Steeldragon
Hej,

Vi kommer inom kort att beställa en värmepump och efter att ha tittat runt lite har valet fallit på en Mitsubishi Hero LN25. Dock är jag lite konfunderad över vad skillnaden mellan version 1 och 2.0 är.

De verkar ha som USP att 2.0 har något slags braskaminsläge som kan cirkulera varm luft från annan värmekälla. Men då vi varken har braskamin eller annan värmekälla i det utrymme den ska sitta är funktionen helt onödig för oss.

Har 2.0 någon annan funktion som gör de extra 1500:- värt det, eller är det helt onödiga pengar?

Tacksam för alla insikter ni kan tänkas ha!
 
Vi har en LN25, visste dock inte att där fanns en 1.0 och 2.0. Vår har iaf fläktläge, där den cirkulerar luften. Har inte provat vår kamin i samband med fläktläget, inte haft behovet att tända kaminen sen vi fick pumpen installerad :cool:
 

Bästa svaret

Automatisk cirkulation/kaminfunktion
Lite andra flöden på dom olika fläkthastigheterna

Det är nog det man som slutkund kan märka skillnad på.
Lägre köldmediemängd och troligen uppdaterad mjukvara för tex avfrostning lär det vara men inget som man som slutkund märker av.

Har man inget behov av kaminfunktionen så låter 1500:- lite väl mycket.
Kaminfunktionen ska man inte blanda ihop med rent fläktläge då det inte är samma funktion.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Steeldragon
Tack för svar! Då låter det som att vi kan spara in 1500 och satsa på den äldre versionen istället
 
Borde inte skilja 1500:- om nu inte någon vill bli av med den gamla modellen
 
Bygghemma ”Äger” polarpumpen så det blir samma postorderköp vad du än väljer .

Har du ingen lokal handlare som är i närheten av priserna du kikar på så du har lite bättre chans att få hjälp om det skulle behövas och kanske även en bättre installation?

Jämför priser inkl installation och inte på rena maskiner, en ”billig” pump kan bli en dyr pump.
Rätt mycket pengar som ska ut ändå så att den hamnar rätt och att det blir bra utfört är en rätt viktig grej.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Steeldragon
Det är samma lokala installatör som kommer ut oavsett om det beställs från Bygghemma eller Polarpumpen.
Jag har dessutom redan varit i kontakt med den aktuella installatören för en prisförfrågan angående extra rördragning utöver de fyra meter som ingår. Så just installationen blir exakt samma vad det gäller de två alternativen.

Har även fått offert från två olika lokala firmor som har hamnat högre i pris än ovan postorderalternativ inklusive installation.

Men tack för omtanken! :)
 
Ja då har du gjort det du kan för att kolla priser :cool:

Var dom lokala betydligt dyrare Totalt sett så kan jag förstå att du väljer postorder.
Att det blir samma postordermontör är inte så märkligt då det som sagt är samma ägare till företagen.
För min del obegripligt att dessa montörer gör installationer åt postorderföretag då det är riktigt dåligt betalt om han/hon inte lyckats få någon egen deal.
 
Jag har köpt en Hero LN35 2.0

Den fungerar bra. Men jag är förvånad hur appen för styrning från mobil är utformad. Det fattas massa funktioner som finns i den lokala fjärrkontrollen. Och varför ser man inte på värmepumpen vilken kontroll som styr. Vilken är överordnad? Det verkar som den som senast gjort en ändring tar över, Men hur är det med de funktioner som saknas i appen. Står inget i manualen om det. Det verkar som vissa inställningar följer med och andra inte när man växlar fjärrkontroll.
Det omtalade ”braskaminläget” finns inte i appen. Inte heller ”Powerful” eller Night mode.
 
Redigerat:
Dålig koll på vad man kan och inte kan justera via appen.
Den som du använder senast av fjärr och app gäller, fjärrkontrollen kan inte ta emot signaler så den vet ej vad du gjort via appen.
Gör du någon ändring via fjärren följer alla inställningar du ser i displayen med.

Oftast har man en inställning på vingar i höjd och sidled samt fläkthastighet och låter den stå så under säsongen, eventuellt någon tempjustering .

Har aldrig förstått vitsen med appstyrning om det är permanentboende men vissa gillar det
 
C Comfort Thomas skrev:
Dålig koll på vad man kan och inte kan justera via appen.
Den som du använder senast av fjärr och app gäller, fjärrkontrollen kan inte ta emot signaler så den vet ej vad du gjort via appen.
Gör du någon ändring via fjärren följer alla inställningar du ser i displayen med.

Oftast har man en inställning på vingar i höjd och sidled samt fläkthastighet och låter den stå så under säsongen, eventuellt någon tempjustering .

Har aldrig förstått vitsen med appstyrning om det är permanentboende men vissa gillar det
Inställningarna man gjort i handfjärren följer i vissa lägen med om man växlar till appen.

Appen är bra om man är bortrest och vill ha koll eller ändra tempen hemma. Jag håller på att energioptimera huset och kan styra frånluftsvärmepump och luftluftvärmepump från mobilen på distans och se energiförbrukningen.

Hero är billigare att värma med än min nya bosch compress 3000 frånluftsvärmepump/vattenburen värme. Har testat ner till 3 minus utetemp. Boschen använder jag bara till varmvatten nu men om det är kallt ute blir det jämnare värme med elementen på.
 
Vattenburen värme med flera värmekällor ger mycket riktigt jämnare värme i fastigheten jämfört med en luftvärmepump, det är nackdelen med en enda värmekälla.

Frånluftsvärmepumpar har ofta rätt klena kompressorer så elpatronen kickar in rätt ofta, åtmindstånde var det så hos mig innan jag kastade ut den.

Är själv inte så ofta bortrest så pass länge under höst/vinter/vår så jag har någon nytta av temperatursänkningar men känner du att du tjänar på det så har du hittat en nytta med appen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.