Kör aldrig autoläget.

• Gilla
D3nn05
  • Laddar…
Får hoppas det va det då! Varför finns det läget ens?

D D3nn05 skrev:
Får hoppas det va det då! Varför finns det läget ens?
Bra fråga! Som jag ser det finns det aldrig någonsin en vettig anledning att köra Auto mer än just på valet av fläktläge. Aldrig någonsin Auto på val av kyl/värmeläge, borde helt tas bort som alternativ.

• Gilla
D3nn05 och 1 till
  • Laddar…
Vår och höst brukar autoläget användas på tex mindre kontor beroende på tex solinstrålning.
Där är inte prio att spara pengar utan att personalen har ett bra arbetsklimat.

Hur ofta brukar ute delen dra igång? Tror våran typ drar igång var 10e min typ har är igång ca 1-2 min? Blir ju väldigt många starter per dag.

Är det ett litet rum så kanske det går så pass fort att nå inställd börtemperatur och/eller att det är lite kallras som lurar tempgivaren.

Står den nu i värmeläge ?
Vad är det för modell på värmepumpen, yta som du värmer och vart i landet är det?

C Comfort Thomas skrev:
Är det ett litet rum så kanske det går så pass fort att nå inställd börtemperatur och/eller att det är lite kallras som lurar tempgivaren.

Står den nu i värmeläge ?
Vad är det för modell på värmepumpen, yta som du värmer och vart i landet är det?
Är ett garage, ytan är ca 35 kvm.
Heat 19c
Mellan vättern och Vänern.
Fujitsu 09

Ganska klen isolering i vägg(95) och plattan är oisolerad.

Om du ställer den på tex 20 grader och fläktläge 2 får du då samma fenomen ?

På höst och vår då det är ett litet effektbehov så blir det en hel del on/off

Kan Testa köra på 20 nån dag eller två.
Ang fläkt känns det som den inte funkar som den ska. Finns 4 sträck(hastigheter) men 2-4 märks ingen skillnad på? Är max eller lägsta

Fört att testa fläktlägena kan du prova ställa den på 30 grader, vänta ca 10 minuter och sen stega dig mellan fläktlägena.
Du kommer märka skillnaden om den fungerar som den ska

C Comfort Thomas skrev:
Fört att testa fläktlägena kan du prova ställa den på 30 grader, vänta ca 10 minuter och sen stega dig mellan fläktlägena.
Du kommer märka skillnaden om den fungerar som den ska
Får testa det imorgon.
Nån vis vinkel på utblåset som är bättre eller sämre?Rakt ner 45 grader fram?

Prova dig fram och låt den vara så du inte ändrar var 5 minut.
Kanske är svingfunktionen som är bäst

C Comfort Thomas skrev:
Prova dig fram och låt den vara så du inte ändrar var 5 minut.
Kanske är svingfunktionen som är bäst
Testa 20c på fläkt 2.
Det är igång lite längre stunder men när den väl stänger av sig så startar den efter några min igen.
Tycker dock att den startar och stanna för ofta fortfarande.

Kan vara så enkelt att lägsta avgiven effekt går fort att nå börtemperatur så det blir mycket on/off
Du har väl garanti på den så återförsäljaren får kika på den om det är något annat fel

Pumpen mår väl knappast bra av att on/off så mycket?
Stängde av pumpen och höll koll på temperaturen och den sjunker ca 1c på en timme så den borde ju inte starta var 5e min.

Finns det några lösningar installatören kan göra? Tex. fördröjd start, extern sensor,Timmer?

Om dom inte har nån lösning så går det väl knappast lämna tillbaka den men går det flytta den till huset istället eller kostar det skjortan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.