Håller på att spackla och sätter remsor på nya gipsskivor (jag är amatör och kör med våtrumslim för remsorna..

Nu till innerhörn, jag har 2 innerhörn där jag har fabriksfasen kvar (dvs skärde aldrig bort denna kant) och en där du har kanterna borttagna. Vad har ni för tips speciellt i hörnet där faserna är borttagna? Limma remsa direkt och tunt lager spackel utanpå eller spackla > remsa > spackla men risk att få "kullar"

Spackla först.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Spackla först.
Även de hörnet som inte har fasade kanter? Blir ju ganska svårt att få ett "jämnt lager" utan o bygga kullar tänker ju jag då, men jag är nybörjare så alla expertråd tas emot och lyssnas på

surris
Dan fasade kanten ska du spackla, den andra inget. Man brukar alltid skära bort den fasade kanten i innerhörn. Men det är ju försent nu.

surris surris skrev:
Dan fasade kanten ska du spackla, den andra inget. Man brukar alltid skära bort den fasade kanten i innerhörn. Men det är ju försent nu.
Ja jo jag har lärt mig den läxan till resterande rum i huset som kommer gipsas! Fasen skall alltid bort!

Men menar du att inte röra skurna hörn alls? Alltså med spackel o remsa? Och vad borde man göra där, fylla med latexfog eller liknande?

surris
S Stabbsson skrev:
Ja jo jag har lärt mig den läxan till resterande rum i huset som kommer gipsas! Fasen skall alltid bort!

Men menar du att inte röra skurna hörn alls? Alltså med spackel o remsa? Och vad borde man göra där, fylla med latexfog eller liknande?
Gipset ska bli så tajt att du inte behöver spackla...du kommer väl sätta en väv/tapet?
Man brukar sätta en vinkel i plåt bakom skivorna som håller ihop innerhörnen.

surris surris skrev:
Gipset ska bli så tajt att du inte behöver spackla...du kommer väl sätta en väv/tapet?
Man brukar sätta en vinkel i plåt bakom skivorna som håller ihop innerhörnen.
Finns ett ställe där det glipar lite mera nere i hörnet, fylla igen detta med typ gipsbruk då och sen väven?

surris
S Stabbsson skrev:
Finns ett ställe där det glipar lite mera nere i hörnet, fylla igen detta med typ gipsbruk då och sen väven?
Är det stor glipa så behöver du nog gipsbruk annars funkar spackel. Ja väven är ju det sista du sätter isf.

Remsar alltid mina innerhörn. Rätt eller fel låter jag vara osagt, men blir absolut bäst resultat. Sätter med våtrumslim och där efter spacklar jag. Målar direkt på gipset.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
surris
B boohoo skrev:
Remsar alltid mina innerhörn. Rätt eller fel låter jag vara osagt, men blir absolut bäst resultat. Sätter med våtrumslim och där efter spacklar jag. Målar direkt på gipset.
Målarna på de byggen ja varit på har alltid velat ha som jag beskrev innan. Då har de i olika fall målat direkt på gipsen eller kört väv.

Kör du med väv eller tapet så förstår jag inte vitsen men vid målning direkt på gips så är det väl inte dumt med en pappremsa för innerhörn, även fast jag tror det blir snyggare utan :)

B boohoo skrev:
Limmar du först sen spackla? Alltså limmar remsan direkt mot gipset

S Stabbsson skrev:
Limmar du först sen spackla? Alltså limmar remsan direkt mot gipset
Japp.

• Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
Målarna på de byggen ja varit på har alltid velat ha som jag beskrev innan. Då har de i olika fall målat direkt på gipsen eller kört väv.

Kör du med väv eller tapet så förstår jag inte vitsen men vid målning direkt på gips så är det väl inte dumt med en pappremsa för innerhörn, även fast jag tror det blir snyggare utan :)
Va säger producenternas monterings anvisning av gips plattorna du använder?

surris
R Ragganof skrev:
Va säger producenternas monterings anvisning av gips plattorna du använder?
Om?

surris surris skrev:
Om?
Hur ytskiktet ska behandlas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.