P Pin skrev:
Ska jag vara petig så handlar det inte om Stockholm utan Ekerö kommun. Vet inte om människorna där är mer eller mindre knepiga.
Garanterat är de som bor i områdena kring slottet lite speciella. Övriga Ekeröbor är det inte.

Ingen slump att golfklubben Drottningholms GK bytte namn till Kungl. Drottningholms GK.

• Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Garanterat är de som bor i områdena kring slottet lite speciella. Övriga Ekeröbor är det inte.

Ingen slump att golfklubben Drottningholms GK bytte namn till Kungl. Drottningholms GK.
Inte bara kring. Även i.

Är det alltså här Silvia-bo ligger? På samma fastighet som Silviahemmet? (Eller åtminstone precis intill). Med andra ord mitt inne i ett väldigt glest bebyggt villaområde helt utom synhåll från slottet och slottsparken.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om att använda BoKlok-hus (som jag tycker har många fördelar generellt sett) för ett sådant här profilprojekt. Är det pengarna? Jag menar, de flesta stjärn- och andra arkitekter skulle väl vilja ge en präktig rabatt för ett sådant här uppdrag? :surprised:

• Satellitbild med markerat område nära Silviahemmet, omgivet av grönområden och vatten nära Drottningholms slott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kallebo skrev:
Tycker ändå att det är hus som ser ganska bra ut. Huset i bakgrunden är ju inte i 1600-talsstil direkt.

Ni skulle komma hit om ni vill se ett nybyggnadsområde med kataloghus
Nej, det handlar inte om att det ska vara 1600-talsstil. Det ska vara arkitektoniskt vackert och passa in med omgivningen. Det står i domen att husen får inte kopiera en annan tidsepok.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Grannarna som överklagade husbyggena på Drottningholm är irriterade över drottningens uttalande.

Du kan läsa artikeln här: Grannarna som överklagade SilviaBo slår tillbaka mot drottningen
Här står mer om hur Mark- och miljööverdomstolen tänkt. Även bilder från det omkringliggande området. Även SilviaBos andra bygglovsansökan fick avslag av MOMD.

https://arkitekten.se/nyheter/efter...7mJgjuzoXbyVwUEyxZmS-laxTTmDSRvIJa_pZHNhdUWyk

Silvia & Co borde anlita en stjärnarkitekt om hon vill bygga ett demensboende på platsen, inte sådana anskrämluga hus.

Att Silvia Bernadotte har mage att anklaga grannarna för att ha något emot ett demensboende är ytterst beklagligt. Får hon ens som varande icke-folkvald drottning göra på detta sätt?

Intressant artikel och bilder i Arkitekten och den medföljande filmsnutten.

Jag förstår, och håller med i, tankegångarna om arkitekturen i området.

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eftersom det är du och jag som betalar för slottet och parken så borde även vi kunna ha en åsikt om det. Jag tar mig iaf den friheten...
Tar du dig samma frihet om att bygga i trädgården hos poliser, läkare, sjuksköterskor och andra offentliganställda?

/ Hälsningar, Fredrik

T Tornhill 2 skrev:
Tar du dig samma frihet om att bygga i trädgården hos poliser, läkare, sjuksköterskor och andra offentliganställda?

/ Hälsningar, Fredrik
Nej, för att de inte har "tjänstebostad" utan privat bostad och då spelar det ingen roll var de arbetar och var pengarna till lönen kommer ifrån. Jag betalar deras lön, men inte deras hus eller trädgård.
Nu skrev jag inte att jag vill bygga i kungens trädgård, tvärtom har jag skrivit att jag vill behålla den som offentlig park.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.