F
Jag är ingen grillkung o vet inget om kvaliteten på den grillen du länkar till.
Men om jag skulle köpa en ny grill skulle jag definitivt köpa en Weber. Jag har haft min 57:a i flera år, o jag köpte den begagnad av ett par som hade haft den i ännu fler år. Den är sliten, ja, men den är ju också välanvänd. Men den funkar o är ändå efter så många års användning i bra skick. Den är minst 10/15 år gammal. Den har står ute större delen av året utan pyjamas, men med locket på.
Jag har bytt propellern i den till en rostfri, annars inget.
Anledningen till att jag köpte den begagnad var att jag behövde en grill snabbt o egentligen skulle jag köpa en ny till hösten när grillarna reas ut. Men det behövdes uppenbarligen inte.

F
K knipo skrev:
Jag är ingen grillkung o vet inget om kvaliteten på den grillen du länkar till.
Men om jag skulle köpa en ny grill skulle jag definitivt köpa en Weber. Jag har haft min 57:a i flera år, o jag köpte den begagnad av ett par som hade haft den i ännu fler år. Den är sliten, ja, men den är ju också välanvänd. Men den funkar o är ändå efter så många års användning i bra skick. Den är minst 10/15 år gammal. Den har står ute större delen av året utan pyjamas, men med locket på.
Jag har bytt propellern i den till en rostfri, annars inget.
Anledningen till att jag köpte den begagnad var att jag behövde en grill snabbt o egentligen skulle jag köpa en ny till hösten när grillarna reas ut. Men det behövdes uppenbarligen inte.
Tack, ja Weber är väl ett säkert kort men jag tycker 3000 för en kolgrill är ganska mycket. Men absolut, håller den i 10 år så är det ju inte så farligt med 300Kr om året.

Weber håller bra om du vårdar den.

Silver78 Silver78 skrev:
Weber håller bra om du vårdar den.
Instämmer i kören. Vet inget om den grill TS länkar till men har en Weber på runt tio år som alltid står utomhus under sommarhalvåret och den håller bra. Visst syns det att den är använd men det syntes nog redan efter första grillningen. :) Inget slitage eller skador som påverkar funktionen utan fortfarande i fullgott bruksskick.

Weber är ok. Se bara till att gallret är rostfritt och inte pläterat. De senare blir rostiga efter ett par år och har dessutom giftig koppar under pläteringen.

Jag är numera något skeptiskt till Weber. har köpt två 57cm one touch premium, med ett eller två års mellanrum, någonstans 2013-2015.
Den första funkade bra i mitt tycke, men den andra hade man gjort om infästningen till benen så den är sjukt ranglig.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är numera något skeptiskt till Weber. har köpt två 57cm one touch premium, med ett eller två års mellanrum, någonstans 2013-2015.
Den första funkade bra i mitt tycke, men den andra hade man gjort om infästningen till benen så den är sjukt ranglig.
Vi har nog de rangliga benen men den har inte trillar omkull hittills.

Vi har också en weber, köptes billigt på hösten/vintern. Inga problem med den änsålänge såhär 5 år senare, dock lutar jag mer och mer mot gasol..
Men ja, weber tycker jag är kvalité (y)

13th Marine 13th Marine skrev:
Köpte min 2013. Har aldrig varit något problem med benen. Har dom den rangliga konstruktionen på dom nya också?

Silver78 Silver78 skrev:
Köpte min 2013. Har aldrig varit något problem med benen. Har dom den rangliga konstruktionen på dom nya också?
Jag upplevde det som att man ändrat konstruktionen mellan jag köpte den första och den andra, tyvärr till det sämre.

Har samma erfarenhet som 13th Marine. Har en Weber 57:a ca 8 år gammal, stadig som berget. Har en ca 5 år gammal 57:a med de rangliga benen som jag dessutom upplever som inte helt tät.
Är med i en grillgrupp på fb och där verkar samma uppfattning vara ganska utbredd. Många klagar bland annat på rost. Rangligheten är ett återkommande klagomål. Weber flyttade tydligen tillverkning till Kina för ett gäng år sedan och samtidigt ändrades lite detaljer. Tyvärr inte till det bättre.

Ska också säga att den nyare grillen har inte rostat, trots att den stått ute året runt sedan ny. Den funkar alldeles utmärkt och vrider man locket lite grann så blir det tätt. Men, rangligheten stör, det gör den...

Har inga erfarenheter av andra märken...

Redigerat:
Köper man en billig på rusta kan man grilla ett par tre år innan den rostat sönder.

Har en Weber 57 typ 10år gammal,ser likadan ut som ny. Innan höll budgetgrillarna i 2-3 år innan dom rostat upp. Har även en mindre typ 40cm klotpicknickgrill från ICA som också hållt bra men den används typ bara på vintern 4-5gånger. Även en ny gasolgrill från elgiganten efter att min gamla Rusta(2 år) tog eld på utsidan efter att bagglet inuti tagit eld så färgen började brinna. Ingen sån igen och rengör gärna era billiga gasolgrillar ordentligt, tidigare nöjde jag mig med gallret och flametamers eller vad det heter men det är dumt att ha ett tjockt lager fett i botten.

Jag kör samma, två weber 57 heter dem inte ”One touch” eller ”master touch” - Båda köpta i snöglopp i november men med cirka 8 års mellanrum. Den ena är 13 år gammal och är fortfarande favoriten med termometer som går att ta ur locket och använda som stektermometer. Den nya, nja, inte riktigt lika förtjust i vissa detaljer på den.
Men kvalitet är det inget fel på! Står ute, oskyddat och inte tusan kan man tro att den ena är 13 år!! Bra skit helt enkelt!!

tror den ena köptes för 1795:- på Järnia Östermalm i Stockholm. Snubblade bara över annonsen mitt i vintern. Frun tyckte jag var knäpp när jag pratar grill mitt i vintern. Men en ny grill till stugan blev det!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.