Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är vad det spelar för roll. Sätt en deadline och var tydlig med att du inte bryr dig om varför han inte kan få fram pengar. Antingen löser han problemet eller inte, och gör han det inte kommer de andra i bil-/båt-/mc-/frimärkssamlarskretsen få veta det.
Ja det var väl så jag hade tänkt
Tror tyvärr gott om alla och tror att dom ska göra rätt för sig, trots att man gått på nån smäll då och då.

Sen borde han ju kunna få nån form av kredit, tror han ska köpa reservdelen av firman han jobbat åt och dom borde ju kunna hjälpa han om han förklarar läget.
Skulle på att inget får ut grejer utan att betala men va fn man får ju kredit till höger och vänster idag...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det kan ju vara någonstans mittemellan? Han kanske inte var ute efter att lura dig från första början, men när tillfället dök upp så passade han på
Ja samtidigt så är det ju en beg grej så jag står ju för risken när jag handlar, nu sa han iof att jag skulle få garantin 1år men som privat kan man väl inte direkt lämna garanti på beg grejer
 
Fast jag tror nog mer att du får stanna upp och istället koncentrera dig på affären som sådan. Hur har du köpt och var? Har säljaren lovat att den är i helt skick? Har du undersökt varan själv innan köpet? Har du ett kvitto?
Säljarens valser om det du nu skriver om är ju orelevant i sammanhanget och tyder mer på ovillighet att gå vidare i ärendet. Men du måste ju på nåt vis visa att säljaren är skyldig till nånting. Man kan inte bara kräva.
 
nino nino skrev:
som privat kan man väl inte direkt lämna garanti på beg grejer
Klart man kan det. Men man ska förstås både ha avsikt och möjlighet att hålla det för att set ska spela någon roll.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart man kan det. Men man ska förstås både ha avsikt och möjlighet att hålla det för att set ska spela någon roll.
Och man kan väl tillägga att "garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida som kan innebära ungefär vad som helst. Hur högt man ska värdera en "garanti" från en privatperson får man nog försöka bedöma själv från fall till fall.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast jag tror nog mer att du får stanna upp och istället koncentrera dig på affären som sådan. Hur har du köpt och var? Har säljaren lovat att den är i helt skick? Har du undersökt varan själv innan köpet? Har du ett kvitto?
Säljarens valser om det du nu skriver om är ju orelevant i sammanhanget och tyder mer på ovillighet att gå vidare i ärendet. Men du måste ju på nåt vis visa att säljaren är skyldig till nånting. Man kan inte bara kräva.
Ja jag köper inte en trasig grej för 40' när det finns liknande, samma fel, på blocket för 5000
Han har jobbat med märket på produkten sen mitten av 90 vilket han talade om flera gånger, samt att jag skulle få garanti i 1år (skulle få köpa alla ev trasiga delar genom honom till inköpspris)
Just den här grejen är svår att testa då bi möttes på halva vägen och lastade om där.
Kvitto skulle mailas när han kom hem vilket han inte har gjort.

Vill inte hänga ut för mycket ifall han gör rätt för sig, vilket jag mer och mer tvivlar på.
 
Det låter väl ganska uppenbart att han ljuger. Men OM han talar sanning, så förekommer det ju uppenbarligen att folk blir av med stora summor på ID kapningar, eller de som blir lurade att ge ut sitt bankid.

Och det kan nog ta ett tag innan banken eventuellt ersätter. Och skulle man hamna i en sådan situation så är nog en missnöjd blocket kund rätt lång ner på prio listan över saker som måste ordnas upp.

Personligen är jag lite tveksam till säkerhetsnivån på kort. För en del år sedan blev skreteraren på jobbet bestulen på sin handväska. Hon hade lämnat den i bilen, kom på det efter några minuter. Inbrott i bilen under den tiden. Hon spärrade alla kort inom 5 minuter, mindre än 10 minuter efter stölden. På den tiden hade tjuven hunnit ta sig till en bankomat ett par km bort, och plockat ut ett antal tusen kronor från ett av hennes kort.

Grejen var bara att det var ett kort hon aldrig hade använt. Hon hade fått det ett par veckor tidigare, men hon använde fortfarande sitt gamla kort normalt sett. Och det var en annan pin kod. Hon hade inte någon kod uppskriven.

Den enda rimliga förklaringen är att tjuven måste ha tillgång till någon form av kodknäckartjänst.

Det ligger givetvis nära till hands att fundera över om det var sant, eller något bedrägeriförsök från hennes sida. Det verkar osannolikt, hon arbetade bara för att det var kul, hennes make driver en bra firma. Det finns ingen anledning att försöka lura till sig några tusen.
 
H hempularen skrev:
Grejen var bara att det var ett kort hon aldrig hade använt. Hon hade fått det ett par veckor tidigare, men hon använde fortfarande sitt gamla kort normalt sett. Och det var en annan pin kod. Hon hade inte någon kod uppskriven.
Men hon kanske hade "kodlappen" tillsammans med kortet men tyckte det var pinsamt att medge? Nu känner jag givetvis inte henne men jag kan nog tänka mig att scenariot inte är helt ovanligt.
 
Läget är så klart trist men man lär ju ändå tänka på hur man gör dylika affärer. Betalar man en slant för nånting som man kanske inte kan prova så är ju dokumentationen livsviktig. I det här läget låter det som att du inte har ett dugg att hänvisa till ? Du skulle inte ha betalt en sekin innan du hade nåt i handen helt enkelt. Man ska aldrig lita på någon..........
Hade du haft allt på papper så hade man iallafall kunnat stämma säljaren civilt. Nu går ju inte det heller och det vet väl säljaren antagligen.........
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter väl ganska uppenbart att han ljuger. Men OM han talar sanning, så förekommer det ju uppenbarligen att folk blir av med stora summor på ID kapningar, eller de som blir lurade att ge ut sitt bankid.

Och det kan nog ta ett tag innan banken eventuellt ersätter. Och skulle man hamna i en sådan situation så är nog en missnöjd blocket kund rätt lång ner på prio listan över saker som måste ordnas upp
Ja är pengarna borta så är jag såklart lågprio och vill man dessutom gör rätt för sig så kommer man ju tillslut blir förbannad på en som gnager på om "skit" lite därför jag dragit mig för att trycka på och "hota" med uthängning

Men när vi träffades så berättade han om att han blivit av med 80'€ för några år sen då kortet blev kapat... :thinking:
Det gör att jag har lite svårt att smälta den här kapningen...
 
S Stefan1972 skrev:
Läget är så klart trist men man lär ju ändå tänka på hur man gör dylika affärer. Betalar man en slant för nånting som man kanske inte kan prova så är ju dokumentationen livsviktig. I det här läget låter det som att du inte har ett dugg att hänvisa till ? Du skulle inte ha betalt en sekin innan du hade nåt i handen helt enkelt. Man ska aldrig lita på någon..........
Hade du haft allt på papper så hade man iallafall kunnat stämma säljaren civilt. Nu går ju inte det heller och det vet väl säljaren antagligen.........
Jag har i stort sett allt i Messenger
 
S Stefan1972 skrev:
Nu går ju inte det heller och det vet väl säljaren antagligen.........
Går och går. Om nu säljaren lovat att leverera "en reservdel för mellan 4-8000:-" så får väl det ses som en del av köpeavtalet/garantiåtagandet och då får man man väl enligt "normala köprättsliga förfaranden" kräva fullgörande av avtalet.

Om det finns skriftlig information kring detta påverkar egentligen inte rättsläget mer än att bevisningen kan försvåras men så är det i alla muntliga avtal.
 
Fortsätt att kontakta honom, ligg på och försök att få honom antingen att se till att han fixar det han utlovat eller att han ger dig pengarna tillbaka.
Börjar han konstra o det blir mer uppenbart att han luras så säg till att du gör en polisanmälan.
 
  • Gilla
Stibbadrill
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går och går. Om nu säljaren lovat att leverera "en reservdel för mellan 4-8000:-" så får väl det ses som en del av köpeavtalet/garantiåtagandet och då får man man väl enligt "normala köprättsliga förfaranden" kräva fullgörande av avtalet.

Om det finns skriftlig information kring detta påverkar egentligen inte rättsläget mer än att bevisningen kan försvåras men så är det i alla muntliga avtal.
Visst är det så men nu verkar det ju inte finnas nånting. Inte ens ett kvitto och då blir det ju ännu svårare.........Säljaren kan ju nästan hävda att han inte sålt nånting alls...........
 
K knipo skrev:
Fortsätt att kontakta honom, ligg på och försök att få honom antingen att se till att han fixar det han utlovat eller att han ger dig pengarna tillbaka.
Börjar han konstra o det blir mer uppenbart att han luras så säg till att du gör en polisanmälan.
Och brottet är? Bevis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.