1 646 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Vilken färg på textilier?
Skulle behöva lite förslag på färgsättningen på köket.
Köket är så gott som klart (fattas lite lister, socklar, foder...) och det börja bli dags att köpa in "tillbehör" som gardiner och liknande.
Jag har börjat tveka på om det blir snyggast om gardinerna har samma färg som t.ex. kakel och klinkers eller om man skall bryta med en helt ny färg (eller blir det lika färgglatt som en fruktsallad?).
Köket är ganska stort (volymmässigt) med ljusa ekluckor, röd/svart granit som bänkskivor, kakel och klinkers är ljusbege med inslag av några terrakotta plattor, tapeten är bege.
Fråga är, "ska" man bryta av alla röda inslag med att välja t.ex. blå textilier eller fortsätta med t.ex. terrakotta?
Köket är så gott som klart (fattas lite lister, socklar, foder...) och det börja bli dags att köpa in "tillbehör" som gardiner och liknande.
Jag har börjat tveka på om det blir snyggast om gardinerna har samma färg som t.ex. kakel och klinkers eller om man skall bryta med en helt ny färg (eller blir det lika färgglatt som en fruktsallad?).
Köket är ganska stort (volymmässigt) med ljusa ekluckor, röd/svart granit som bänkskivor, kakel och klinkers är ljusbege med inslag av några terrakotta plattor, tapeten är bege.
Fråga är, "ska" man bryta av alla röda inslag med att välja t.ex. blå textilier eller fortsätta med t.ex. terrakotta?
Tycker att det låter som en bra ide att bryta av med blått.
Själv är jag inne i en "beige" period....lite menlös
Själv är jag inne i en "beige" period....lite menlös
Några bilder på köket.
http://homepage.te.hik.se/personal/twije/kok/kök3.jpg
http://homepage.te.hik.se/personal/twije/kok/kök5.jpg
Blir det för färgglatt med ännu en ny färg?
/M - som inte vet vad hon själv tycker...
http://homepage.te.hik.se/personal/twije/kok/kök3.jpg
http://homepage.te.hik.se/personal/twije/kok/kök5.jpg
Blir det för färgglatt med ännu en ny färg?
/M - som inte vet vad hon själv tycker...
Jag har linnegardiner i köket i olika färg beroende på årstid.
På våren och sommaren vill jag ljusa gardiner. Har nu gula. Andra år blekgröna. Till hösten vill jag ha lite dovare färg, men har ännu inte bestämt vilken. Till jul är det en glädje att sätta upp de djupröda gardinerna, och lika roligt är det byta efter jul.
Allt i enfärgat linne, dock är de ljusgröna randiga beoende på vävsättet.
Så ett val behöver inte vara så komplicerat om man inte tvunget väljer väldigt dyra gardiner.
/EB
På våren och sommaren vill jag ljusa gardiner. Har nu gula. Andra år blekgröna. Till hösten vill jag ha lite dovare färg, men har ännu inte bestämt vilken. Till jul är det en glädje att sätta upp de djupröda gardinerna, och lika roligt är det byta efter jul.
Allt i enfärgat linne, dock är de ljusgröna randiga beoende på vävsättet.
Så ett val behöver inte vara så komplicerat om man inte tvunget väljer väldigt dyra gardiner.
/EB
Vilket fint kökmagaretha skrev:
Nedanstående tyg har jag sett uppsytt som hissgardiner, det var mycket snyggt.
Den röda färgen är inte klarröd utan mer som terrakotta/brunröd eller hur jag ska förklara det, och den vita är inte kritvit utan lite mer oblekt.
Tycker på dina bilder att det ser ut att passa utmärkt till dina färger i köket, blir samtidigt varken för maffigt eller mörkt iom. att du har förhållandevis mycket vitt tillsammans med den smala randen, diskret men tillför ändå lite extra "knorr" till köket utan att bryta helt
Jag skulle personligen ha valt detta eller nåt liknande, åtminstone till att börja med, tyget på bilden kommer från IKEA och heter "Alvine smal"
MVH//Christina.
*EDIT* Du får dessutom en trevlig mix/kontrast av randen i tyget mot det lite kvadratiska/rutiga intrycket på väggkaklet, det kan vara tillräckligt tycker jag istället för att lägga till ytterligare färger, men det är förstås en smaksak
Hur ofta byter du textilier? Byter du sällan bör du välja en neutral gardin som du kan leva med länge. Annars skulle jag kanske välja något mönstrat där delar av mönstret tar upp färgerna i övriga fönstret. Men välj inte för mörk bottenfärg, då riskerar du att stänga ute det fina vårljuset!
Kör helt klart på färger som går ton i ton med de färger du redan har i köket.
Fuskigt med ett sprillans kök...
Tycker det såg bra ut utan gardiner!
Håller med de andra och tycker inte heller du ska bryta av med någon helt annan färg.
Jag hade valt nåt linnetyg i en av färgerna från kaklet.
Eller ev. nåt randigt, som t ex. det Christina föreslog.
Du får ta foton på köket med textilier sen o visa oss..
/Matilda
Tycker det såg bra ut utan gardiner!
Håller med de andra och tycker inte heller du ska bryta av med någon helt annan färg.
Jag hade valt nåt linnetyg i en av färgerna från kaklet.
Eller ev. nåt randigt, som t ex. det Christina föreslog.
Du får ta foton på köket med textilier sen o visa oss..
/Matilda
Tack!byggimpert skrev:
Vilket bra förslag, tack! Har redan kollat upp tyget på IKEAS hemsida...
Men jag hittar inte något tyg i den färgen. Vet du om h*n med hissgardinen hade gjort den av de färdigsydda gardinerna? I mitt kök finns även ett fönster som går ner till golvet och jag skulle vilja ha en gardin i samma tyg som i övriga köksfönster (längder eller vepor).
Det är underbart med nytt kök! Förra köket var från -62, aldrig renoverat sedan dess eftersom förra husägaren tyckte att de "har ju nyligen renoverat köket ". Så ett nytt kök var oundvikligt.MatildaSofia skrev:
Tycker att det ser lite kalt ut utan gardiner, men du gav mig faktist en idé. Jag skulle kanske strunta i att sätta upp en gardin i det stora fönstret som går från golv till tak. Det behövs kanske ingen där.
Det blir nog det tyg som byggimperiet föreslog.
Vad roligt att du gillade idénmagaretha skrev:Tack!
Vilket bra förslag, tack! Har redan kollat upp tyget på IKEAS hemsida...
Men jag hittar inte något tyg i den färgen. Vet du om h*n med hissgardinen hade gjort den av de färdigsydda gardinerna? I mitt kök finns även ett fönster som går ner till golvet och jag skulle vilja ha en gardin i samma tyg som i övriga köksfönster (längder eller vepor).
Tyget har funnits som metervara på IKEA, åtminstone till helt nyligen, finns dessutom som färdigsydda längder, kanske skulle passa dig bra om du inte gillar att sy
Om de nu har tagit bort metervaran så kan du ju använda de färdiga längderna även till hissgardinen, IKEA brukar inte ha så stora prisskillnader mellan färdigsytt och metervara, men lite dyrare blir det kanske.
Ett tips kan ju vara att köpa metervaran, om du får tag på den till hissgardin, och de färdiga längderna till det andra fönstret, dessa längder kan ju hängas upp till vinter/jul och passar då utmärkt med hissgardinen utan att du behöver göra något åt den.
På sommaren kan du kanske vara utan gardiner i det stora fönstret och då känns längderna som nya nästa höst igen
Vill du inte köpa två förpackningar med längder (om metervaran råkar vara bortplockad ur sortimentet) så kan du ju använda den ena längden till hissgardin och dela den andra till paneler i det stora fönstret.
MVH//Christina.
Hej!
jag tycker också att en gardin med ljus naturlig bottenfärg och något mönstrat i samma färgpalette som redan finns är en bra idée, randig är fin, men jag känner att något engelskt blommigt kanske passar bättre, eftersom skåpluckorna är så fint kurviga.
det finns fina tyger på http://www.lauraashley.com/
kanske Hepworth Pale Gold?
MvH
Barbara
jag tycker också att en gardin med ljus naturlig bottenfärg och något mönstrat i samma färgpalette som redan finns är en bra idée, randig är fin, men jag känner att något engelskt blommigt kanske passar bättre, eftersom skåpluckorna är så fint kurviga.
det finns fina tyger på http://www.lauraashley.com/
kanske Hepworth Pale Gold?
MvH
Barbara