37 958 läst · 31 svar
38k läst
31 svar
Kaklad bastu i källare
Medlem
· Finspång
· 6 inlägg
Stålreglarna spikades fast med klippspik, otroligt starkt och bra sätt att fästa saker I lättbetong.
Folien tejpade jag som sagts, Gaffatejp
Läkten skruvades I plåtreglarnasen panelskruv för dolda skruvskallar förståss.
Folien tejpade jag som sagts, Gaffatejp
Läkten skruvades I plåtreglarnasen panelskruv för dolda skruvskallar förståss.
Ok jag har en vägg som är lättbetong. Är tips på att använda klippspiken till detta genom reglarna istället för skruv och plugg?Mannen under trappan skrev:
Pluggade och skruvade på leca väggen där luftspalten ligger.
Medlem
· Finspång
· 6 inlägg
Skaffa ett par klippspik och prova, det var en erfaren snickare som tipsade mig. Framför allt mindre job än att borra/plugga/skruva.flippan83 skrev:
Medlem
· Finspång
· 6 inlägg
Verkligen fint!! Du kan få följa hela min tråd om du vill, renoverar garagetM Mannen under trappan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-garage-med-bastu.291375/page-4
Fick bra tips! Körde liknande konstruktion och det tackar man för
larssad skrev:
Hej
Har en fråga till dig (och även övriga forumläsare) som har en kaklad bastu likt denna.
1. Är ni nöjda med beslutet att ha kakel inne i bastun?
2.Hur länge tar det att värma upp den?
3. Upplever ni att det tar mycket längre än likvärdig bastu med träväggar?
4. Kan ni beskriva hur er konstruktion av väggar och tak är? Typ från panelen på utsidan och in i bastun.
Mvh Mattias
Tjena,
1. Japp
2. Vår tar cirka 2 timmar, men vi har ett aggregat som är för litet i förhållande till volym.
3. Nej, jag tror vår stora glasvägg och storleken på aggregat är det som gjort störst skillnad. Att det är kakel och betong påverkar också, men det magasinerar också värmen.
4. I tak har vi panel, luftspalt, bastufolie och sen ett lager cellplast. Väggarna består av granitkeramik direkt på betongen (vi har en oisolerad källare).
1. Japp
2. Vår tar cirka 2 timmar, men vi har ett aggregat som är för litet i förhållande till volym.
3. Nej, jag tror vår stora glasvägg och storleken på aggregat är det som gjort störst skillnad. Att det är kakel och betong påverkar också, men det magasinerar också värmen.
4. I tak har vi panel, luftspalt, bastufolie och sen ett lager cellplast. Väggarna består av granitkeramik direkt på betongen (vi har en oisolerad källare).