4 285 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Grannarna som överklagade SilviaBo slår tillbaka mot drottningen
Garanterat är de som bor i områdena kring slottet lite speciella. Övriga Ekeröbor är det inte.P Pin skrev:
Ingen slump att golfklubben Drottningholms GK bytte namn till Kungl. Drottningholms GK.
Är det alltså här Silvia-bo ligger? På samma fastighet som Silviahemmet? (Eller åtminstone precis intill). Med andra ord mitt inne i ett väldigt glest bebyggt villaområde helt utom synhåll från slottet och slottsparken.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om att använda BoKlok-hus (som jag tycker har många fördelar generellt sett) för ett sådant här profilprojekt. Är det pengarna? Jag menar, de flesta stjärn- och andra arkitekter skulle väl vilja ge en präktig rabatt för ett sådant här uppdrag?
Sedan kan man ju tycka vad man vill om att använda BoKlok-hus (som jag tycker har många fördelar generellt sett) för ett sådant här profilprojekt. Är det pengarna? Jag menar, de flesta stjärn- och andra arkitekter skulle väl vilja ge en präktig rabatt för ett sådant här uppdrag?
Nej, det handlar inte om att det ska vara 1600-talsstil. Det ska vara arkitektoniskt vackert och passa in med omgivningen. Det står i domen att husen får inte kopiera en annan tidsepok.K Kallebo skrev:
Här står mer om hur Mark- och miljööverdomstolen tänkt. Även bilder från det omkringliggande området. Även SilviaBos andra bygglovsansökan fick avslag av MOMD.Redaktionen skrev:
https://arkitekten.se/nyheter/efter...7mJgjuzoXbyVwUEyxZmS-laxTTmDSRvIJa_pZHNhdUWyk
Silvia & Co borde anlita en stjärnarkitekt om hon vill bygga ett demensboende på platsen, inte sådana anskrämluga hus.
Att Silvia Bernadotte har mage att anklaga grannarna för att ha något emot ett demensboende är ytterst beklagligt. Får hon ens som varande icke-folkvald drottning göra på detta sätt?
Nej, för att de inte har "tjänstebostad" utan privat bostad och då spelar det ingen roll var de arbetar och var pengarna till lönen kommer ifrån. Jag betalar deras lön, men inte deras hus eller trädgård.T Tornhill 2 skrev:
Nu skrev jag inte att jag vill bygga i kungens trädgård, tvärtom har jag skrivit att jag vill behålla den som offentlig park.
Liknande trådar
-
Dämpa basljud från grannarna? Utomhus, långt mellan husen
Övrigt husrelaterat -
Bäst isolering mot fukt från grannarna.
Isolering -
Fixa trädgården mot grannarna
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Bli din egen trädgårdsarkitekt – få grannarna att häpna
Artikelkommentarer -
Kan installation av fjärrvärme från grannarnas hus påverka vår vattenledning?
Vatten & Avlopp