67 255 läst · 197 svar
67k läst
197 svar
Entrepenören har beställt och satt in för små fönster i fritidshus.
Medlem
· Blekinge
· 10 434 inlägg
Byt fönster. Du kommer aldrig att bli lycklig med dessa skottgluggor. Du är inte den första eller siste som gör fel i beställningen. Om du inte har gjort tydliga måttinstruktioner kommer du att bli sittande på kostnaderna. Va glad att byggaren kommer dig till mötes.
F ö är 14 fönster lika mycket standard som 12 fönster. Kostar bara lite mer.
F ö är 14 fönster lika mycket standard som 12 fönster. Kostar bara lite mer.
Det är precis det du säger om proportioner mellan fönster och vägg som jag stör mig på. Det var inget specat mer än att det skulle vara enligt A-ritningen.R Räknenisse skrev:Som jag uppfattar är en del i att det ser otillfredsställande ut att fönsterplaceringarna är förskjutna så proportionerna blir fel. För mycket väggyta på yttersidan i förhållande till det som är emellan och alldeles för mycket väggyta under översta fönstret ner till de andra två.
Den som ritat har vetat hur äldre hus brukade se ut och den som har byggt har inte gjort det. Gissar att en del av det som gör det misslyckat för TS är att det nu ser ut som ett dåligt imitationsförsök när det egentligen var planerat på ett genomtänkt sätt.
Det ser inte ut att vara tvåluftsfönster heller, trots att det är ritat så på ritningen? Hur mycket var egentligen specat och instruerat till byggarna och vilken information skulle arkitekten resp. du stå för att ge dem?
Det jag funderar på vad konsumentköplagen skulle säga i sådana här fall. Ska man verkligen som kund förväntas kontrollera alla mått när det redan finns en ritning att gå efter. Jag vet ju att ritningen inte var perfekt, men då tycker jag det är rimligt att proffsen tydligt ska återkoppla till mig. Jag fick bara ett kort mail där jag ombads att hojta om det var nåt. Som sagt räknade jag då bara fönstren och det fanns inte i min tankevärld att måtten inte skulle stämma.C Carl Johansson skrev:Det hade varit trevligare med större fönster och jag hade försökt resonera med byggaren ännu en gång om det finns möjlighet att returnera dom uppsatta fönstren och beställa nya, helst innan ytskikt färdigställs på insidan. Det handlar om att minimera dom nya kostnaderna som uppstår, men jag är rädd att du får ta den stora kostnaden
Ja, hantverkaren borde beställt mått enligt ritning. Men eftersom du godkänt beställningen så har du också godkänt måtten. Sura extra kostnader men är nu hantverkaren villig att stå för en del av kostnaden så borde du nog gå med på det. Du kan alltid sälja fönsterna som sitter i nu och få tillbaka en del av pengarna iaf..
Skall du bli nöjd med det där är det nog bara att bita under sura äpplet.
Visst skulle entreprenören beställt enligt mått, men underlaget och instruktioner verkar tämligen vagt.
Du har även gett klartecken till fönsterbeställningen, om än fel.
Nu verkar det sitta 10x12 vridfönster. Borde vara 12x14 kopplade, dvs med två bågar som hänger på gångjärn. Det är i alla fall arkitektens intention.
40.000kr för att åtgärda felet är väl inget ohemult pris. Och dom överblivna fönstren borde gå att sälja.
Visst skulle entreprenören beställt enligt mått, men underlaget och instruktioner verkar tämligen vagt.
Nu verkar det sitta 10x12 vridfönster. Borde vara 12x14 kopplade, dvs med två bågar som hänger på gångjärn. Det är i alla fall arkitektens intention.
40.000kr för att åtgärda felet är väl inget ohemult pris. Och dom överblivna fönstren borde gå att sälja.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 534 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 534 inlägg
Bortsett från att huset inte alls ser ut som på ritningen så måste man nog fundera över hur nära marken utkastarna sitter. Jag gjorde det misstaget själv och begärde nära mark. Vad hände första eller andra vintern? Tjälen skjöt upp marken och krökte både rör och ränna. Känns konstigt att byggarna gjort så, min avrådde så det var bara min egen dumhet som orsakade problemen.
Med det sagt måste man nog vara väldigt noga med att specificera allt i detalj. Alltid hellre för mycket information än för lite. Förutsätt aldrig att någon annan förstår av sig själva, oavsett fackmän eller inte.
Edit: På ritningen ser det ut som ett sekelskifteshus 1900. Vad som byggdes: Modern kopia utan känsla för detaljer och brist på proportioner.
Med det sagt måste man nog vara väldigt noga med att specificera allt i detalj. Alltid hellre för mycket information än för lite. Förutsätt aldrig att någon annan förstår av sig själva, oavsett fackmän eller inte.
Edit: På ritningen ser det ut som ett sekelskifteshus 1900. Vad som byggdes: Modern kopia utan känsla för detaljer och brist på proportioner.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det är givetvis ett problem för TS att byggaren har fått ett godkännande på beställningen av fönstren. Men jag är inte övertygad om att byggaren går fri från ansvar, bara för att beställaren inte upptäcker en ändring mot underlaget.
Kontrollera med en konsumentvägledare, brukar finnas på kommunen. Du kan även kontrollera med advokat på villaägarförbundet. Du får en begränsad gratis advokatrådgivning där om du är medlem (och det kan du bli samma dag som du ber om hjälp).
Kontrollera med en konsumentvägledare, brukar finnas på kommunen. Du kan även kontrollera med advokat på villaägarförbundet. Du får en begränsad gratis advokatrådgivning där om du är medlem (och det kan du bli samma dag som du ber om hjälp).
Du skriver själv att "ska du behöva gå in och mäta på ritningen för att godkänna fönstret". Tyvärr tror jag att ritningen kanske inte varit tydlig. Och du har godkänt beställningen.
Du kanske kan vänja dig vid dem? Eller ändra om några år?
Du kanske kan vänja dig vid dem? Eller ändra om några år?
Jag hade bytt oavsett vem som står för kostnaden. Att du godkänt beställningen fråntar dock inte din entreprenör sitt ansvar. Dock tror jag aldrig du kommer någonstans med denna diskussionen om du vill ha nya fönster så be dem beställa nya och ta den sen.
Om man som byggare/entrepenör inte är säker på måtten borde man säga det till byggherren. Det naturliga för honom vore att skriva till mig tex: "Det är svårt att exakt mäta storleken på fönstren på den här ritningen, kan du titta noggrant på måtten innan jag skickar beställningen"GoC skrev:Skall du bli nöjd med det där är det nog bara att bita under sura äpplet.
Någon sådan signal fick jag inte. Därför tycker jag att en stor del av ansvaret ligger hos dem.
Något har onekligen gått fel.M Matimark skrev:Om man som byggare/entrepenör inte är säker på måtten borde man säga det till byggherren. Det naturliga för honom vore att skriva till mig tex: "Det är svårt att exakt mäta storleken på fönstren på den här ritningen, kan du titta noggrant på måtten innan jag skickar beställningen"
Någon sådan signal fick jag inte. Därför tycker jag att en stor del av ansvaret ligger hos dem.
Inte ens 140 fönster skulle ha fixat intentionen
Proportionerna mellan den ritning du visat och gavelns storlek stämmer inte alls med det färdiga resultatet. Man får känslan av att hela huskroppen har förstorats och fönstren har förminskats.
Bara proportionerna på fodren ger att de borde varit dubbelt så breda, verkar vara minst 25cm breda på ritningen.
Något stämmer inte alls mellan ritningen och det färdiga bygget.
Men vad har din ”expert” levererat för underlag till bygget. Verkar vara där som problemet ligger.
Stämmer de övriga måtten på huset, tycker proportionerna ser helt annorlunda ut i verkligheten vs ritning?
Det kan säkert hända att det var en del som saknades i ritningen, MEN det borde entrepenören ha KOMMUNICERAT med mig. Jag trodde alla var frid och fröjd.GoC skrev:Något har onekligen gått fel.
Inte ens 140 fönster skulle ha fixat intentionen
Proportionerna mellan den ritning du visat och gavelns storlek stämmer inte alls med det färdiga resultatet. Man får känslan av att hela huskroppen har förstorats och fönstren har förminskats.
Bara proportionerna på fodren ger att de borde varit dubbelt så breda, verkar vara minst 25cm breda på ritningen.
Något stämmer inte alls mellan ritningen och det färdiga bygget.
Men vad har din ”expert” levererat för underlag till bygget. Verkar vara där som problemet ligger.