Har ett hus som är 9.5x14m med källare, entréplan, övre plan och vind som är inredd.

Huset är byggt på -50, idag utrustat med bergvärme med oljebrännare som tillskott.

Har lite strul med att man får fylla systemet titt som tätt och hittar inga läckor, har kollat säkerhetsventil osv men hittar inget, inga vattenskador heller.

Planen är att renovera lgh för lgh under några års tid, ska bla isolera på insida med en 45a och då blir det ju knas med radiatorrören

Varje plan har ca 5-6rum och består av 2 lgh förutom källare som är garage och tvättstuga mm och vinden som är en lgh på hela ytan förutom kattvindar.

Går det att renovera lgh för lgh och då byta ut systemet eller måste man byta allt i ett svep?

Kan man dra upp en matning till ett kopplingsskåp och dra nytt därifrån till halva våningsplanet, sen göra lika fast för andra halvan? På vissa ställen kan jag kanske gå vidare till ett rum i andra lgh men inte mer...

Eller hur gör man?

Ingen som har några idéer?
Eller vet nån sida eller vart man vänder sig?

nino nino skrev:
Ingen som har några idéer?
Eller vet nån sida eller vart man vänder sig?

Det finns nog många sätt att göra på. Ett radiatorsystem från 1950 behöver inte vara slut men om man ändå skall riva i det kan det vara rationellt att byta ut.

Kanske är det så att du bör byta till större radiatorer som fungerar bättre med vrämepumpen. Då kan du minska på tillsatsvärmen från olja. Och behöver du då tilläggsisolera?

Hur som är det aldrig bra om systemet tappar vatten. Nytt vatten innehåller syre som sätter fart på korrosionen.

En VVS-konsult kan vara en bra början!

Nej det kan ju vara friskt men iom att det här varit så att vi måste fylla ganska ofta så kommer ju syre in och ställer till det...

Ja VVS konsult är ju säkert rätt väg men låter dyrt :D

Får fråga nån röris om dom kan hjälpa till

nino nino skrev:
Nej det kan ju vara friskt men iom att det här varit så att vi måste fylla ganska ofta så kommer ju syre in och ställer till det...

Får fråga nån röris om dom kan hjälpa till

Jag vet ju inte varför du planerar att tilläggsisolera men du vinner eventuellt mer i energibesparing på om du kan få värmepumpen att ta en större del.

Normal är radiatorerna begränsande i ett 50-tals hus då de är projekterande för en hög framledningstemperatur när det det är kallt och värmepumpen ger inte den temperaturen. Det löser man med att byta till större radiatorer som kalara av diimmensionerad utetemperatur med lägre framledningatemp!

nino nino skrev:

Ja men det kan bli snabb pay off :)

Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet ju inte varför du planerar att tilläggsisolera men du vinner eventuellt mer i energibesparing på om du kan få värmepumpen att ta en större del.

Normal är radiatorerna begränsande i ett 50-tals hus då de är projekterande för en hög framledningstemperatur när det det är kallt och värmepumpen ger inte den temperaturen. Det löser man med att byta till större radiatorer som kalara av diimmensionerad utetemperatur med lägre framledningatemp!
Jaha ok
Ja det är ju gamla radiatorer så det kan bli bättre med nya större
Bränner iof inte mer än kanske 700-1000liter men det är ju 10-15000 så det är ju rätt många nya radiatorer...
Kanske kan löna sig att byta radiatorer innan man renoverar, dom kan man ju återanvända när det renoveras

Med en förbränningsanläggning (olja, ved, pellets, ...) så är det i stort sett kvitt samma om man måste skicka ut 50 eller 70 gradigt vatten till elementen. Verkningsgraden påverkas inte nämnvärt

Med en värmepump så är det tvärtom. Ju kallare vatten ut ju mer energi (relativt) tar den från omgivningen. Därmed kan du ha rätt stora vinster i större element eller tom golvvärme (ska man ändå helrenovera så går det ju att lägga golvvärme rätt enkelt)

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Anledningen till tillägsisoleringen är att jag vill få in el i väggen och då är det ju enklast att skruva på en 45a och dra där

Hur beräknar jag storlek på radiatorerna?
Första rummet jag ska göra är ganska exakt 20kvm med 250 i tak (iof så går 3.5kvm bort där det blir dusch och wc)

nino nino skrev:
Anledningen till tillägsisoleringen är att jag vill få in el i väggen och då är det ju enklast att skruva på en 45a och dra där

Hur beräknar jag storlek på radiatorerna?
Första rummet jag ska göra är ganska exakt 20kvm med 250 i tak (iof så går 3.5kvm bort där det blir dusch och wc)
Genom att beräkan radiatorn medeltemperaturdifferes får du effekt per ytenhet. Du har troligen radiatorer för 80/60 vilket grovt ger 70C vid DUT..

Nu vill du ju köra allt på värmepump och den levererar bättre med lägre temperatur. Men om den kan få upp framledningstemperaturen til 60 C så får du en radiatortemperat på ca 50 C

Sett mot en rumstemperatur på 20 C har du i första fallet ett deltaT på 50 C och i andra fallet ett deltaT på 30 C

30 x X= 50 vilket ger att du bör eftersträva 60% större radiatorer, litet grovt tillyxat, Men då har vi inte tagit hänsyn till en tilläggsisolering som krymper raddarna en aning.

Ulltand Ulltand skrev:
Genom att beräkan radiatorn medeltemperaturdifferes får du effekt per ytenhet. Du har troligen radiatorer för 80/60 vilket grovt ger 70C vid DUT..

Nu vill du ju köra allt på värmepump och den levererar bättre med lägre temperatur. Men om den kan få upp framledningstemperaturen til 60 C så får du en radiatortemperat på ca 50 C

Sett mot en rumstemperatur på 20 C har du i första fallet ett deltaT på 50 C och i andra fallet ett deltaT på 30 C

30 x X= 50 vilket ger att du bör eftersträva 60% större radiatorer, litet grovt tillyxat, Men då har vi inte tagit hänsyn till en tilläggsisolering som krymper raddarna en aning.
60% större än dom som sitter där alltså?

Det går inte att säga att så här stora radiatorer behöver du? Utan det ska räknas fram?

nino nino skrev:
60% större än dom som sitter där alltså?

Det går inte att säga att så här stora radiatorer behöver du? Utan det ska räknas fram?

Japp antigen genom en egeribalansberäkning med u-värden på fönster och väggar etc eller genom att utgå från befintligt systems prestanda.

Min beräkning förutsätter att det är ett 80/60 system i huset n. Vilket betyder att när det är som absolut kallast så skickar man fram 80 C vatten till radiatorerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.