T Takläggare skrev:
Problemet är att alla fall hos tingsrätterna har ökat dramatiskt , vara av jag själv upplevt med 2 års väntetid.
Jag ser att ARN ofta gör fel bedömning som den lilla byggfirman jag lyfte fram, där var det "kunden" som tog ärendet till tingsrätt och företaget välkomna tingsrättens bedömning och vann på alla punkter, blev inte ens förlikning.
Även jag upplever detta stort, där ARN kan vara en enkel väg för kund att bara pruta, för det kostar inget. det behöver inte handla om något fel, utan enbart om priset i efterskott, och dom tar gärna vägen förbi ARN, varav tingsrätten har blivit det snabba och bästa alternativ för företagaren, ser det även hos mina kolleger .

Det kan vara så att ARN avgör ärenden som egentligen hör hemma i domstol. I så fall har vi ett problem. Risken för felaktiga beslut är överhängande. Om nämnden ska bibehålla förtroende kan den behöva ta ett ordentligt omtag i sin tvistelösning. Ett steg på vägen skulle kunna vara att låta kompetenta entreprenadjurister göra en oberoende granskning av ett antal entreprenadfall i nämnden. Risken finns att många fler har drabbats av en felaktig handläggning.

. [länk]

enligt ARN beror ökningarna på
– På bostadssidan är det olika typer av hantverkstjänster som ökar. Det ser jag ingen riktig förklaring till, men det kan vara så att de tjänsterna ökar generellt i samhället under en lång tid av g 0äoda tider, och många tjänster kan ju också ge upphov till många konflikter.
En trend Marcus Isgren ser är att ärendenas komplexitet ökar.
För konsumenten innebär det här att ärenden tar längre tid.
Nu ligger många ärenden och väntar, det kan handla om att bilen har gått sönder eller att man står med halvfärdigt kök. Man kan få vänta månader på att få saken prövad och det berör människor i deras vardag som blir lidande.
På sikt befarar Marcus Isgren att konsumenter blir sämre skyddade gentemot företag, och att företagen inte behöver följa lagstiftningen.
Hur vet du att arn fattar fel beslut?
Är det för att de inte fattar det beslut du vill?
Det finns kunder som försöker pruta via arn. Det är inte omöjligt. Men vem säger att de vinner hos arn?
Sen kanske man ska vara självkritisk.
Det kan vara så kunden inte helt nöjd med arbete eller bemötande.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
T
B Byggdjuret skrev:
Hur vet du att arn fattar fel beslut?
Är det för att de inte fattar det beslut du vill?
Det finns kunder som försöker pruta via arn. Det är inte omöjligt. Men vem säger att de vinner hos arn?
Sen kanske man ska vara självkritisk.
Det kan vara så kunden inte helt nöjd med arbete eller bemötande.
Den lilla byggfirman fick det publicerat i ca 20 tidningar, samt tingsrätten, Hovrätten gjorde samma bedömning, Arn hade fel, tydligare kan det inte bli.
Nu är det inte säkert dom vinner hos arn, men dom ökar på tvisterna.
Nu bedömer jag inte mig, vi lämnar 10 år garantier på våra utförda jobb .
Däremot har priserna ökat sedan ARN börjat, man tar en minimum avgift om någon beställer ett mindre jobb, man tar inte på sig jobb som någon annan påbörjat, utan ger ett pris på göra om allt från början så det blir rätt.
Ser man på den biten så är ARN riktigt bra för många hantverkare, där konkurrensen blir lättare, sorterar bort minder seriösa aktörer och dom seriösa får höjda priser. På så sätt är ARN bra för många av oss.
 
T Takläggare skrev:
Den lilla byggfirman fick det publicerat i ca 20 tidningar, samt tingsrätten, Hovrätten gjorde samma bedömning, Arn hade fel, tydligare kan det inte bli.
Nu är det inte säkert dom vinner hos arn, men dom ökar på tvisterna.
Nu bedömer jag inte mig, vi lämnar 10 år garantier på våra utförda jobb .
Däremot har priserna ökat sedan ARN börjat, man tar en minimum avgift om någon beställer ett mindre jobb, man tar inte på sig jobb som någon annan påbörjat, utan ger ett pris på göra om allt från början så det blir rätt.
Ser man på den biten så är ARN riktigt bra för många hantverkare, där konkurrensen blir lättare, sorterar bort minder seriösa aktörer och dom seriösa får höjda priser. På så sätt är ARN bra för många av oss.
Du spårar ur lätt... Jag hänger inte med i ditt resonemang. ARN har håll på ganska många år.
Det är inget nytt fenomen. Men jag tror att det är dags att du verkligen tar och läser på vad ARN innebär. Ett tips är börja att läsa på ARN´s hemsida.
Om jag jag får 100 tidningar att skriva en lögn så blir den inte sann.
Men självklart kan ARN ha fel. det är väl inte speciellt konstigt. Tingsrätten har även de haft fel många gånger. Även hovrätten har haft fel. Det innebär inte att de alltid har fel. Sen kommer vissa tycka att hela rättssystemet har fel eftersom de har dömt emot dessa.

Att du ger 10år garanti på arbetet säger egentligen ingenting om kvalitén på jobbet. Hur du prissätter dina jobb och hur du vill jobba kan du inte skylla på ARN.
Istället för att sitta och morra och berätta om hur mycket då måste höja dina priser pga av ARN.
Du har verkligen ingen aning om hur saker och ting fungerar i den riktiga världen. Gör du bra bra jobb, så kommer folk återkomma och du kan ha ett högre pris oavsett ARN. Gör du bra jobb så behöver du inte oroa dig för ARN. Men börjar du ta genvägar, då kommer det att kosta. Men de skulle aldrig anlita ditt företag igen. De skulle inte rekommendera dig heller. Det är något du ska oroa dig för. Inte ARN. Om du oroar dig för det så är någonting som är fel.
Vad du inte läser i dina facktidningar är alla gånger som hantverkaren fått rätt hos ARN. Det är inte alls ovanligt att företaget får rätt. Det som du oroade dig för, okynnes anmälningar. Jag vet inte hur vanliga dessa är. Men för att ARN ska kunna döma hantverkaren måste det finns någonstans där han brutit mot lagen. Troligtvis har han inte gjort det. Alltså ingenting att oroa sig för.
Det är inte vanligt att folk bara för att jävlas inte betalar.
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
T
B Byggdjuret skrev:
Du spårar ur lätt... Jag hänger inte med i ditt resonemang. ARN har håll på ganska många år.
Det är inget nytt fenomen. Men jag tror att det är dags att du verkligen tar och läser på vad ARN innebär. Ett tips är börja att läsa på ARN´s hemsida.
Om jag jag får 100 tidningar att skriva en lögn så blir den inte sann.
Men självklart kan ARN ha fel. det är väl inte speciellt konstigt. Tingsrätten har även de haft fel många gånger. Även hovrätten har haft fel. Det innebär inte att de alltid har fel. Sen kommer vissa tycka att hela rättssystemet har fel eftersom de har dömt emot dessa.

Att du ger 10år garanti på arbetet säger egentligen ingenting om kvalitén på jobbet. Hur du prissätter dina jobb och hur du vill jobba kan du inte skylla på ARN.
Istället för att sitta och morra och berätta om hur mycket då måste höja dina priser pga av ARN.
Du har verkligen ingen aning om hur saker och ting fungerar i den riktiga världen. Gör du bra bra jobb, så kommer folk återkomma och du kan ha ett högre pris oavsett ARN. Gör du bra jobb så behöver du inte oroa dig för ARN. Men börjar du ta genvägar, då kommer det att kosta. Men de skulle aldrig anlita ditt företag igen. De skulle inte rekommendera dig heller. Det är något du ska oroa dig för. Inte ARN. Om du oroar dig för det så är någonting som är fel.
Vad du inte läser i dina facktidningar är alla gånger som hantverkaren fått rätt hos ARN. Det är inte alls ovanligt att företaget får rätt. Det som du oroade dig för, okynnes anmälningar. Jag vet inte hur vanliga dessa är. Men för att ARN ska kunna döma hantverkaren måste det finns någonstans där han brutit mot lagen. Troligtvis har han inte gjort det. Alltså ingenting att oroa sig för.
Det är inte vanligt att folk bara för att jävlas inte betalar.
Prova och se om du lyckas få tidningarna o skriva , tror inte det skulle fungera med en lögn.

Visst kanske 10 års garanti inte berättar något mer än generösa garantier som få vågar lämnar, lägger man sedan till att företaget ännu efter 20 år drivs som enskild så finner du ännu färre som lämnar såna garantier där man är personligt ansvarig för sina anställda och utförda jobb.

Försvarar mer dom som råkat illa ut av ARN , där lilla företaget blev uthängda i flera år innan dom fick upprättelse.
Har nämnt att jag går en annan väg, även så brukar jag hjälpa kunder som har fått huset fel besiktat av ex anticimex , ett fall fick dom betala tak bytet för kunden.
Visst hade vi en här på tråden som jobba hos ARN , även han tyckte ARN inte skulle lägga sig i komplicerade tvister? har han oxå fel? enligt dig
 
T Takläggare skrev:
Prova och se om du lyckas få tidningarna o skriva , tror inte det skulle fungera med en lögn.

Visst kanske 10 års garanti inte berättar något mer än generösa garantier som få vågar lämnar, lägger man sedan till att företaget ännu efter 20 år drivs som enskild så finner du ännu färre som lämnar såna garantier där man är personligt ansvarig för sina anställda och utförda jobb.

Försvarar mer dom som råkat illa ut av ARN , där lilla företaget blev uthängda i flera år innan dom fick upprättelse.
Har nämnt att jag går en annan väg, även så brukar jag hjälpa kunder som har fått huset fel besiktat av ex anticimex , ett fall fick dom betala tak bytet för kunden.
Visst hade vi en här på tråden som jobba hos ARN , även han tyckte ARN inte skulle lägga sig i komplicerade tvister? har han oxå fel? enligt dig
Jag har aldrig sagt hur de borde jobba. Bara hur de jobbar.
Du verkar fortfarande tro att arn är hela livet och att de bara har fel.
Men så illa är det inte. Arn har rätt väldigt ofta.
Gör bra jobb så behöver du inte oroa dig för arn
 
T Takläggare skrev:
Visst kanske 10 års garanti inte berättar något mer än generösa garantier som få vågar lämnar...
Ööööh..."få vågar lämna"? Försök med: är tvungna att lämna enligt lag: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/konsumenttjanstlagen/

"Konsumentens rättigheter vid felaktig tjänst

Om tjänsten anses felaktig kan konsumenten reklamera den. Konsumenten har rätt att reklamera en tjänst inom tre år efter avslutat arbete. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år."


Så att påstå att 10 års garanti skulle vara "generöst" är bara tramsigt. Det betyder bara att din firma följer lagen. Vilken företagsform firman är har heller ingen som helst betydelse. Konsumenttjänstlagen är tvingande såväl för enmans enskilda firman likväl som multinationella aktiebolag.

Här har vi ytterligare ett exempel på en företagare som inte har speciellt bra koll på vilka lagar som gäller och vad de omfattar. Byggahus dräller av dem, vilket är ytterligare ett bra bevis för att forumet är viktigt för privatkonsumenter, likväl som ARN, Villaägarnas och andra organisationer som står på konsumenternas sida.

Tänk vad många privatkunder som blivit blåsta av hantverkare för att kunden inte känt till sina rättigheter. I många fall för att företagaren inte känner till lagarna utan bara går på gamla "sanningar" och det hantverkarna själva hittat på genom åren. I någon annan tråd frågade jag en kille som nyligen gått ut bygglinjen ifall de fått någon utbildning i konsumenträtt. Inte en timme blev svaret...inte konstigt att okunnigheten är utbredd bland hantverkare.

Väljer man att starta en firma måste man känna till vilka skyldigheter man har gentemot kunden. Det räcker inte att fråga kollegorna, utan man måste läsa på och lära sig lagarna. Gör man inte det så riskerar man att råka väldigt illa ut ifall man slarvar lite hos en kunnig kund...risken finns att man hamnar i konkurs. Har man enskild firma; personlig sådan.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ööööh..."få vågar lämna"? Försök med: är tvungna att lämna enligt lag: [länk]

"Konsumentens rättigheter vid felaktig tjänst

Om tjänsten anses felaktig kan konsumenten reklamera den. Konsumenten har rätt att reklamera en tjänst inom tre år efter avslutat arbete. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år."


Så att påstå att 10 års garanti skulle vara "generöst" är bara tramsigt. Det betyder bara att din firma följer lagen. Vilken företagsform firman är har heller ingen som helst betydelse. Konsumenttjänstlagen är tvingande såväl för enmans enskilda firman likväl som multinationella aktiebolag.

Här har vi ytterligare ett exempel på en företagare som inte har speciellt bra koll på vilka lagar som gäller och vad de omfattar. Byggahus dräller av dem, vilket är ytterligare ett bra bevis för att forumet är viktigt för privatkonsumenter, likväl som ARN, Villaägarnas och andra organisationer som står på konsumenternas sida.

Tänk vad många privatkunder som blivit blåsta av hantverkare för att kunden inte känt till sina rättigheter. I många fall för att företagaren inte känner till lagarna utan bara går på gamla "sanningar" och det hantverkarna själva hittat på genom åren. I någon annan tråd frågade jag en kille som nyligen gått ut bygglinjen ifall de fått någon utbildning i konsumenträtt. Inte en timme blev svaret...inte konstigt att okunnigheten är utbredd bland hantverkare.

Väljer man att starta en firma måste man känna till vilka skyldigheter man har gentemot kunden. Det räcker inte att fråga kollegorna, utan man måste läsa på och lära sig lagarna. Gör man inte det så riskerar man att råka väldigt illa ut ifall man slarvar lite hos en kunnig kund...risken finns att man hamnar i konkurs. Har man enskild firma; personlig sådan.
Kom ihåg att allt är Arns fel. ;)
Du har rätt....
 
F
Fast garanti och reklamation är inte samma sak.
 
F Freddedan skrev:
Fast garanti och reklamation är inte samma sak.
Nej, en garanti är en utfästelse som man lämnar ensidigt och kan sätta villkoren på. Reklamationsrätten i det här fallet är fastslagen i lag.
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Fast garanti och reklamation är inte samma sak.
timmelstad timmelstad skrev:
Nej, en garanti är en utfästelse som man lämnar ensidigt och kan sätta villkoren på. Reklamationsrätten i det här fallet är fastslagen i lag.
Precis...och en egensnickrad garanti kan aldrig sätta konsumenträtten ur spel. Det görs dock försök att vilseleda privatkunder genom egna garantier. Ett bra exempel är bilfirmors "3 månaders trafiksäkerhetsgaranti", något som verkar vara en slags branschstandard. Den är bara värd pappret den är skriven på, eftersom Konsumentköplagen täcker mycket mer under mycket längre tid.

Enda anledningen till att dessa finns är att dra bort kundens uppmärksamhet från sin lagstadgade rätt. Av just den anledningen är ARN och liknande organisationer mycket viktiga. De har större vikt än den enskilde konsumenten ifall det uppstår en tvist. Lyckligtvis är dock många företag högst medvetna om konsumentens rätt, så nämns bara Konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen så backar de (vilket jag själv varit med om i samband med ett bilköp). Många informerar också i förväg om att de, vid eventuell tvist, följer ARNs beslut.

Sen har vi alla andra...som på något sätt tror att de står över lagen.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
T
P Paxman skrev:
Ööööh..."få vågar lämna"? Försök med: är tvungna att lämna enligt lag: [länk]

"Konsumentens rättigheter vid felaktig tjänst

Om tjänsten anses felaktig kan konsumenten reklamera den. Konsumenten har rätt att reklamera en tjänst inom tre år efter avslutat arbete. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år."


Så att påstå att 10 års garanti skulle vara "generöst" är bara tramsigt. Det betyder bara att din firma följer lagen. Vilken företagsform firman är har heller ingen som helst betydelse. Konsumenttjänstlagen är tvingande såväl för enmans enskilda firman likväl som multinationella aktiebolag.

Här har vi ytterligare ett exempel på en företagare som inte har speciellt bra koll på vilka lagar som gäller och vad de omfattar. Byggahus dräller av dem, vilket är ytterligare ett bra bevis för att forumet är viktigt för privatkonsumenter, likväl som ARN, Villaägarnas och andra organisationer som står på konsumenternas sida.

Tänk vad många privatkunder som blivit blåsta av hantverkare för att kunden inte känt till sina rättigheter. I många fall för att företagaren inte känner till lagarna utan bara går på gamla "sanningar" och det hantverkarna själva hittat på genom åren. I någon annan tråd frågade jag en kille som nyligen gått ut bygglinjen ifall de fått någon utbildning i konsumenträtt. Inte en timme blev svaret...inte konstigt att okunnigheten är utbredd bland hantverkare.

Väljer man att starta en firma måste man känna till vilka skyldigheter man har gentemot kunden. Det räcker inte att fråga kollegorna, utan man måste läsa på och lära sig lagarna. Gör man inte det så riskerar man att råka väldigt illa ut ifall man slarvar lite hos en kunnig kund...risken finns att man hamnar i konkurs. Har man enskild firma; personlig sådan.
Den här tråden kom till från "Eldabutiken levererar kamin som läcker rök- stämmer sin kund i tingsrätten"
Först skrev jag där, sedan fick jag personligt meddelande från själva kunden, han visa även vad han jobba med i vardagliga livet , en trevlig man., men där hade tvisten gått för långt, pågått i flera år, blev för svår att försöka hjälpa till. så jag backa och skriver inte där, tycker det är synd att den gått så långt, jobbigt och tufft för han att behöva ha den år ut och år in.

Man lär sig hela tiden något nytt, som nu med denna tråd, jag kasta in lite ved här (en oberoende tråd utan en specifik person) , och utöka mina kunskaper ännu mer, här fick man plötsligt en uppsjö av kunskap från olika fall och olika jurister från företag som bemöt ARN ,fallen var mer lättlästa än själva tingsrätts domar , hur dessa jurister bemöter klagomål osv,,, otrolig bredd. som hur dom bemöter exempel resekostnader kunden vart tvungen o göra , där svarar dom med vi betalar bara "avtalsenliga resekostnader" avstånd via google map ! ,och dom vinner på det ! svårare är det tydligen inte.

Paxman har även läst ditt fall, och vet även vad du gjort för fel och varför du förlora.

Så mitt företag, ja vi har generösa garantier, vi kommer inte till ARN, utan kund brukar ringa om något hänt, som nu för ett tag sedan ringde en kund,,,, pannorna under rasskydd har gått sönder , det måste vara något fel på monteringen du gjorde, när var jag hos er? år 2000, men vi beställde rasskyddet 2013, förklara om snötyngd, där monier då friskriver sig om det blir för mycket snö,,, och man bör hålla efter vid extremt mycket snö, dom tål inte hur mycket snö som helst. men erbjuder mig att byta ut dom gamla konsoler som har kända problem att inte orka stå emot lika mycket som dom nya Monier tagit fram.
Självklart gör vi det helt gratis , och på så vis fortsätter även vårt goda ryckte.

Kunden vet själv om att jag påpeka detta då dom tog bara en kort yta med rasskydd , fast jag rekommendera en större/dubbla rader som hjälper och ta upp snötrycket på ett långt tak, men en lite kostnad på några hundringar för mig att ta, så har dom sedan dom nya konsolerna som jag vet håller.
 
T Takläggare skrev:
En massa text...
Jaha?

Skickligt också att du hittade mitt fall hos ARN med den lilla information jag delgivit (jag har mycket svårt att tro att du verkligen hittat det)...och att du vet vad jag gjorde för fel och därför förlorade. Uppenbarligen missade du också varför jag var kritisk till ARNs agerande i mitt fall...men det är ju kanske inte så viktigt, så länge du inte har fel?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
P Paxman skrev:
Jaha?

Skickligt också att du hittade mitt fall hos ARN med den lilla information jag delgivit (jag har mycket svårt att tro att du verkligen hittat det)...och att du vet vad jag gjorde för fel och därför förlorade. Uppenbarligen missade du också varför jag var kritisk till ARNs agerande i mitt fall...men det är ju kanske inte så viktigt, så länge du inte har fel?
Ditt fall har du skrivit om här :surprised: men jag fick inte upp Jordbruksverketsfall , den var jag mest intresserad av, dom skicka fakturor på inställelseavgift på 1 000 kronor för ett hembesök man inte gjort. vilket självklart väcker nyfikenhet varför ingen klagat förut.
 
T Takläggare skrev:
Ditt fall har du skrivit om här :surprised: men jag fick inte upp Jordbruksverketsfall , den var jag mest intresserad av, dom skicka fakturor på inställelseavgift på 1 000 kronor för ett hembesök man inte gjort. vilket självklart väcker nyfikenhet varför ingen klagat förut.
Du svingar verkligen hej vilt i din argumentation och det är väldigt svårt att förstå dig...så jag drar mig ur diskussionen med dig.
 
T
P Paxman skrev:
Du svingar verkligen hej vilt i din argumentation och det är väldigt svårt att förstå dig...så jag drar mig ur diskussionen med dig.
Ja välkommen till nya Sverige, så här lär även Stefan Löfven ut hur man ska bemöta olika diskussioner , man behöver inte svara om man inte vill, samma med rättssystemet, svarar man inte på utskick ang , delgivning har inte personen blivit delgiven, utan måste då bli personligt delgiven av en delgivningsman, finns inga straff för detta utan man kan lätt skjuta ärendet ytligare månader bort. varav jag reflektera att ARN tar då beslutet utan att fått svar. Jag hade samtal om detta med domaren när min kund inte svara på stämningen ang betalning , där jag påpeka att kunden sitter 500 meter från er, och har tjänst där han bemöter kunder själv. ringde även upp delgivningsmannen , han förklara, jag har så mycket o göra att jag kommer inte hinna närmsta halvåret.
Väl delgiven tog det ytligare månader innan förhandling, i sista minuten begär kunden anstånd får ytligare tid, dagen innan förhandling betalar han in beloppet. varav tingsrätten ber mig ändra stämningsansökan och då starta om med nya svarstider, ang räntor och kostnader som han inte betalat.
Därför tog jag tag nu på ARN , varför ska dom döma utan svar om inte rätten kan göra det?, men som jag kom på ,så finns vägar även förbi dom, så ingen är felfri med andra ord, och detta var mitt mål, se om man kan ta sig ur ARN om man verkligen vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.