Hej!

Har planerat häck runt min tomt i våras, på alla ställen förutom på en sida har den växt till sig ganska bra.
Den ena grannen har en riktigt ovårdad tomt, växer övervuxna träd in på min sida en murgröna som invarderat allt inklusive min stackars liguster har rensat och haft mig men helt plötsligt är murgröna och någon annan liknande växt över allt i häcken.

Kommer den kunna överleva det eller ska man dra upp häcken och plantera thujor känns som att de är lite starkare men gissar bara...

Snart köper jag ett fat grönfri och häller över tomtgränsen, har påpekat om de kunde plocka ner det erbjöd även hjälp men icke.
Är ganska trött på rensa deras skräp, detta är andra släpet jag behövt fylla med deras som växt in på våran tomt..

flytta in häcken 50cm så du har möjlighet att klippa/hålla rent på utsidan också.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Murgröna är ett elände för andra växter, den kväver plantan den växer på, förr eller senare. Inte bättre med Thuja, murgrönan kommer att skugga barren och då fäller Thujan de barr som hamnar i skugga.

Så det bästa är nog att flytta häcken trots att det orsakar dig en massa extra arbete.

Alltid en bra lösning att som sagt flytta in häcken, i ”9 fall av 10” (empiriskt påhittat av mig) är häckar placerade för nära tomtgränsen, vi har varit nära samma misstag för att få ut så mkt av tomten som möjligt, lätt hänt.

lite space är inte dumt, du kan enkelt hålla en remsa totalt rensad och får utrymme för framtiden.

vår liguster planterades för snart 3 år sedan (hösten 2017) och det hände typ ingenting första 2-2.5 året.. vi beskar lite men ingen direkt tillväxt, tredje året mkt kogödsel, växtnäring i flytande form varenda vecka och den har växt som ett monster, tätat ihop sig brutalt och 50cm höjdökning efter att vi friserat sen lite, helt sjukt.

jag skulle se till att ligustern har bra förutsättningar och bara hålla ut tills den etablerat sig och tar fart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.