Mina egna empiriska studier visar inte på någon märkbar skillnad i batteritid om jag går runt på stan med WiFi på eller av. Det finns bättre inställningar man kan göra i så fall, t ex stänga av funktionen som försöker ansluta till varenda nät som hittas och bara ansluta till kända nät.
Vad gäller notifieringar så kan man schemalägga i telefonen om dom ska visas under natten och/eller om det ska vara ljud eller inte vissa tider etc. Min telefon känner själv av när jag har lagt bort den för natten och pausar alla notifieringar (utom från utvalda avsändare).
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det drar batteri.
Laddningen går även snabbare när wifi och mobildata stängs av främst wifi.

När jag går och lägger mig så stänger jag av både mobildata och wifi. Men det är även för notiserna skull.
Mobildata slås av när du är ansluten till WiFi. Och med WiFi går det åt mycket mindre ström. Om jag sitter på kontoret utan WiFi får jag en 3G anslutning och batteriet dör innan jag går hem för dagen. Om jag har WiFi på så går jag hem med 80% batteri... Om du får en 4G anslutning går det åt mindre batteri än 3G, men fortfarande mycket mer än med WiFi.

Och om jag är ute på stan får jag WiFi via eduroam, så jag sparar mycket batteri på att ha WiFi på hela dagen.
 
useless useless skrev:
Mina egna empiriska studier visar inte på någon märkbar skillnad i batteritid om jag går runt på stan med WiFi på eller av. Det finns bättre inställningar man kan göra i så fall, t ex stänga av funktionen som försöker ansluta till varenda nät som hittas och bara ansluta till kända nät.
Vad gäller notifieringar så kan man schemalägga i telefonen om dom ska visas under natten och/eller om det ska vara ljud eller inte vissa tider etc. Min telefon känner själv av när jag har lagt bort den för natten och pausar alla notifieringar (utom från utvalda avsändare).
Jo så kan man ockå göra men, påängen är att jag vill stänga av wifi / mobildata.
Det märks rätt tydligt för mig att mobilen drar mer batteri på jobbet, jag rör mig runt bland olika platser.
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det vore intressant att veta i vilka miljöer man bygger mobila bredband i spektrumet 24/28 GHz, om man nu söker en bred utbyggnad. Tänker man sig basstationer precis överallt, på varje hus, i varje hus? Hur fungerar detta utanför extrem tätbebyggelse?
Kabel-tv operatörer har köpt flera frekvenser i 24Ghz och tanken är att hänga upp små basar i stolparna för punk-till-punk anslutning för den biten som de inte kan dra fibern, dvs från stolpe och in i husen. Infrastrukturen hänger i stolpar...
 
Problemet är ju att mm-vågor inte tar sig igenom väggar. Även ett kraftigt skyfall kan blockera signalen.
 
F Freddan#1 skrev:
På vårt andra hus är det tal om fiber i området nu. Kostar 10-20 tusen något.
Har där nu moblit 4G från Tre med obegränsad surf och det fungerar bra. Går att titta på TV med det också om man inte laddar ned något stort, till en dator samtidigt.
Men det gör vi inte samtidigt

Jag tänker att kommer inte allt att bli trådlöst i framtiden om bara några år? Med 5G, 6G?
Och fiber behövs inte längre? Några grannar säger också så.

Månadskostnaden för fiberinternet kostar i så fall med billigaste leverantören 399 kr/mån. + 90 kr/mån första året för avbetalning av modemet. Bahnhof tror jag de heter.

Tre:s 4G kostar 199 kr/mån cirka. De skall höja några tior/mån nu strax tror jag.

Kan inget om detta så jag frågar er datanissar på forumet:
Blir allt ändå trådlöst om några år. Eller skall jag satsa på fiber? Alltså ni som vet, inte tror eller tycker.

Pengarna är inget problem. Bara att det är onödiga pengar om det ändå i framtiden kommer att ändras mot trådlöst.
Självklart ska du dra in fiber i kåken om du har möjlighet. Trådbundet kommer alltid vara snabbare och säkrare än trådlöst. Du skriver själv att ni kan se på tv om ni inte samtidigt laddar ner något och att det räcker för er. Men räcker det för de som är potentionella kunder att köpa huset i framtiden?
 
G
A Andy78 skrev:
Det drar batteri.
Laddningen går även snabbare när wifi och mobildata stängs av främst wifi.

När jag går och lägger mig så stänger jag av både mobildata och wifi. Men det är även för notiserna skull.
Det finns en inställning i android där du kan få telefonen i tyst läge mellan vissa tider, så slipper du hålla på att låtsasfippla med wifi/mobildata.
Den tid du spar med mobildata och wifi av hamnar väl under 10 sekunder. Troligen bara nåt du tror dig uppleva i skillnad, såvidare du inte har ett gammalt härk till mobiltelefon från 1875.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
att säga att man varit utan wifi flera ggr är fel
Haha vilket citat! Älskar det.

Men allvarligt, nej det är inte fel, eftersom det är vad jag varit. Poängen är den att fiber är bra för bandbredd, inte nödvändigtvis för tillgänglighet. Jag har för övrigt varit utan fiber vid 2 separata tillfällen. D.v.s. inte WiFi utan fiber, min leverantör hade problem.

Antal gånger när jag inte haft mobilt nät? 0 gånger.
 
Stäng av konstant skanning av tillgängliga wifi nätverk så drar wifi't i princip noll batteri när det inte är anslutet till ett nätverk.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Antal gånger när jag inte haft mobilt nät? 0 gånger.
Det händer ju typ hela tiden när du kör bil. Har haft något dygn när mobilnätet gick ner för min leverantör. Problem när SIM-kort ska bytas. Min fiber har färre problem med tillgänglighet .
 
Man skulle kunna sammanfatta tråden nu.
Har du råd med och behov av fiber, dra in fiber. Annars strunta i fiber. Svårare är det inte. :)
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna nackdelarna med det. Kan tänka mig att det drar lite extra ström men är det märkbart? Kanske det är, ingen aning faktiskt.
Det är absolut märkbart. På mina tidigare mobiler var jag tvungen att stänga av wifi för att batteriet skulle räcka hela dagen. Men min nuvarande har bättre batteri så nu har jag det igång alltid.
 
Men är inte grundproblemet att telefonen hela tiden letar och försöker ansluta till olika nät? Stänger man av den funktionen så är min uppfattning att batteritiden inte påverkas av WiFi på eller av.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
3G är under aveckling och ersättas med 4g det fungerar väldigt bra ute i glesbyggt.
Det kommer alltid finns någon form av trådlös internet att tillgå då samhället är beroende av mobil / trådlös uppkoppling.
Där det inte går eller är lönsamt att dra in fiber så kommer det finns annat tex air2fiber.

Att vara utan internet är inget som man behöver gå runt och oroa sig för.
Nej, mobilnätet fungerar inte alls "väldigt bra" i glesbygden. På en del ställen säkert men långt ifrån överallt. Mina föräldrar bor bara en liten bit utanför tätbebyggelse och även om man får kontakt med nätet så kan man glömma allt annat än att läsa lite mejl och möjligtvis läsa nyheter. T.o.m. det sistnämnda är jobbigt idag eftersom nyhetssajterna är rätt tungladdade.

Om man pratar om "air2fibre" som ett vettigt alternativ till att dra in riktig fiber för 20.000:- så är man duktigt ute och cyklar.

Att man ska vara HELT utan internet behöver man nog inte oroa sig för på många platser i Sverige, men det är ju inte ens i närheten av vad tråden handlar om.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men är inte grundproblemet att telefonen hela tiden letar och försöker ansluta till olika nät? Stänger man av den funktionen så är min uppfattning att batteritiden inte påverkas av WiFi på eller av.
Så kan det säkert vara. Det testade jag aldrig, och nu är det inte ett problem för mig längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.