Ber om ursäkt på förhand för denna tråd, vet att ämnet är uttjatat. Är dock sjukligt nojjig och kände att jag behövde andra åsikter än min och min frus (båda lika benägna till ångest). Har gjort följande idag:

1. åkte till nyköpta stugan
2. Drog på mig P3-halvmask, vanliga byxor, huvtröja, arbetshandskar
3. Plockade lösa, trasiga eternitplattor som låg som dekoration (???) i trädgårdslandet. La ner dessa i dubbla plastsäckar, dock gick det lite små hål på vissa ställen i säckarna pga att vissa av plattorna var tunga och vassa. La säcken i en plastlåda.
4. Även bakom dasset fanns trasiga eternitplattor liggandes på marken. Upptäckte även att de hade grävt ner en hel del bitar precis under marken bakom dasset. Grävde upp med spade ur jorden och la i säckar på samma sätt som ovan. Även här lite små hål i säckarna på några ställen. Lastade dem antagligen med för många och för tunga plattor. La ett par säckar i plastlådor men hade inte tillräckligt med lådor, så ett par säckar lät jag stå. Blev väl 4-5 säckar till slut, tog ca 2 timmar totalt alltihopa.
5. Drog av mig byxor, tröja, halvmask och handskar och slängde i en säck. Gick in i stugan och satte på mig nya byxor och tröja.
6. satte mig i bilen och körde hem. Väl hemma tog jag av mig och hängde kläder på vädring samt tog en dusch.

Inga plattor gick vad jag kunde se sönder under hanteringen (förutom att de som sagt redan var trasiga allihopa). Plattorna har antagligen legat på marken/nedgrävda i många många år. Svårt att veta om det dammade nåt från plattorna, särskilt de jag grävde upp ur jorden. Mycket jord, rötter, damm och skit (bokstavligt talat) där förstås.

Nu ligger det alltså säckar med plattor ute vid stugan och jag har en hel del ångest över tanken på att hantera dem igen.

Tankarna går åt alla håll.
Har jag på något sätt fått i mig asbestfibrer? Borde jag ha haft hel skyddsdräkt på mig, var det idiotiskt att bara ha vanliga kläder och mask? Finns asbestfiber nu i bilen som barnen ska åka i imorrn? Inne i hallen i stugan där jag tog på mig nya kläder? Vi planerar att bara ringa en saneringsfirma som får hämta säckarna för att slippa ångesten. Kände dock att jag behövde prata av mig här trots det extremt uttjatade ämnet.

Redigerat:
I Iakebl skrev:
Ber om ursäkt på förhand för denna tråd, vet att ämnet är uttjatat. Är dock sjukligt nojjig och kände att jag behövde andra åsikter än min och min frus (båda lika benägna till ångest). Har gjort följande idag:

1. åkte till nyköpta stugan
2. Drog på mig P3-halvmask, vanliga byxor, huvtröja, arbetshandskar
3. Plockade lösa, trasiga eternitplattor som låg som dekoration (???) i trädgårdslandet. La ner dessa i dubbla plastsäckar, dock gick det lite små hål på vissa ställen i säckarna pga att vissa av plattorna var tunga och vassa. La säcken i en plastlåda.
4. Även bakom dasset fanns trasiga eternitplattor liggandes på marken. Upptäckte även att de hade grävt ner en hel del bitar precis under marken bakom dasset. Grävde upp med spade ur jorden och la i säckar på samma sätt som ovan. Även här lite små hål i säckarna på några ställen. Lastade dem antagligen med för många och för tunga plattor. La ett par säckar i plastlådor men hade inte tillräckligt med lådor, så ett par säckar lät jag stå. Blev väl 4-5 säckar till slut, tog ca 2 timmar totalt alltihopa.
5. Drog av mig byxor, tröja, halvmask och handskar och slängde i en säck. Gick in i stugan och satte på mig nya byxor och tröja.
6. satte mig i bilen och körde hem. Väl hemma tog jag av mig och hängde kläder på vädring samt tog en dusch.

Inga plattor gick vad jag kunde se sönder under hanteringen (förutom att de som sagt redan var trasiga allihopa). Plattorna har antagligen legat på marken/nedgrävda i många många år. Svårt att veta om det dammade nåt från plattorna, särskilt de jag grävde upp ur jorden. Mycket jord, rötter, damm och skit (bokstavligt talat) där förstås.

Nu ligger det alltså säckar med plattor ute vid stugan och jag har en hel del ångest över tanken på att hantera dem igen.

Tankarna går åt alla håll.
Har jag på något sätt fått i mig asbestfibrer? Borde jag ha haft hel skyddsdräkt på mig, var det idiotiskt att bara ha vanliga kläder och mask? Finns asbestfiber nu i bilen som barnen ska åka i imorrn? Inne i hallen i stugan där jag tog på mig nya kläder? Vi planerar att bara ringa en saneringsfirma som får hämta säckarna för att slippa ångesten. Kände dock att jag behövde prata av mig här trots det extremt uttjatade ämnet.
Hej,
Jag förstår att du är orolig givet det långa inlägget men jag skulle säga att det är obefogat. Du har skyddat dig bra med mask och kan sova gott i natt.

Kolla med lokala återvinningscentralen hur de vill hantera säckarna med eterniten, följ deras instruktioner och njut av stugan.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Din beskrivning är ju exakt så som man ska hantera eternit som lekman. Sov gott!

Finns inget utrymme för oro!
Att hämta säckarna o lasta på släp är 100% ofarligt. I princip alla återvinningsstationer tar imot små mängder eternit. Större kvantiteter är i regel avgiftsbelagda o hänvisade till särskilda stationer.

Du har gjort allt rätt, förutom din stora oro, den är högst relevant och påtaglig.
När man gör som du, alla rätt blir det rätt.
Släpp oron och känn känslan att komma till stugan och slippa se eternitplattorna.

Ska man lägga något i vågskålen så var nog resan i bilen farligast.
Schampot och tvättmedlet kommer som tvåa.

Men bra jobbat :)

Claes Sörmland
Ja det är noja. Att förpacka gamla eternitplattor utomhus ger ingen exponering att tala om. Det är såga i, krossa och borra som kan frigöra fibrerna. Fibrerna är ju bundna av cementen i plattan och utomhusplattorna är rensköljda av regnen.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det ska ju påpekas att det finns mätbara halter av asbest i vanliga luften också som du andas in dagligen. Det är därför man bara gör vad man kan för nå 100% skydd existerar inte.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
:crysmile:(y)

Skulle varit en engångs overall du skulle haft.;) Eventuella fibrer sitter troligtvis kvar i kläderna. Jag antar att du inte slängde iväg kläderna. Om du är orolig för barnen så låt de inte åka utan säkerhetsbälte. framförallt inte i förarsätet.

Det räcker gott som du gjort Ansiktsmasken är det viktigaste.

Tänk på att asbest dödar på olika sätt.... Det är farligt att åka bil. Att ta sig till återvinningen är farligt. Dessutom tog du dig till stugan.... Så du utsatte dig för mycket större risk bara genom transporterna.
Man ska vara försiktig. Men man behöver inte gå til överdrift. Det har du inte gjort.
Du kan transportera eterniten själv. Det kommer bli väldigt mycket billigare. Allting ligger i plastsäckar. Vissa trasiga, om jag förstått rätt. Gör som så, ta på masken. ta med en blomdusch. Spruta vatten på de delar som sticker fram. Sen lägger du över sopsäcken i en annan sopsäck. När den ligger i en hel säck så är det ingen fara längre. Jag tror att ÅVC vill att man lägger den i dubbla sopsäckar välförslutna. Det finns ingen anledning att ta dit en saneringsfirma. De lär kosta hur mycket som helst.

Nä som sagt... oroa dig inte. livet är för kort.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.