3 120 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Rädda en i havet tappad skruvdragare ?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Tappade min Festool T15 skruvdragare i havet idag.
Fick upp den på 5 min, tog bort batteriet, la maskin + batteri i sötvatten.
Sen fick det torka.
Efter 5 timmar skruvade jag isär och blåste torrt med tryckluft.
Jag är helt inställd på att den är slut, men är det ngt mer jag kan göra för att rädda den?
Hur länge bör den få torka innan jag sätter tillbaka batteriet och provkör?
Fick upp den på 5 min, tog bort batteriet, la maskin + batteri i sötvatten.
Sen fick det torka.
Efter 5 timmar skruvade jag isär och blåste torrt med tryckluft.
Jag är helt inställd på att den är slut, men är det ngt mer jag kan göra för att rädda den?
Hur länge bör den få torka innan jag sätter tillbaka batteriet och provkör?
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
50 grader i ugnen torkar upp den bra annars
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Torkar den inte bra i rumstemp då?
Om jag kör i ugn, hur länge ska den ligga där? Över natten eller bara i en halvtimme?
Om jag kör i ugn, hur länge ska den ligga där? Över natten eller bara i en halvtimme?
Behöver du skruvdragaren i närtid? Om inte så hade jag stoppat undan den och inte rört den på en vecka eller två.
Hur länge den ska vara i ugnen har jag ingen aning om men jag killgissar att den bör vara där ett par timmar i alla fall.
Jag spillde vatten på mitt gamla moderkort för inte så länge sedan. Lät den torka i nästan en vecka men den var stendöd. Sålde den och processorn billigt till en snubbe någon vecka senare och när han fått hem den så fungerar den...
Jag antar att det jag vill ha sagt är att även om den inte skulle fungera när du testar den första gången så låt den ligga en liten stund till och testa sedan igen.
Om den inte fungerar så behöver det ju inte heller betyda att själva skruvdragaren är paj, kan vara batteriet. Det kanske du tycker känns självklart men det är värt att nämna i alla fall.
Hur länge den ska vara i ugnen har jag ingen aning om men jag killgissar att den bör vara där ett par timmar i alla fall.
Jag spillde vatten på mitt gamla moderkort för inte så länge sedan. Lät den torka i nästan en vecka men den var stendöd. Sålde den och processorn billigt till en snubbe någon vecka senare och när han fått hem den så fungerar den...
Jag antar att det jag vill ha sagt är att även om den inte skulle fungera när du testar den första gången så låt den ligga en liten stund till och testa sedan igen.
Om den inte fungerar så behöver det ju inte heller betyda att själva skruvdragaren är paj, kan vara batteriet. Det kanske du tycker känns självklart men det är värt att nämna i alla fall.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Tack.T Trunk skrev:Behöver du skruvdragaren i närtid? Om inte så hade jag stoppat undan den och inte rört den på en vecka eller två.
Jag behöver den väl egentligen redan imorgon men om det är är dumt att prova så går det så klart att vänta. Förstår att det är svårt att veta.
Har reservbatteri så det är lätt att testa om batteri eller dragare (ev) är kass.
Å visst, om den inte funkar imorgon så kommer den ju att få ligga ett tag så klart, även om oddsen då känns betydligt lägre för att den kommer igång.
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Skruvade ihop maskinen imorse och den fungerade faktiskt. Tack för alla tips!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 368 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 368 inlägg
Efter att ha jobbat primärt utomhus i snart 7 år förvånar det mig inte det minsta.
För ett par år sedan glömde en kollega en skruvdragarlåda öppen en hel natt när det regnade så den fylldes till toppen. Vill minnas att ett batteri och laddaren dog men resten återhämtade sig efter enbart lufttorkning.
För ett par år sedan glömde en kollega en skruvdragarlåda öppen en hel natt när det regnade så den fylldes till toppen. Vill minnas att ett batteri och laddaren dog men resten återhämtade sig efter enbart lufttorkning.