15 591 läst · 28 svar
16k läst
28 svar
Markavlopp på Byggmax?
Sida 1 av 2
Är det någon som har använt markavloppsrör från Byggmax?
Bra? Dåligt?
Funkar det att blanda t ex Uponors markavlopp med andra märken? Det är ju samma dimensioner.
Jag har iofs fått bra pris på Uponors grejer hos en grossist, men det skiljer ändå en del till Byggmaxs fördel. Det skiljde iofs mest på markrören och inte så mycket på böjar och annat, men många bäckar små...
Bra? Dåligt?
Funkar det att blanda t ex Uponors markavlopp med andra märken? Det är ju samma dimensioner.
Jag har iofs fått bra pris på Uponors grejer hos en grossist, men det skiljer ändå en del till Byggmaxs fördel. Det skiljde iofs mest på markrören och inte så mycket på böjar och annat, men många bäckar små...
Jag har använt dem och de funkar bra.
Packningen i rören är ej samma som för andra märken. Det är den enda skillnaden jag märkt. Annars är det nog ungefär samma kvalitet. Vi märkte att packningen var annorlunda när vi försökte ta en packning från ett byggmaxrör och använda på ett annat. Det blev väldigt svårt att få på något rör på den, eftersom packningen var för stor
Vi testade och köra över en halvmetersbit med traktorn, och det höll! Inte för att det kanske säger så mycket om kvaliten men det var imponerande att se...
En nackdel är att byggmax inte har alla vinklar som man kan behöva på rörböjar, så man kanske ändå måste komplettera med andra märken.
/Peter
Packningen i rören är ej samma som för andra märken. Det är den enda skillnaden jag märkt. Annars är det nog ungefär samma kvalitet. Vi märkte att packningen var annorlunda när vi försökte ta en packning från ett byggmaxrör och använda på ett annat. Det blev väldigt svårt att få på något rör på den, eftersom packningen var för stor
Vi testade och köra över en halvmetersbit med traktorn, och det höll! Inte för att det kanske säger så mycket om kvaliten men det var imponerande att se...
En nackdel är att byggmax inte har alla vinklar som man kan behöva på rörböjar, så man kanske ändå måste komplettera med andra märken.
/Peter
Köper markavloppsrör och annat grundmaterial från Byggmax, då de har lägsta pris och fullgpd kvalitet. en tub specialsmörja hos Classe Ohlsson, och sedan inga som helst problem få ihop dem. Antalet vinkelrör varierar mellan olika butiker, men kolla på www.byggmax.se vilka som de ska föra.
Men jag begriper inte att Byggmax styckepriser kan vara lägre än priset när man köper hela pallar hos andra leverantörer, r ex på Lecablock (vilket jag ändå gjort därför Byggmax har inga egna lastbilar att transportera med). På kvalitén har jag aldrig sett någon skillnad mellan Byggmax och andra, bara priset och servicen.
Men jag begriper inte att Byggmax styckepriser kan vara lägre än priset när man köper hela pallar hos andra leverantörer, r ex på Lecablock (vilket jag ändå gjort därför Byggmax har inga egna lastbilar att transportera med). På kvalitén har jag aldrig sett någon skillnad mellan Byggmax och andra, bara priset och servicen.
utan att ha sett byggmax lecablock:
vissa fabrikat består av mer sand och har sämre hållfasthet. även k värdet kan skilja.
Säger inte att byggmax block är dåliga men kvalitetsskillnader kan finnas även om det inte syns.
Marknadsför de blocken som Lecablock? Leca är ett reg. varumärke som inte får användas hursomhelst.
vissa fabrikat består av mer sand och har sämre hållfasthet. även k värdet kan skilja.
Säger inte att byggmax block är dåliga men kvalitetsskillnader kan finnas även om det inte syns.
Marknadsför de blocken som Lecablock? Leca är ett reg. varumärke som inte får användas hursomhelst.
Jag fick betala precis samma pris som Byggmax hos min leverantör för 200 kvm cellplast, samt standardpris för hemfrakten. Detta bevisade för mig att Byggmax är prisledaren.
Byggmax säljer ofta samma kvalité till lägre pris än de stora varuhusen, som bara möter deras pris när de pressas och får leverera stora volymer. Men då går de bara ner till Byggmax priser. Inte en krona lägre, åtminstone där jag bygger
Byggbranschen är helsjuk utan konkurrens - åtminstone där vi bygger. Därför försöker jag uppmuntra den enda priskonkurrens som finns genom att handla hos Byggmax (när kvalitén är jämförbar)
De flesta tillverkare rekommenderar S100. Och vid högre laster såsom innerväggar, braskammin mm. bör man gå upp till S150 (se svar från experten på denna site..). Sedan bör man ha 50mm S150 på utsidan av grunden för att förhindra tjällyft( om man har mycket isolering ~300mm)ecke skrev:
Sen beror det säkert på hur tjock isolering man ska ha. Kvaliten bestämmer ju även hur mycket isoleringen trycks ihop med tiden. Ju tjockare lager isolering desto mer trycks isoleringen ihop...
/Peter
Ett par frågor på dessa ämnen;
1. Uponors PP8 rör finns i Röd & Grå vad skiljer dessa åt? ???
Vad skall jag välja för markrör (110mm) samt isolering (Cellplast/Isodrän/Stenull är förslag jag har fått) för min anslutning av kommunalt VA, jag har planer på att bygga ut huset över den anslutning jag kommer att göra nu, om det påverkar materialval. Jag måste använda PP och inte PVC enligt kommunen.
Jag kommer att komma ut på 70cm djup och anslutningspunkten hamnar på ca 150cm och jag bor i Uppsala län.
Tacksam för synpunkter....
1. Uponors PP8 rör finns i Röd & Grå vad skiljer dessa åt? ???
Vad skall jag välja för markrör (110mm) samt isolering (Cellplast/Isodrän/Stenull är förslag jag har fått) för min anslutning av kommunalt VA, jag har planer på att bygga ut huset över den anslutning jag kommer att göra nu, om det påverkar materialval. Jag måste använda PP och inte PVC enligt kommunen.
Jag kommer att komma ut på 70cm djup och anslutningspunkten hamnar på ca 150cm och jag bor i Uppsala län.
Tacksam för synpunkter....
Om du med pp-rören avser avlopps rören som inte är i den hörda pvcplasten så fick jag uppgiften att det inte är någon skillnad på grå och röda längre. Det handlar bara om en färgmärkning. Kollade detta efter en diskussion i annan tråd i ämnet.
Jag har hört att de röda är markrör (dvs de som skall ligga i backen från anslutningspunkt till huset), men vad är skillnaden? Jag har kommit över ett par meter PP8 grå som jag hade hoppats kunna använda.
Om det är som MathiasS säger, är det för markering för ev grävmaskinister då man ev gräver upp igen?
Skulle det vara enda skillnaden?
Om det är som MathiasS säger, är det för markering för ev grävmaskinister då man ev gräver upp igen?
Skulle det vara enda skillnaden?
Om jag förstått rätt så är de orange rören av något sämre plast, de håller inte för varmvatten. De gör de grå.
På någon bygghandel blev jag rekomenderad att grå då de är kan vara billigare då de görs i större upplagor. (jag varken kollade om han ade rätt eller köpte några markrör)
///Johan
På någon bygghandel blev jag rekomenderad att grå då de är kan vara billigare då de görs i större upplagor. (jag varken kollade om han ade rätt eller köpte några markrör)
///Johan