richardtenggren richardtenggren skrev:
Vill inte strö salt i såren, men varför beställdes inte en hellång balk från början?
Känns som du nu får spendera rätt mycket pengar istället för att ha rådfrågat en konstruktör innan du började? :(

Problemet är väl att säkerställa vilken last som teglet under rälen klarar, men du skulle väl kunna spåra in vkr/kkr på sidorna av fönstergluggen eller kanske gjuta en stående pelare?
Vi bedömde nog att det skulle bli väldigt svårt få in en limträbalk på 12m. Han var så lång från början men vi kapade den. Men även om den hade varit okapad hade lasterna bara varit delvis lägre, inte löst problemet.
Jag har haft konstruktör inblandat emellanåt men de saknar ofta förståelse för äldre konstruktioner. Dessutom kan de inte garantera några beräkningar på äldre murverk. Nu har jag dock hanterat lasterna från limträbalken genom att låta tillverka KKR stöd som kommer nästa vecka. Men just nu funderar jag alltså på lasterna från takstolarna. De uppstår ju oavsett hur jag hanterar limträbalken.
 
Problemet med rälsen är att den är för kort. Skjuvsprickorna (diagonala zick-zack formade) är ett bevis på att rälsen inte har klarat av att bära takstolslasterna, vilket tydligt syns på nedanstående bild. Den radikala lösningen är att byta ut rälsen mot längre stålbalkar samt att mura om väggen. Eftersom murningen är gjord med omväxlande löpskift och koppskift är detta inte helt enkelt.

Skjuvsprickor i tegelvägg med för kort räls som inte bär upp takstolslasterna ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
K
Riv två lager sten ovan fönster, fräs vertikala spår på var sida om fönsterna och ta bort stenen. Sätt två järnpelare i spåren och lägg en heabalk ovanpå.
Näta och putsa hela väggen.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Riv två lager sten ovan fönster, fräs vertikala spår på var sida om fönsterna och ta bort stenen. Sätt två järnpelare i spåren och lägg en heabalk ovanpå.
Näta och putsa hela väggen.
Tack för inspel. Ska fundera lite på lösningar under några dagar nu. Lägger upp två bilder på tegelväggen- längssidan, så ni ser hela bilden. Tidigare har man haft en träbalk som takstolarna vilat på. Verkar som en hyfsad bra lösning för att sprida lasten. Observera att det har varit enorma sättningar i marken vilket också påverkat sprickbildning i väggarna. Lägger upp en bild på det också, alltså innan sockeln gjöts, så ni har det i åtanke. Renoveringsarbete på en tegelvägg med sprickor och nyligen gjutna socklar, träbalkar som takstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på en tegelvägg med synliga sprickor och stödbalk i taket, tillsammans med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor och sättningar vid grund av tegelvägg, grus och stenar syns nära kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tegelvägg med sprickbildning och sättningar, synligt armeringsstål och grus samt ny gjuten betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Vad är det för ”hus” som du håller på med? Ser ju ut som om det har rört sig åt alla möjliga håll. Har du några bilder från utsidan att visa? Vad har detta varit innan du ”satte tänderna i det”?
 
  • Haha
Gabsson
  • Laddar…
R roli skrev:
Vad är det för ”hus” som du håller på med? Ser ju ut som om det har rört sig åt alla möjliga håll. Har du några bilder från utsidan att visa? Vad har detta varit innan du ”satte tänderna i det”?
Gammalt garage/verkstad från ca 1935 som är en komplementbyggnad till vårt permanenta hus. Den har under några decennier använts som en industriell verkstad med fordon och andra tung utrustning. Det fanns bla en gammal spillgrop under golvet beståendes av en betonggrop 2×2×2m !
Det är uppenbart man bara byggde för det skulle hålla en generation, å andra sidan så har det trots marksättningarna ändå hållit hyfsat.
Se bifogade bilder på utsidan. Det är ganska nymålat, men av tidigare ägare. Ett gammalt vitt garage med rött tak och flera fönster, omgivet av grönska och blommor i solskenet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Till avlastning av takstolar på längsgående sidovägg där jag har två stora fönster (1,8 m breda), ett litet fönster (0,8m bred) samt en dörr 0,8m bred. Alla fönster och dörrar ska bytas för info. Se bilden ovanför hur det ser ut från utsidan.

Jag funderar just nu på dessa 4 olika lösningar. Se nedan;

Alt 1: Ben-stöd infräst i vägg.
Bild av en sidovägg med fönster och tegelsten synlig där byggmetoder för takavlastning diskuteras med annoterade skisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 2: Benstöd som avlastar ny räls. Enklare än alt 1.
Inre vägg i byggfas med två fönster och en dörröppning, markerade förslag för strukturell förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 3: Ta bort gammal räls och ersätta men en längre balk.
Interiör med en vägg med tre gamla fönster och en balk markerad i rött, symboliserande ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 4:Ta bort raden med löpsten och lägga in en lång balk. Behåller gammal räls vara kvar. Det är ju så det är gjort på andra fönster fast med en träbalk för att jämna ut lasten...
Renoveringsprojekt som visar en osanerad vägg med tre olika storlekar på fönster och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klura lite på detta, har jag missat något alternativ ?
 
En avgörande fråga är hur du vill att väggen ska se ut när det är färdigt. Vill du behålla så mycket som möjligt av murkaraktären så är det nog alternativ 4 som gäller.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En avgörande fråga är hur du vill att väggen ska se ut när det är färdigt. Vill du behålla så mycket som möjligt av murkaraktären så är det nog alternativ 4 som gäller.
Jag hade velat ha just denna del (ca 6 meter, fram till mellanväggen) tegelren med nya fina fogar om det är tekniskt möjligt med avseende på lasterna. Övriga väggar kommer nätas och putsas oavsett.
 
Det går, men du behöver en erfaren murare. De är en bristvara idag.
 
J justusandersson skrev:
Det går, men du behöver en erfaren murare. De är en bristvara idag.
Det blir jag som kommer mura :) Mura i den bemärkelsen att lägga nya fogar med fogslev/pinne.
 
Lite stålbalkar på plats för att avlasta limträbalken. Återstår en avlastning på det långa fönstret. Det lilla fönstret kommer jag nog inte göra något utan chansar den klarar 9.5 kN.

Stålbalk monterad på betongplatta som stöd för en vitmålad limträbalk i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålbalkar installerade i en konstruktion för att stödja en limträbalk med arbetstrålkastare och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålbalksstöd installerat under en limträbalk i ett renoveringsprojekt, med grusgolv och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nu fast med kemankare. Mkt nöjd! Stålstolpe fastsatt i betong med kemankare i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålstolpe fastsatt i betong med kemankare i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpe fastsatt med kemankare i betongplatta i delvis renoverat rum med träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Passar på att fråga er i ett helt annat ämne. Hur fasiken bedömer man skicket på takpappen? Eftersom jag ska isolera taket invändigt med cellulosa så kommer jag inte kunna inspektera råsponten på insidan i framtiden.

Tagit några bilder på takpappen vid stuprören. Den är ganska styv och torr men den är hel vad jag kan se. Skar bort en liten bit och bryter man den så knäcks den. Jag förstår att den haft sina bästa dagar, men jag hade helst velat vänta med taket till om några år.. kan tillägga att jag inte sett pågående fuktfläckar senaste veckorna det regnat en del.. Röd takpapp på en villa, omgivning med andra hus och grönska, himmel och skorsten synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av åldrad och sprucken takpapp vid ett stuprör med tecken på uttorkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal takpapp vid stuprör, sprickor och styvhet syns, indikerar slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal takpapp nära stuprör, styv och torr med några sprickor och avflagnad färg på råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatering. Cellplast S100. 100-250mm tjockt.
 
  • Renoveringsprojekt med nytt lager cellplast S100 på golvet i ett halvrenoverat rum och två arbetare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med staplar av cellplast S100 och synliga bjälkar i ett orenoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med cellplastisolering S100 staplad i ett orenoverat rum med träbjälkar och exponerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.