1. Det är nåt mycket poröst puts på delar av köksväggarna. En del satt mycket löst och lossnade när jag petade på det. En del sitter liite mer fast. Bör man ta bort all sån puts eller räcker det att sätta husfix i flera lager och sen slipa.? Väggen ska sen bredspacklas.

2. Ska man vara noga och måla väggarna ordentligt även bakom de nya köksskåpen?
Bakom där diskbänken och bänkskåpen? Eller låter man det bara vara som det är.

Ni ser bilder på delar av köket. Det är gipsvägg där kaklet sitter som måste tas bort.
Runt hålet högst upp är det putsat med något som sitter löst. Tänkte försöka snygga till där så att kanterna inte är så rufsiga. Eventuellt en tallriksfläk direkt där eller skåp med tallriksfläkt på sidan

Köksvägg med löst sittande porös puts och ett större hål omgiven av gipsvägg och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i renoveringsprocess, med delvis borttaget kakel och ojämn, porös puts runt ett täckt hål.
Skapa konto
Köksvägg under renovering med löst sittande puts och delvis borttaget kakel.
Skapa konto

Redigerat:
M Marijairena skrev:
1. Det är nåt mycket poröst puts på delar av köksväggarna. En del satt mycket löst och lossnade när jag petade på det. En del sitter liite mer fast. Bör man ta bort all sån puts eller räcker det att sätta husfix i flera lager och sen slipa.? Väggen ska sen bredspacklas.
Svårt att säga utan att veta hur liite mer fast är, men skrapa hellre bort för mycket än för lite, vore ju tråkigt att behöva göra om det bara pga ett dåligt underarbete

M Marijairena skrev:
2. Ska man vara noga och måla väggarna ordentligt även bakom de nya köksskåpen?
Bakom där diskbänken och bänkskåpen? Eller låter man det bara vara som det är.

Ni ser bilder på delar av köket. Det är gipsvägg där kaklet sitter som måste tas bort.
Runt hålet högst upp är det putsat med något som sitter löst. Tänkte försöka snygga till där så att kanterna inte är så rufsiga. Eventuellt en tallriksfläk direkt där eller skåp med tallriksfläkt på sidan
Hade själv aldrig kunnat med att lämna något annat än en plan nymålad vägg bakom, men tyvärr har jag aldrig köpt bostad av någon med samma värdering :p

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Jag skulle inte bemöda mig att måla bakom skåpet om materialet inte dammar dvs.
Sen tycker jag inte att husfix är så slipvänligt. Det var som betong senast jag använde det :p

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Husfix är inte lämpligt på tex kalkputs vilket det troligen kan vara. Helst samma sort som innan, men gipsputs funkar nog oftast. Lättjobbat, lättare att lägga på lite för lite och spackla det sista. Jag spacklar, slipar och målar även under / bakom men inte till perfektion. Tar kanske 30 minuter längre men känns bra på något sätt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Och där det lossnar lätt måste det bort, men samtidigt är kalkputs mjukt så gå inte loss för hårt. Lite bom kan det vara, men inte mycket. Man får knacka och lyssna så lär man sig snart hur det låter där det sitter ok eller där det rasar ned...

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.