor igen. Lätt att sätta ett streck vid änden och tänka 2m när man adderar. Inte så att det är raketforskning att addera 2,4m eller att sätta ett streck vid 2m. Men är man inkörd på 2m och kommer upp i tempo så...C Christoffer85 skrev: