Men har du inte 230 V-spottar?
 
Hankythetank Hankythetank skrev:
2 x 0,75, ledkabel röd/svart.

Använde du slang mellan spottarna eller ligger kabeln också löst?
 
A
Har ju varit ett antal trådar angående kabelval med 230v ledspottar utomhus,fk i rör verkar användas även siliconkabel tp90 mm?
 
Ja, vad är rätt egentligen? Jag drog fk i rör men då blir det ändå ett par cm fri kabel mellan röret och anslutningen på spotlighten.
 
  • Gilla
SkiFlakes
  • Laddar…
Takfot betraktar jag som utomhus. Även om det skulle vara torrt så är det kallt. De flesta kablar behöver en flexibel installationskabel. Jag känner inte till någon som är klockrent godkänd i denna miljö, alltså då vi pratar belysning som matas med 230 V.

Bar FK är fel. Flexslang är diskutabel.
TP90 är fel.
"ledkabel" är fel.

Det blir mycket enklare med klenspänning, och ännu enklare utan detta påfund med takfotsbelysning....
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Använde du slang mellan spottarna eller ligger kabeln också löst?
Den ligger i en flexslang. Har kontrollerat den för att den kändes lite klen, men inga konstigheter. Det blir ju å andra sidan inte någon direkt belastning att tala om med 6st 5w led-spotar och kylning av kabeln lär vara tillräcklig under den mörka tiden på dygnet då de är igång.
 
Oavsett belastning så är det ett brott mot punkterna 514.3 och 524.1 i elsäkerhetsreglerna.
Är kabeln ens godkänd för 230V?
 
Redigerat:
A
Det finns alltså ingen godkänd kabel för montering av 230v ledspottar i takutskovet?
 
Jo, det finns ett flertal godkända installationskablar för starkström. Ett grundkrav är att arean ska vara minst 1,5 kvadratmillimeter och att omantlade kablar ska ligga i skyddsrör.
 
A
Ok,varje behörig elektriker får väl avgöra själv då vid montage,utgår från att fk i rör ändå inte är godkänt i detta fall...
 
FK i slang är, som Bo var inne på, gränsfall. Det hänger väl på hur bra man får slangen att ansluta till armaturen och hur nära man kan fästa slangen. Men rent krasst blir det nog svårt att utföra en sån montering från utsidan.
 
  • Gilla
Henric Martinsson och 1 till
  • Laddar…
Undrar om de håller lika kass som Biltemas LED för inomhusbruk.
Deras filament LED håller inte i närheten av vad det står på paketen.
 
  • Gilla
dgrewer
  • Laddar…
A
Handyman 1 skrev:
varje behörig elektriker
Eller annan montör:whistle:
 
Handyman 1 skrev:
Det finns alltså ingen godkänd kabel för montering av 230v ledspottar i takutskovet?
Inte vad jag känner till. Gummikabel kommer nog närmast. Den behöver vara flexibel och tåla kyla. Man kan möjligen sträcka sig till att installera vid plusgrader och inte röra (byta nån armatur) i minusgrader.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.