4 962 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Lacka furugolv. Torktider och använda rummet.
Jag funderar på att lacka ett furugolv. Huset är från 1920 så lack är mest tidstypiskt, dessutom hållbart. Problemet är att vi måste kunna passera rummet för att komma åt samtliga sovrum och garderober i huset. Hur långa torktider måste jag räkna med? Om man kan lägga ut papp och passera rummet i strumplästen så är det helt OK.
Vilken sorts lack rekommenderar ni? Den ska vara rätt så blank för att passa in i huset. PU-lack, 2-komponent eller oljebaserad? Vattenburen har jag förstått torkar snabbt men blir inte så slitstark och man riskerar att furugolv reser sig.
Vilken sorts lack rekommenderar ni? Den ska vara rätt så blank för att passa in i huset. PU-lack, 2-komponent eller oljebaserad? Vattenburen har jag förstått torkar snabbt men blir inte så slitstark och man riskerar att furugolv reser sig.
Funderar på om detta kunde vara något, 2-komponent från Biltema. Bra UV-skydd låter ju intressant för fura.
Det är ett ganska litet golv men det ska tåla barn och hundar.
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/2-komponents-polyuretanlack-2000023245
Det är ett ganska litet golv men det ska tåla barn och hundar.
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/2-komponents-polyuretanlack-2000023245
Hur är golvet behandlat idag?K KungAnka skrev:Jag funderar på att lacka ett furugolv. Huset är från 1920 så lack är mest tidstypiskt, dessutom hållbart. Problemet är att vi måste kunna passera rummet för att komma åt samtliga sovrum och garderober i huset. Hur långa torktider måste jag räkna med? Om man kan lägga ut papp och passera rummet i strumplästen så är det helt OK.
Har ni möjlighet att sova i något annat rum medans lacken härdar för att inte gå på den?
Jag skulle inte lagt ut något alls på golvet innan det är helt genomhärdat, generellt så är möbler och mattor rekommenderat att vänta med längre tid än vad det är okej för att få gå på golvet. T.ex är det okej att gå på golvet efter 2 dagar så kanske man ska vänta minst 5 eller mer innan möbler och mattor åker på.
2 komponent är ju tålig men vetitusan hur mycket kemiska gaser som det avger under arbetet och under härdning samt om det är så bra att göra det inomhus.
1 komponentlack kan vara helt luktlös men sån 2 komponent lack jag provat är riktigt aggressiv och inget man vill ha inomhus.
Vattenburen lack torkar mycket fort och på så stor yta som ett golv kan det vara svårt att vara tillräckligt snabb för att inte få penseldrag. Min uppfattning är att den inte är lika tålig som oljebaserad även om det står på burken att den är det.
Oljebaserad torkar mycket långsammare och är lättare att få fin och är i mitt tycke något tåligare.
Har testat bland annat ZAR och Trestjerner och kan tänka mig att Trestjerner golvlack oljebaserad Blank kan passa i ditt fall.
Slipa, lacka, på med värmefläkt, ha bra ventilation, gå inte på golvet förrens 1-2 dagar.
Golvet är helt obehandlat. Det kommer inte att vara några möbler eller mattor alls i rummet eftersom det är en ganska smal hall på övervåningen. Däremot kommer det säkert att ligga smutskläder och diverse som barnen lämnar efter sig.
Vattenburen lack har jag förkastat. En kollega försöker övertala mig att luta och såpa golvet. Överväger att kanske göra det, det ser inte rätt ut, men å andra sidan är det trevligt att gå på. Frågan är bara hur det håller. Risken för blöta skor och tappade vinglas är väldigt liten, men märken och repor kan det ju bli ändå. Annars ska jag lacka och då blir det nog blank, Trestjerner blank låter bra. Räcker det med en strykning?
Vattenburen lack har jag förkastat. En kollega försöker övertala mig att luta och såpa golvet. Överväger att kanske göra det, det ser inte rätt ut, men å andra sidan är det trevligt att gå på. Frågan är bara hur det håller. Risken för blöta skor och tappade vinglas är väldigt liten, men märken och repor kan det ju bli ändå. Annars ska jag lacka och då blir det nog blank, Trestjerner blank låter bra. Räcker det med en strykning?
K KungAnka skrev:Golvet är helt obehandlat. Det kommer inte att vara några möbler eller mattor alls i rummet eftersom det är en ganska smal hall på övervåningen. Däremot kommer det säkert att ligga smutskläder och diverse som barnen lämnar efter sig.
Det viktiga är att oavsett behandling så får det torka/härda tillräckligt sen är det fritt fram med t.ex kläder liggandes på golvet.
Har själv inte lutat och såpskurat ett golv men i mina föräldrars hus hade dom sånt golv och det var väldigt härligt, det kändes rustikt och mysigt på samma gång. En jordnöt fastnade under dammsugaren vid ett tillfälle och drogs runt och dom märken som blev försvann inte helt vad jag minns.
När man läser om andra som har lutat och såpskurade golv så uppfattar jag det som att många är helnöjda så det är ju ett alternativ. Dock ser det inte alls ut som en lackat golv så är det lackat i övriga rum så kommer det se annorlunda ut.
Furu är ett mjukt träslag, har över 100kvm hemma som är hårdvaxoljat och det blir märken om man tappar något. En lack skyddar inte mot sånt heller men är väl det som skyddar mest framförallt mot spill.
Ska du lacka så föreslår jag att du lägger 2 lager.
Med bara 1 lager kan det bli ojämn täckning och man kanske lägger på tjock för att kompensera det och då kan torktiden dra iväg ordentligt.
Så 2 lager inte allt för tjockt, speciellt inte det första lagret.
Snabbast är att rolla golvet och då är det även lite svårare att lägga på för mycket.