5 500 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
Pappersremsa innerhörn hjälp
Sida 1 av 2
Håller på att spackla och sätter remsor på nya gipsskivor (jag är amatör och kör med våtrumslim för remsorna..
Nu till innerhörn, jag har 2 innerhörn där jag har fabriksfasen kvar (dvs skärde aldrig bort denna kant) och en där du har kanterna borttagna. Vad har ni för tips speciellt i hörnet där faserna är borttagna? Limma remsa direkt och tunt lager spackel utanpå eller spackla > remsa > spackla men risk att få "kullar"
Nu till innerhörn, jag har 2 innerhörn där jag har fabriksfasen kvar (dvs skärde aldrig bort denna kant) och en där du har kanterna borttagna. Vad har ni för tips speciellt i hörnet där faserna är borttagna? Limma remsa direkt och tunt lager spackel utanpå eller spackla > remsa > spackla men risk att få "kullar"
Ja jo jag har lärt mig den läxan till resterande rum i huset som kommer gipsas! Fasen skall alltid bort!surris skrev:
Men menar du att inte röra skurna hörn alls? Alltså med spackel o remsa? Och vad borde man göra där, fylla med latexfog eller liknande?
Gipset ska bli så tajt att du inte behöver spackla...du kommer väl sätta en väv/tapet?S Stabbsson skrev:
Man brukar sätta en vinkel i plåt bakom skivorna som håller ihop innerhörnen.
Målarna på de byggen ja varit på har alltid velat ha som jag beskrev innan. Då har de i olika fall målat direkt på gipsen eller kört väv.B boohoo skrev:
Kör du med väv eller tapet så förstår jag inte vitsen men vid målning direkt på gips så är det väl inte dumt med en pappremsa för innerhörn, även fast jag tror det blir snyggare utan
Va säger producenternas monterings anvisning av gips plattorna du använder?surris skrev:Målarna på de byggen ja varit på har alltid velat ha som jag beskrev innan. Då har de i olika fall målat direkt på gipsen eller kört väv.
Kör du med väv eller tapet så förstår jag inte vitsen men vid målning direkt på gips så är det väl inte dumt med en pappremsa för innerhörn, även fast jag tror det blir snyggare utan