9 079 läst · 55 svar
9k läst
55 svar
Olja/el --> Luft/Vatten
Har en ctc ecoair nedanför sovrumsfönster sedan snart 8 år. Hörs endast in när den avfrostar och då inte speciellt störande. Ljudet ute är inget jag någonsin ens lagt märke till, utom vid avfrostning. Då är det ändå väldigt tyst miljö i närområdet
Jag fundera mkt på detta också vad som egentligen är mest kostnadseffektivt.
Om man sparar 8000kwh på ett år så tar det ju väldigt lång tid att hämta hem "vinsten" som blir jämfört med en modern elpanna. 1:- per kwh och en uppskattad prisskillnad på säg 70000:- gör ju att det tar nästan 9 år att hämta hem skillnaden.
Sen har man väl service på en LVVP som man inte har på en elpanna? Vilka kosrnader kan det handla om isf?
Lönar det sig egentligen i längden?
Om man sparar 8000kwh på ett år så tar det ju väldigt lång tid att hämta hem "vinsten" som blir jämfört med en modern elpanna. 1:- per kwh och en uppskattad prisskillnad på säg 70000:- gör ju att det tar nästan 9 år att hämta hem skillnaden.
Sen har man väl service på en LVVP som man inte har på en elpanna? Vilka kosrnader kan det handla om isf?
Lönar det sig egentligen i längden?
Besparingen för uppvärmning och varmvatten för en normal villa är oftast betydligt större än 8 000 kWh/år med en värmepump jämfört med elpanna. Behövs det runt 25-27 000 kWh netto så blir besparingen i storleksordningen 12-15 000 kWh med luft/vatten och 17-18 000 kWh med markvärme.
Hej alla som svarat!
Uppskattar det, och fått klarhet i några områden och nya frågor på vissa!
Framför allt inte svar på första frågan om skillnaden på de två värmepumparna, men det visar sig väl!
Efter att ha snackat med en kompis i helgen så är jag i alla fall intresserad av att synka det eventuella systemet med Tibber för att kunna effektivisera uppvärmningen ngt mer, och sänka kostnaden. Så måste vara ett system som är kompatibelt med det. Får ta in offert på både BV och LVVP helt enkelt och jämföra den uppskattade besparingen och återbetalningstid.
Tack igen!
Uppskattar det, och fått klarhet i några områden och nya frågor på vissa!
Framför allt inte svar på första frågan om skillnaden på de två värmepumparna, men det visar sig väl!
Efter att ha snackat med en kompis i helgen så är jag i alla fall intresserad av att synka det eventuella systemet med Tibber för att kunna effektivisera uppvärmningen ngt mer, och sänka kostnaden. Så måste vara ett system som är kompatibelt med det. Får ta in offert på både BV och LVVP helt enkelt och jämföra den uppskattade besparingen och återbetalningstid.
Tack igen!
Jag hade lagt mer krut på att köpa ett känt märke av en seriös handlare som inger förtroende, är lättillgänglig och har bra service framför att ha synkat mot Tibber.
En uppvärmningskälla är onekligen viktigast att den är robust och fungerar framför att ha en massa finesser.
Värmepumpen skall producera värme och varmvatten när behovet föreligger inte när någon nättjänst tycker det är lämpligt.
Jag skulle tro att du aldrig tjänar in merkostnaden för en avancerad VP med nättjänster och diverse annat trams som kan krångla.
En uppvärmningskälla är onekligen viktigast att den är robust och fungerar framför att ha en massa finesser.
Värmepumpen skall producera värme och varmvatten när behovet föreligger inte när någon nättjänst tycker det är lämpligt.
Jag skulle tro att du aldrig tjänar in merkostnaden för en avancerad VP med nättjänster och diverse annat trams som kan krångla.
Medlem
· Östergötland
· 37 inlägg
Föregående ägare till mitt radhus hade installerat LVVP. Jag är väldigt nöjd med hur den presterar men inte med hur de placerat utedelen.
Jag är ganska känslig för störande ljud och stördes en del på övervåningen när fläkten drog igång därute. Sedan jag byggde ett skydd med ett tak med ljudisolering och tung tjärpapp störs jag nu väldigt sällan av ljud.
Det jag inte kunnat göra något åt är att bästa platsen för kvällssol är i princip oanvändbar då utan förvarning drar igång en iskall storm då och då. Dessutom flödar det av vatten för avisning under vintern. Utan avledning blir det en fin isbana och isskulpturer under.
Så fundera noga över bästa placering.
Jag är ganska känslig för störande ljud och stördes en del på övervåningen när fläkten drog igång därute. Sedan jag byggde ett skydd med ett tak med ljudisolering och tung tjärpapp störs jag nu väldigt sällan av ljud.
Det jag inte kunnat göra något åt är att bästa platsen för kvällssol är i princip oanvändbar då utan förvarning drar igång en iskall storm då och då. Dessutom flödar det av vatten för avisning under vintern. Utan avledning blir det en fin isbana och isskulpturer under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så fundera noga över bästa placering.
Bor i 20-tals hus, 3st plan á 50m2 = totalt 150m2, tidigare el uppvärmt. Nu golvvärme och LVVP, sänkte årsförbrukningen med ca10000kwh.
Panasonic nu ca7år gammal.
Har fungerat utan avbrott eller problem och hörs utomhus men inte inomhus.
Rekommenderar starkt
Panasonic nu ca7år gammal.
Har fungerat utan avbrott eller problem och hörs utomhus men inte inomhus.
Rekommenderar starkt
Tjena!J Josth skrev:Angående energibesparingen undrar jag om inte 8000 kWh/år är ett skrivfel? I NIBE's dimensioneringsprogram (inte senaste versionen) får jag fram en potentiell energibesparing på ca 18.000 kWh/år med en nu något gammal modell av luftvattenvärmepump. Detta om man utgår från 32.000 kWh/år och drar bort 6000 kWh/år som hushålls-el för en familj på fem personer.
Tänkte bara återkoppla till din helt rimliga teori om att energibesparingen var "fel" i Energideklarationen, men fel på det sättet att det var jag som inte förstod hur jag ska läsa deklarationen. Faktisk förbrukning var bara 18.000kWh per år, medan Primärenergitalet var 32.000. Så då är ju 8000kWh mer rimligt antar jag. 12.000kWh var för uppvärmning.
Så en besparing på 8000kWh är väl typ 1000-1200 i månaden.
Så en återbetalningstid på 7-8 kanske, låter det rimligt eller är det för mycket?
Ok, ja det tokigt att energideklarationerna förändras hela tiden och det blir svårt att förstå dem. Om primärenergitalet är 32.000 kWh/år så blir normalårskorrigerad förbrukning detta delat med 1,8 dvs 17.800 kWh/år för uppvärmningen. Väldigt stor skillnad på faktisk förbrukning (18.000 kWh inkl hushålls-el) och normaliserad förbrukning för uppvärmning i energideklarationen(!?) Skulle nog behöva se energideklarationen för att förstå.
Det går att ordna
Värms idag upp av en CTC1100 som bara går på elpatronen som sagt (ingen olja eldad på minst 5 år).
Vet inte vilken modell dock, då jag inte hittar ngn bild som ser ut som denna. Många ser liknande ut men har en display där denna har CTC loggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värms idag upp av en CTC1100 som bara går på elpatronen som sagt (ingen olja eldad på minst 5 år).
Vet inte vilken modell dock, då jag inte hittar ngn bild som ser ut som denna. Många ser liknande ut men har en display där denna har CTC loggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, shuntautomatiken med display som kan sitta där cTc-loggan sitter var ett tillbehör.
Ganska stor normalårskorrigering men inte alls orimlig, det har varit milda vintrar nu. Ett normalår behövs alltsä ca 18.183 kWh elpatron för att värma huset nu. Med en bra luftvattenvärmepump skulle årsförbrukningen för uppvärmning kunna sjunka till ca 5400 kWh/år enligt NIBEs dimensioneringsprogram. En besparing på ca 12.600 kWh/år. Sedan får man räkna på sitt elpris för att se vad detta blir i kronor. (Har sett 1,30 kr/kWh används ganska ofta i kalkyler).
En viktig fråga är dock vilken framledningstemperatur som krävs i värmesystemet för att hålla 20-21°C inne när det är DVUT -16,6°C ute? Värmepumpar tycker inte om höga temperaturer men en elpanna kan lätt ge 80°C om effekten räcker till.
Ganska stor normalårskorrigering men inte alls orimlig, det har varit milda vintrar nu. Ett normalår behövs alltsä ca 18.183 kWh elpatron för att värma huset nu. Med en bra luftvattenvärmepump skulle årsförbrukningen för uppvärmning kunna sjunka till ca 5400 kWh/år enligt NIBEs dimensioneringsprogram. En besparing på ca 12.600 kWh/år. Sedan får man räkna på sitt elpris för att se vad detta blir i kronor. (Har sett 1,30 kr/kWh används ganska ofta i kalkyler).
En viktig fråga är dock vilken framledningstemperatur som krävs i värmesystemet för att hålla 20-21°C inne när det är DVUT -16,6°C ute? Värmepumpar tycker inte om höga temperaturer men en elpanna kan lätt ge 80°C om effekten räcker till.
Jag fattar inte mycket av energideklaration men tittar jag på min egna så har jag följande siffor:
El (vattenburen) 16282 kWh
vara energi till VV beredning 2200 kWh
Hushållsel 4200 kWh
Normalårskorrigerat värde 19681 kWh.
Idag, efter byte av värmeanläggning till en LVVP så förbrukar jag ca 8400 kWh totalt, alltså inkl hushållsel. Ska man då gå efter den angivna hushållselen så ligger vår förbrukning på ca 4200 kWh året.
Men hur jag räknar ut minskningen av förbrukning i procent vet jag inte, för jag vet inte om jag ska räkna på 16282 eller 19681
El (vattenburen) 16282 kWh
vara energi till VV beredning 2200 kWh
Hushållsel 4200 kWh
Normalårskorrigerat värde 19681 kWh.
Idag, efter byte av värmeanläggning till en LVVP så förbrukar jag ca 8400 kWh totalt, alltså inkl hushållsel. Ska man då gå efter den angivna hushållselen så ligger vår förbrukning på ca 4200 kWh året.
Men hur jag räknar ut minskningen av förbrukning i procent vet jag inte, för jag vet inte om jag ska räkna på 16282 eller 19681
Ok, så det är många generaliserade siffror på deklarationen... Energi-index, Primärenergi...J Josth skrev:Ok, shuntautomatiken med display som kan sitta där cTc-loggan sitter var ett tillbehör.
En viktig fråga är dock vilken framledningstemperatur som krävs i värmesystemet för att hålla 20-21°C inne när det är DVUT -16,6°C ute? Värmepumpar tycker inte om höga temperaturer men en elpanna kan lätt ge 80°C om effekten räcker till.
12288 - värme
3240 - varmvatten
= 15 528 (Den faktiska mätperioden)
= 18 183 (Upptaxerat till ett normalår med förmodat kallare vintrar än ovan)
Shuntautomatik - är det ngt man ska ha, även kortsiktigt 1år, eller klarar man sig utan?
Framledningstemperatur - mäter man det på själva röret eller framgår det på pannan? Nu har ju inte denna ngn display iof... Har ju inte tillgång till huset förrän i Januari, så sitter mest nu och budgeterar/planerar framåt.
Men vad jag förstått bör man välja en VP med så hög temp som möjligt, 65grader, om man går från elpanna till LVVP. Så ska ju tänka på det också