Man kan både identifiera sig och signera med bank-id. Det är ganska vanligt att man först loggar in och sen signerar något. T ex när man deklarerar via skatteverkets hemsida.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Bra du frågar Mikael, annars kan problem uppstå den dag en olycka sker. Du skriver att du skrivit ett EKP? Mycket bra, då fick du säkert relevant utbildning för några år sedan. Men kunskaper behövs fräschas upp ibland, ödmjukhet skadar aldrig här i mitt tycke.

Som jag förklarade tidigare finns det både EKP som kräver och inte kräver IFR.

EKP = Egenkontrollprogram
IFR = Installatör för regelefterlevnad
ESV = Elsäkerhetsverket

Jag förutsätter nu att vi pratar om EKP krävande IFR och det ska då finnas minst en sådan.

Har ni någon IFR angiven i ert EKP Mikael, är det rent av så att du kanske står där med namn?

Lite kort om Elinstallatör enligt ESV. Det krävs auktorisation, av vilket det finns olika som AL - upp till 1000 Volt eller A som gäller för alla spänningar. Detta kallades tidigare behörighet.

Jag börjar med ESV-piskan tror jag:

En elinstallatör kan bli av med sin auktorisation om hen utför elinstallations-
arbete felaktigt eller beter sig uppenbart olämpligt på något annat sätt. Ett
exempel på en sådan situation är om en elinstallatör medverkar till att registrera
ett elinstallationsföretag hos Elsäkerhetsverket på ett uppenbart felaktigt sätt, som attt ge sitt medgivande till registreringen trots att man inte har ett uppdrag av företaget att arbeta som Elinstallatör för regelefterlevnad.


Vad är då tanken med IFR i relation till EKP?
Installatören ska stötta ledningen i arbetet
med att se till att företaget följer reglerna, men det är ledningen som ska se till att
företaget faktiskt följer dem.
Exempel på aktiviteter som kan omfattas i elinstallatörens uppdrag.
• Ta fram förslag på egenkontrollprogram
• Leda arbetet med egenkontrollprogrammet
• Göra uppföljningar och uppdateringar
• Samordna organisationen för egenkontrollprogram i företaget
• Utbildningar

Återkommande avstämningar med företagsledningen
Är du osäker på vilka uppgifter din tjänst omfattar, diskutera med din
arbetsgivare eller uppdragsgivare.

Sen finns givetvis en rolig sida också :

3.4.1 Elinstallatörens ansvar
Alla elinstallatörer omfattas av de allmänna regler om ansvar som gäller
medarbetare generellt, till exempel i anställningsavtal, skadeståndsregler och den allmänna och särskilda straffrätten.



Elinstallationsföretagets uppgifter:
• Ta reda på vilka förutsättningar som råder för arbetet så att utförandet blir rätt.
• Utföra elinstallationsarbetet på rätt sätt.
• Utföra arbetet i enlighet med
företagets egenkontrollprogram.
• Se till att bara personer med auktorisation som elinstallatör eller andra personer som
omfattas av företagets egenkontrollprogram faktiskt utför elinstallationsarbetet.


Anläggningsinnehavarens uppgifter:

Se till att anläggningen är säker.
• Åtgärda anläggningen om brister upptäcks.
• Ge elinstallationsföretaget den information om anläggningen och arbetet som behövs.
• Kontrollera att den som utför elinstallationsarbete på anläggningen finns i Elsäkerhetsverkets register över elinstallationsföretag och är registrerat för aktuell verksamhetstyp.

Nu ska vi dra lite om det du undrar över, det du borde veta redan Mikael.
Vem skriver under undrar du:

Elinstallatör för regelefterlevnad
I egenkontrollprogrammet ska det framgå vem eller vilka som
är företagets Elinstallatörer för regelefterlevnad . Om ni har flera
elinstallatörer i den rollen ska ni utse en av dessa som ska stå i
Elsäkerhetsverkets företagsregister.
Om du endast ska registrera företaget för verksamhetstypena Kabelförläggning behöver ni inte registrera någon Elinstallatör före regelefterlevnad.

10.2 VEM SKA GÖRA REGISTRERINGEN?
Det är företaget som utser vem som ska göra registreringen i e-tjänsten å företagets
vägnar. Antingen är det den Elinstallatör för regelefterlevnad som företaget har
bestämt ska stå i företagsregistret, eller så är det någon annan företagsrepresentant.

10.2.1 Direktregistrering
Om det är Elinstallatören för regelefterlevnad som registrerar företaget kommer
Elsäkerhetsverket inte att behöva göra någon handläggning. Elinstallatören har
då redan identifierat sig och gett sitt samtycke till att registrera företaget med sitt
BankID. Uppgifterna går då in i registret omedelbart och en bekräftelse skickas
direkt.
Direktregistrering är bara möjligt för svenska företag.

10.2.2 Registrering med handläggning
Om det inte är Elinstallatören för regelefterlevnad som registrerar företaget,
utan en annan företagsrepresentant, så måste Elsäkerhetsverket kontrollera att
elinstallatören ger sitt medgivande innan registreringen kan godkännas. Den
kontrollen kräver handläggning och därför dröjer det lite längre innan företaget
kan föras in i registret.
Registrering med handläggning kräver att den som registrerar företaget
• har skrivit ut en samtyckesblankett (finns på Elsäkerhetsverkets webbplats)
och fått den undertecknad av den Elinstallatör för regelefterlevnad som är
utsedd att stå i företagsregistret
• scannar in och bifogar samtyckesblanketten i e-tjänsten.
Det spelar ingen roll vem av Elinstallatörerna för regelefterlevnad som
uppges i registreringen så länge den personens auktorisation är tillräcklig för
de verksamhetstyper anmälan avser. Det tillkommer inget särskilt ansvar för
egenkontrollprogrammet bara för att man är den Elinstallatör för regelefterlevnad
som uppges i registreringen.

I enmansföretag är det tillräckligt att ange att det är samma person som är
Elinstallatör för regelefterlevnad som också hanterar egenkontrollprogrammet
samt utför alla elinstallationsarbeten i organisationen.

Tips och exempel
Om ni har en befintlig organisation för elinstallationsarbete och
egenkontrollprogram är det den som ska beskrivas eller hänvisas till.

Elinstallatör för regelefterlevnad
I egenkontrollprogrammet ska det framgå vem eller vilka som
är företagets Elinstallatörer för regelefterlevnad . Om ni har flera
elinstallatörer i den rollen ska ni utse en av dessa som ska stå i
Elsäkerhetsverkets företagsregister.
Om du endast ska registrera företaget för verksamhetstypena Kabelförläggning behöver ni inte registrera någon Elinstallatör före regelefterlevnad.

10.2 VEM SKA GÖRA REGISTRERINGEN?
Det är företaget som utser vem som ska göra registreringen i e-tjänsten å företagets
vägnar. Antingen är det den Elinstallatör för regelefterlevnad som företaget har
bestämt ska stå i företagsregistret, eller så är det någon annan företagsrepresentant.

10.2.1 Direktregistrering
Om det är Elinstallatören för regelefterlevnad som registrerar företaget kommer
Elsäkerhetsverket inte att behöva göra någon handläggning. Elinstallatören har
då redan identifierat sig och gett sitt samtycke till att registrera företaget med sitt
BankID. Uppgifterna går då in i registret omedelbart och en bekräftelse skickas
direkt.
Direktregistrering är bara möjligt för svenska företag.

10.2.2 Registrering med handläggning
Om det inte är Elinstallatören för regelefterlevnad som registrerar företaget,
utan en annan företagsrepresentant, så måste Elsäkerhetsverket kontrollera att
elinstallatören ger sitt medgivande innan registreringen kan godkännas. Den
kontrollen kräver handläggning och därför dröjer det lite längre innan företaget
kan föras in i registret.
Registrering med handläggning kräver att den som registrerar företaget
• har skrivit ut en samtyckesblankett (finns på Elsäkerhetsverkets webbplats)
och fått den undertecknad av den Elinstallatör för regelefterlevnad som är
utsedd att stå i företagsregistret
• scannar in och bifogar samtyckesblanketten i e-tjänsten.

Alltså Mikael, om du inte har skrivit under något innebär detta att:
Du är inte IFR
Eller
Du är en av flera IFR

Ringer någon klocka?

Om ni inte har beskrivit detta redan, eller om ni vill göra förändringar i
organisationen, kan ni använda nedanstående checklista för att få fram den
information som behövs till egenkontrollprogrammet.
• Vem eller vilka personer är Elinstallatörer för regelefterlevnad?
• Vem av Elinstallatörerna för regelefterlevnad ska anges när ni registrerar
er hos Elsäkerhetsverket (gäller bara om ni utför arbete på någon annans
anläggning)?
• Är det tydligt i era rutiner att personal inte får utföra elinstallations-
arbeten om de inte anvisats sådana arbeten?

Nu drar jag lite kort om ett kärt ämne. Jag börjar med ett undantag:

8.3 SÄRSKILDA VERKSAMHETSTYPER
För arbete på anläggningar, oavsett om det är en låg- eller högspännings-
anläggning, finns följande särskilda verksamhetstyp.
Tabell 9. Verksamhetstypen Kabelförläggning.
Verksamhetstyp Verksamhetstypens omfattning
Kabelförläggning Elinstallationsarbete i anläggningar och anläggningsdelar för överföring av
el i elnät som är koncessionspliktiga, begränsat till arbeten som innebär
• att förlägga jordkabel i mark, inklusive att sätta upp tillhörande
kabelskåp, stolpar, jordtag och förlägga längsgående jordlina,
• att utföra lindragning och utdragning av hängkabel, samt
• att samtidigt förlägga jordkabel tillhörande icke koncessionspliktiga nät
vid elinstallationsarbete enligt första punkten.
Verksamhetstypen Kabelförläggning undantas från kravet att ha en Elinstallatör
för regelefterlevnad. Den är däremot inte undantagen från några övriga krav, som
kraven på utförande, egenkontrollprogram och registrering.

Avslutning. Några exempel på vad som räknas som elinstallationsarbete, detta kommer ofta upp här.

Att montera kabelrör. JA
Att dra dragtråd i elinstallationsrör,
kabelkanaler, elkanaler samt kabelrännor NEJ
Att koppla samman armeringsjärn i betong och ansluta dem till en underjordisk jordtagsledare i grundläggningen och metallarmeringen. JA
Att brandtäta. NEJ
Att skyddsutjämna genom armeringsjärn i betong. JA
Att göra hål i betong. NEJ
Att ansluta stickproppar i uttag och
grenuttag. NEJ
Att lägga kabel i mark med kringfyllning, inklusive att anordna kabelbädd, kabelskydd och kabel markering. JA
Att schakta när man lägger kabel i mark och
resterande återfyllning med undantag av
kringfyllning. NEJ
Att installera jordningssystem (jordelektrod och jordtagsledare) för jordning av utrustningar och anläggningar. JA

Att sätta upp kabelstegar som inte är avsedda att användas för ledande egenskaper. NEJ
Att riva ner elinstallationsmateriel m.m.
som inte längre utgör en del av en
starkströmsanläggning. NEJ
Att lägga golvvärme. JA

Nu hoppas jag väl även att Mikael har något kontrakt och extra förmån för sitt ansvar med EKP och eventuellt IFR.

Glöm inte att uppdatera EKP minst en gång per år eller vid behov. Vill du inte vara IFR längre behöver du kontakta ESV.
...och som någon så insiktsfullt skrev i en annan tråd:
Tänk på att inte skriva så mycket text, håll det kort och koncist...
 
  • Haha
MrHamfelt
  • Laddar…
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Men du kan välja att signera något
Med bank id
Det kan man göra, men det är en annan funktion än att logga in. Logga in motsvarar att visa sitt körkort så att den som ser det vet att du är du.
Det betyder inte att man signerat. Lämnar man sin deklaration så loggar man först in och sen signerar man sina uppgifter. Ska man redovisa vård av barn till Försäkringskassan så loggar man först in och sen signerar man sina uppgifter.
Ska man betala räkningar på banken så loggar man först in och sen signerar man sina uppgifter.
Etc.
P Putte 9497 skrev:
BankID är att skriva under digitalt
Nej, BankID kan användas till att autentisera sig och att signera något. Att autentisera sig är inte detsamma som att signera något.
Du kan jämföra det med att:
* du visar körkortet när du ska hämta ett paket, men du måste också signera
* att du visar körkortet när du skriver kontrakt på ett köp av en bil (eller en fastighet) men du måste ändå signera
etc

Nu är det väl mest en teknikalitet i sammanhanget. ESV vill veta vem som lämnar in EKP. Kanske vill de även ha en underskrift. Då har de gjort fel om de följer det som står i texten som El-Löken66 la upp. Med reservation för att jag missat något i genomläsningen.
 
Mikael_L
OK, för att inte låta sidospåret med EKP dra iväg i alla evighet så försöker jag mig på att sammanfatta allt, och där jag har fel så får El-Löken66 säga till om det, ja även troll-Putte är välkommen.
Först vad jag har för benämningar.
EKP - Egenkontrollprogram, den dokumentsamling som ett elinstallationsföretag har som beskriver hur verksamheten bedrivs elsäkert.
EK - Egenkontroll, det dokument som en elektriker eller kontrollant upprättar efter utfört arbete (i helt andra sammanhang betyder egenkontroll helt andra saker, men i just denna kontext är det detta)
ESV - Elsäkerhetsverket
EFR - Elinstallatör för regelefterlevnad, den som måste finnas som stöd inom all elinstallationsverksamhet. (IFR kallades det i något tidigare inlägg (Installatör för regelefterlevnad), men ESV använder namnet elinstallatör, så då gör jag det också).

Varje företag som bedriver elinstallationsverksamhet ska ha ett EKP (detta har aldrig ifrågasatts i tråden, däremot förtydligats, och nu en gång till).
De allra flesta ska ha en EFR knuten till sig.
När man utfört ett elarbete kan man upprätta och fylla i en EK, denna bör skrivas under. EK är inget krav, men rätt lämpligt för många slags jobb.
EKP skrivs inte under någonstans av någon, ... här hade El-Löken66 alltså lite fel, men menade kanske EK

Att det finns två slags EKP ... tja, det blir mest semantik.
Det finns en verksamhetstyp som inte kräver någon EFR, verksamhetstypen Kabelförläggning i mark.
Det innebär väl egentligen inte att det är någon annan sorts EKP, det betyder bara att det inte behöver (men kan) anges någon EFR.

Det är ju egentligen samma EKP som alla andra, på någon nivå så är ju precis alla EKP unika, då de ska spegla just det företagets verksamhet, så skillnad mellan EKP finns ju inte bara mellan ett rent gräv-företag och alla andra elinstallationsföretag.
Men jag antar att det är detta som El-Löken66 hade i tanken - jag köper väl det, även om jag egentligen inte tycker att det något annat slags EKP, utan det är ju i princip samma, bara att man kan, obs kan, skippa en punkt som är nödvändig i andra EKP.


Fick jag till det rätt nu?

edit:
Nu när jag läser genom det så inser jag att jag kanske borde nämna att EK (egenkontroll) kan vara odokumenterad också. Och så lämnar många duktiga och ordentliga elinstallatörer och elyrkesmän sitt jobb, dvs kontrollerat (egenkontroll) men ej en dokumenterad kontroll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
bryter mot kravet att endast gröngula ledare och skyddsledare får anslutas till skyddsledarskenan.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det något sådant krav?
Var hittar du det?

edit:
Om det du skrev stämmer så bryter jag tyvärr rätt ofta mot en sådan regel.
Har jag missat, kom det något svar här?
Jag hoppas inte detta krav finns, ty det blir lite besvärligt då.
Fast iofs så tänker jag alltså PEN-skenan (som då ofta även är PE-skena), ty du skrev först:
"modern central med inkommande TN-C så ansluts PEN-ledaren till skyddsledarskenan."
J Johan456 skrev:
I en modern central med inkommande TN-C så ansluts PEN-ledaren till skyddsledarskenan. Att dra en blå därifrån till jordfelsbrytaren bryter mot kravet att endast gröngula ledare och skyddsledare får anslutas till skyddsledarskenan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har jag missat, kom det något svar här?
Jag hoppas inte detta krav finns, ty det blir lite besvärligt då.
Fast iofs så tänker jag alltså PEN-skenan (som då ofta även är PE-skena), ty du skrev först:
"modern central med inkommande TN-C så ansluts PEN-ledaren till skyddsledarskenan."
Jag missade att du återkopplade. Mitt svar var skrivet med glimten i ögat. Korrekt anser jag det vara att blå ledare går från jordskenan till jordfelsbrytaren. Däremot förekom det i kontrolldokument från Eio att man ska kontrollera att endast gröngula ledare är anslutna till skyddsledarskenan. Den checkrutan har jag aldrig gillat att bocka i. Alla varianter förekommer därute som du vet. En del kör gröngul, andra blå och vissa med gröngul med blå tilläggsmarkering. Hoppas inte jag förvillat någon där ute.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
Egentligen ramlar frågan väl ner på ifall det är en PEN-skena eller en PE-skena.
Skulle det vara en ren PE-skena (dvs ev PEN-ledare inte alls ansluter till denna) så blir det nog ett riktigt fel med något annat än rena PE-ledare eller skyddsutjämningsledare till denna, dvs det ska inte synas andra färger än grön/gul anslutna där.

Men som du skrev, ofta ansluter matningens PEN till samma skena som sen är PE, och då blir det ju liksom en kombinerad PEN och PE-skena, och då är plötsligt ansluten blå ledare tillåtet.
Är du på samma spår som mig?
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Ja! Jag satt också i det resonemanget när jag skrev. Man kan tolka den som en PEN-skena när ingen separat PE-skena finns.
 
J Johan456 skrev:
Jag missade att du återkopplade. Mitt svar var skrivet med glimten i ögat. Korrekt anser jag det vara att blå ledare går från jordskenan till jordfelsbrytaren. Däremot förekom det i kontrolldokument från Eio att man ska kontrollera att endast gröngula ledare är anslutna till skyddsledarskenan. Den checkrutan har jag aldrig gillat att bocka i. Alla varianter förekommer därute som du vet. En del kör gröngul, andra blå och vissa med gröngul med blå tilläggsmarkering. Hoppas inte jag förvillat någon där ute.
Det finns ett annat dokument vad gäller TN-C, där står det att undantag gäller för ledare till JFB
Har tyvärr inte det dokumentet tillgängligt på den här datorn
 
Om en inkommande PEN-ledare är ansluten till PE-skenan, då är hela PE-skenan en PEN, och den upphör inte att vara en PEN i borte änden.

Till och med om en annan PE-skena skulle var ansluten med en stump skyddsledare så kan även den betraktas som en PEN. GK100 vill göra gällande att utgående plint i ett mätarskåp har samma funktion som inkommande, oberoende av om skyddsledaren har blå tilläggsmärkning

Och visst får man gå ut med en blå nolla från denna plint. Annars kan man ju inte gå över till TN-S. Om den går till en JFB spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, för att inte låta sidospåret med EKP dra iväg i alla evighet så försöker jag mig på att sammanfatta allt, och där jag har fel så får El-Löken66 säga till om det, ja även troll-Putte är välkommen.
Först vad jag har för benämningar.
EKP - Egenkontrollprogram, den dokumentsamling som ett elinstallationsföretag har som beskriver hur verksamheten bedrivs elsäkert.
EK - Egenkontroll, det dokument som en elektriker eller kontrollant upprättar efter utfört arbete (i helt andra sammanhang betyder egenkontroll helt andra saker, men i just denna kontext är det detta)
ESV - Elsäkerhetsverket
EFR - Elinstallatör för regelefterlevnad, den som måste finnas som stöd inom all elinstallationsverksamhet. (IFR kallades det i något tidigare inlägg (Installatör för regelefterlevnad), men ESV använder namnet elinstallatör, så då gör jag det också).

Varje företag som bedriver elinstallationsverksamhet ska ha ett EKP (detta har aldrig ifrågasatts i tråden, däremot förtydligats, och nu en gång till).
De allra flesta ska ha en EFR knuten till sig.
När man utfört ett elarbete kan man upprätta och fylla i en EK, denna bör skrivas under. EK är inget krav, men rätt lämpligt för många slags jobb.
EKP skrivs inte under någonstans av någon, ... här hade El-Löken66 alltså lite fel, men menade kanske EK

Att det finns två slags EKP ... tja, det blir mest semantik.
Det finns en verksamhetstyp som inte kräver någon EFR, verksamhetstypen Kabelförläggning i mark.
Det innebär väl egentligen inte att det är någon annan sorts EKP, det betyder bara att det inte behöver (men kan) anges någon EFR.

Det är ju egentligen samma EKP som alla andra, på någon nivå så är ju precis alla EKP unika, då de ska spegla just det företagets verksamhet, så skillnad mellan EKP finns ju inte bara mellan ett rent gräv-företag och alla andra elinstallationsföretag.
Men jag antar att det är detta som El-Löken66 hade i tanken - jag köper väl det, även om jag egentligen inte tycker att det något annat slags EKP, utan det är ju i princip samma, bara att man kan, obs kan, skippa en punkt som är nödvändig i andra EKP.


Fick jag till det rätt nu?

edit:
Nu när jag läser genom det så inser jag att jag kanske borde nämna att EK (egenkontroll) kan vara odokumenterad också. Och så lämnar många duktiga och ordentliga elinstallatörer och elyrkesmän sitt jobb, dvs kontrollerat (egenkontroll) men ej en dokumenterad kontroll.
På det stora hela har du väl uppfattat saken rätt men du vägrar medge att Elsäkerhetsverket kräver underskrift från en auktoriserad elinstallatör för att företaget ska få utföra jobb på annan anläggning.

Om sen denna underskrift är BankID eller i pappersform är helt irrelevant i min mening.

Men ganska ointressant med EKP om man inte direkt påverkas av det eller är väldigt nyfiken som sagt så bra att diskussionen gått vidare i mitt tycke.

Bo skriver något om Pen-skenan som låter intressant, kanske lite nördigt men sådana detaljer man ibland funderar på.

Och givetvis är det inte märkningen i sig som avgör funktionen även om uppmärkning är viktigt ur många perspektiv.

Men i ärlighetens namn är märkningen i stort ett hjälpmedel för att underlätta för de som jobbar med anläggningen och för att besiktigare ska kunna se att det ser snyggt och seriöst ut.

Men hjärnan och mätinstrumenten ska slutgiltigen avgöra vad det är man arbetar på, vad anläggningen fyller för funktion.

Är funktionen återledning av driftströmmar är ledaren per definition ingen PE då denna endast ska leda en typ av strömmar som förekommer i undantagsfall.

Personer som jobbar med detta dagligen kommer såklart frestas sätta upp tilläggsmärkningen i dessa fall, och inget fel i det tycker jag, bra så länge det är enhetligt.

Det finns många olika sorters märkning på PEN i landet, det kan vara naken eller tejpad koppar, svart 4 med något eventuellt tillägg, blå med eventuellt tillägg eller våra mer nutida varianter.

Gör man ett större ingrepp tycker jag det ser trevligt ut att försöka förvandla PEN till vår nutida standard i ändarna, att få ledaren grön/gul i hela sin längd blir lite värre, det finns plast eller krympslangar och tejp som är snyggt färgmärkt och textad PEN.

Men detta är i min värld mest en estetisk grej, förstår man inte funktionerna utan detta har man inte där att göra.
 
E El-Löken66 skrev:
På det stora hela har du väl uppfattat saken rätt men du vägrar medge att Elsäkerhetsverket kräver underskrift från en auktoriserad elinstallatör för att företaget ska få utföra jobb på annan anläggning.

Om sen denna underskrift är BankID eller i pappersform är helt irrelevant i min mening.

Men ganska ointressant med EKP om man inte direkt påverkas av det eller är väldigt nyfiken som sagt så bra att diskussionen gått vidare i mitt tycke.

Bo skriver något om Pen-skenan som låter intressant, kanske lite nördigt men sådana detaljer man ibland funderar på.

Och givetvis är det inte märkningen i sig som avgör funktionen även om uppmärkning är viktigt ur många perspektiv.

Men i ärlighetens namn är märkningen i stort ett hjälpmedel för att underlätta för de som jobbar med anläggningen och för att besiktigare ska kunna se att det ser snyggt och seriöst ut.

Men hjärnan och mätinstrumenten ska slutgiltigen avgöra vad det är man arbetar på, vad anläggningen fyller för funktion.

Är funktionen återledning av driftströmmar är ledaren per definition ingen PE då denna endast ska leda en typ av strömmar som förekommer i undantagsfall.

Personer som jobbar med detta dagligen kommer såklart frestas sätta upp tilläggsmärkningen i dessa fall, och inget fel i det tycker jag, bra så länge det är enhetligt.

Det finns många olika sorters märkning på PEN i landet, det kan vara naken eller tejpad koppar, svart 4 med något eventuellt tillägg, blå med eventuellt tillägg eller våra mer nutida varianter.

Gör man ett större ingrepp tycker jag det ser trevligt ut att försöka förvandla PEN till vår nutida standard i ändarna, att få ledaren grön/gul i hela sin längd blir lite värre, det finns plast eller krympslangar och tejp som är snyggt färgmärkt och textad PEN.

Men detta är i min värld mest en estetisk grej, förstår man inte funktionerna utan detta har man inte där att göra.
Fast då är det väl bättre att tillämpa vår nutida standard och förse PEN-ledaren med blå tilläggsmarkering?
 
E
J Johan456 skrev:
Fast då är det väl bättre att tillämpa vår nutida standard och förse PEN-ledaren med blå tilläggsmarkering?
Nu förstår jag inte?

Om du syftar på den tejpen jag pratar om så är den grön, gul, blå samt märkt PEN .
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
På det stora hela har du väl uppfattat saken rätt men du vägrar medge att Elsäkerhetsverket kräver underskrift från en auktoriserad elinstallatör för att företaget ska få utföra jobb på annan anläggning.

Om sen denna underskrift är BankID eller i pappersform är helt irrelevant i min mening.
Hmm, jag har inte skrivit under någon EKP, inte heller skrivit under något papper åt ESV.
Jag har använt bankID för att legitimera mig att jag är den jag utger mig vara, för att sen få registrera företagen jag är EFR åt i ESV's elektroniska tjänst.

EKP är ju t.o.m företagets egna business, det behöver ju inte vara jag som författar det, eller att jag ens behöver se det, eller ens får se det ... :surprised:


Kanske har något ändrats sen sist.
Men kollar du ESV's mall för EKP så syns det inte tillstymmelse för att något ska skrivas under:
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...-for-dokumentation-av-egenkontrollprogram.pdf
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, jag har inte skrivit under någon EKP, inte heller skrivit under något papper åt ESV.
Jag har använt bankID för att legitimera mig att jag är den jag utger mig vara, för att sen få registrera företagen jag är EFR åt i ESV's elektroniska tjänst.

EKP är ju t.o.m företagets egna business, det behöver ju inte vara jag som författar det, eller att jag ens behöver se det, eller ens får se det ... :surprised:


Kanske har något ändrats sen sist.
Men kollar du ESV's mall för EKP så syns det inte tillstymmelse för att något ska skrivas under:
[länk]
Japp.
Då har du skrivit under.
Elsäkerhetsverket äger din själ.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.