Hej,
Ny på forumet och vi planerar att göra om tvättstugan till en liten dusch/toalett därför behöver vi flytta tvättstugedelen till badrummet. Vi kommer ta bort ett hörnbadkar och ersätta denna del med en tvättstugedel. Vi bor i ett litet hus från 1800 talet och vi saknar förvaring varför jag gärna vill få in funktioner som städskåp, tvättförvaring, lite linneförvaring, vaser etc. Förslaget jag ritat upp är från IKEAs planeringsverktyg för kök så det går inte rita in dusch/toalett etc. (Dusch/toa tvättställ, tvättmaskin vill jag gärna ha på dessa platser då avlopp/ vatten finns dragen hit och jag vill inte dra om avlopp då all vattenburen golvvärme går genom detta rum)
Nu till frågor:
1. VIlket företag leverar högskåp/ djupa bänkar etc. som är "badrumsgodkända" d.v.s. för högre fuktighet
2. Tror ni stommarna från IKEA klarar badrumsmiljlö?
3. hade ni specialbeställt solida träluckor från snickare då de kanske klarar fukt bättre än IKEAs laminat för kök
4. någon generell input på layout?
Helst hade jag hittat någon som levererar allt men är tacksam för all input
Mattias
Ny på forumet och vi planerar att göra om tvättstugan till en liten dusch/toalett därför behöver vi flytta tvättstugedelen till badrummet. Vi kommer ta bort ett hörnbadkar och ersätta denna del med en tvättstugedel. Vi bor i ett litet hus från 1800 talet och vi saknar förvaring varför jag gärna vill få in funktioner som städskåp, tvättförvaring, lite linneförvaring, vaser etc. Förslaget jag ritat upp är från IKEAs planeringsverktyg för kök så det går inte rita in dusch/toalett etc. (Dusch/toa tvättställ, tvättmaskin vill jag gärna ha på dessa platser då avlopp/ vatten finns dragen hit och jag vill inte dra om avlopp då all vattenburen golvvärme går genom detta rum)
Nu till frågor:
1. VIlket företag leverar högskåp/ djupa bänkar etc. som är "badrumsgodkända" d.v.s. för högre fuktighet
2. Tror ni stommarna från IKEA klarar badrumsmiljlö?
3. hade ni specialbeställt solida träluckor från snickare då de kanske klarar fukt bättre än IKEAs laminat för kök
4. någon generell input på layout?
Helst hade jag hittat någon som levererar allt men är tacksam för all input
Mattias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 926 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 926 inlägg
Välkommen till forumet!
Menar du att det finns en golvbrunn just är duschen är inritad och avloppsrör för toa just där den är inritad?
Hur har ni tänkt med att torka tvätten?
2. Bara om det står att de är gjorda av fukttrög spånskiva eller är godkända för badrum.
4. Ser lite trångt ut att komma i och ur duschen eftersom dörrarna inte går att öppna utåt. Rekommenderar s.k. vikdörrar med extra gångjärn på mitten av dörrbladet.
Menar du att det finns en golvbrunn just är duschen är inritad och avloppsrör för toa just där den är inritad?
2. Bara om det står att de är gjorda av fukttrög spånskiva eller är godkända för badrum.
4. Ser lite trångt ut att komma i och ur duschen eftersom dörrarna inte går att öppna utåt. Rekommenderar s.k. vikdörrar med extra gångjärn på mitten av dörrbladet.
Dusch/toa/tvättmaskin/tvättställ är alla placerade där det finns vatten/avlopp för att slippa bryta upp govl.BirgitS skrev:Välkommen till forumet!
1, Kombinera tvättmaskin/torktumlare, vi har torkställning utomhus etc,.
2, ok, vill hitta en leverantör som levererar godkända stomar/luckor likt de på bilden för badrum, det är huvudfrågan
4, Vi kommer ha antingen vikbara dörrar alternativt rundade dörrar som glider på insidan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 926 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 926 inlägg
Jag kollade på Vedum och Ballingslöv som säljer både kök och badrum men för badrum fanns ingen sån förvaring som du vill ha. Sen kan det ju gå bra ändå, vi hade ett vanligt köksskåp (städskåp) i vanlig spånskiva i ena badrummet i 17 år utan några fuktproblem men då var det bra ventilation och mer än 2 m mellan städskåpet och duschen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 926 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 926 inlägg
Det är nog alltför få som vill kombinera på det sättet. Om man bor på liten yta så man har tvättmaskinen i badrummet så har man inte plats för mer än ett överskåp ovanför tvättmaskinen och har man större yta så har man separat tvättstuga.
Liknande trådar
-
Badrum & Tvättstuga Källare
Badrum -
Snälla ge mig råd. Fryst vatten i renoverad tvättstuga/badrum?!
Vatten & Avlopp -
Bästa planlösningen på en kombinerad tvättstuga/badrum
Planlösningar -
Antal golvbrunnar i kombinerad tvättstuga/badrum
Badrum -
Hjälp med badrum med kombinerad tvättstuga med konstig planslösning
Planlösningar