Måste bara få berätta en kul grej som jag fick höra av mina päron idag :crysmile:

Morsan och Farsan är hemma hos oss varje dag den här veckan och hjälper min fru med äldsta grabben så hon får lite fler chanser att sova eftersom han inte börjat på dagis ännu.

Idag gick dom till skogen för att plocka blåbär när dom stötte på en granne längre upp på gatan.

Dom undrade om allt var okej med mig för släpet har stått still med skräp på väldigt länge :crysmile: Dom var oroliga att något hänt eftersom släpet aldrig står fullt (jag är duktig på att åka till tippen) :p Släpet har väl stått i ungefär 3 veckor nu :crysmile:

undra om det betyder att det börjar bli dags att sluta lata sig och sätta fart igen :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
GalnaÄlgen och 17 till
  • Laddar…
Lite mjukstart nu då :) Idag blir lillgrabben 3 veckor :)

Monterat 2st frånluftfläktar i källaren. Har fått nya på garanti till badrummet på övervåningen för att dom börjat gnissla något överjävligt, så har satt dom gamla gnisslena i garage och tvättstuga eftersom det ändå är ”ljudliga” utrymmen.

Har i ett par års tid haft en glipa på 5mm under garageporten och nu när jag ställde in porten blev det tätare än synden så det har varit brutalt fuktigt i garaget. Så idag borrade jag upp en tilluftsventil i porten och tillsammans med fläkten blir det guld :ok:

Stängd garageport med nyligen installerad tilluftsventil och larmdekal, i betongvägg och trottoar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad rund tilluftsventil på en garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluftfläkt monterad på en källarvägg, intill en garageport med synlig tilluftsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
316097 och 5 till
  • Laddar…
Hallå igen :D händer väl inte så där jättemycket för tillfället då det är full fart med kidsen och vardagen.

Dessvärre pajade min menisk för ca 2 veckor sedan vilket resulterade i ett låst knä, kryckor och en veckas väntan på operation. Operationen gick bra och jag kan gå delvis med kryckorna. Ska bara bygga upp lite stabilitet i knät igen så är det bara köra igen :)

Här hemma har jag väl inte fått jättemycket gjort. Kameraövervakningen har blivit uppdaterat till ett nytt system efter att vi fick påhälsning bakom förrådet mitt i natten och någon försökte sno pirran som stod där. Sist var ju 2018 då någon bröt upp förrådsdörren.

Dock är det dags att börja kika på uterum till våren :D
Vi kommer satsa på ett vår/höst och egentligen är väl det jobbiga bara bygglovsansökan som ska in.

När det gällde stödmurarna bråkade ju kommunen i 6 månader innan jag gav upp så jag kan väl bara anta att det kommer bli bråk nu också. Jag har hittills inte stött på en enda person som haft något gott att säga om kommunens bygglovsavdelningen då dom hellre motarbetar än hjälper.

Jag är dock sjukt envis så det ska nog lösa sig.

Här är en lite rendering, men inte slutgiltig plan :)
Rendering av ett planerat uterum med dimensioner, inklusive en lista över funktioner som grundkit och LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom tankar jag springer i nu då är bara hur golvisoleringen bör göras.

Går det att köra ”vanlig” isolering i golvet trots att det kommer vara kallställt på vintern eller är det eps som gäller?

Tror väl att som planen ser ut nu sett uppifrån så blir det plast, isolering, vindpapp, men jag måste dubbelkolla med fackhandeln först så jag inte skjuter mig i foten :)

Trevlig helg på er :)
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 5 till
  • Laddar…
A
Har ni plats för högre glaspartier på 2,1 eller 2,2 m istället för 2,0 så tycker jag man ska fundera på det. Det är väl höjden i bakkant som kan begränsa vad man får plats med. Med glasparti på 2,0 m risk att man ser ut inifrån rakt in i takbalken på uterummet
 
  • Gilla
Cricket
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Har ni plats för högre glaspartier på 2,1 eller 2,2 m istället för 2,0 så tycker jag man ska fundera på det. Det är väl höjden i bakkant som kan begränsa vad man får plats med. Med glasparti på 2,0 m risk att man ser ut inifrån rakt in i takbalken på uterummet
Som det ser ut nu måste jag upp en bit på taket för att få till takhöjden så blir ”bara” 2-meterspartier, men golvhöjden blir densamma som inuti huset :)
Ritning av en takanslutning till ett planerat uterum med 2-meterspartier och notering för anslutning i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det tänkt att uterummet ska gå från inre dörrparet och bort så ena dörren leder ut i uterummet och andra ut på altan utan tak :)


Hus med markerade planerade 2-meterspartier för takhöjning och golvnivå lika med husets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall du ändå in i det befintliga taket och fixa så hade jag lyft det ytterligare för att få till lite större glaspartier. Ytterligare några decimeter från 2m höjden kommer att gör underverk. Både i uterummet som kommer att upplevas ljusare och med större rymd men även inne i huset kommer det att bli ljusare. Se min tanke i den "fantastiskt snygga" skissen nedan. Tror du kan läsa ut vad jag menar trots avsaknaden av raka linjer.....
Skiss av husfasad med befintligt och föreslaget högre tak för uterum, markerat med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan låter du husets vägg gå rakt upp till det nya uterumstaket och skippar änden på takstolen som går in i uterummet. Även denna lösning kommer att ge ditt blivande uterum mer rymd. Kastar inte speciellt mycket mer än kostnaden för att köpa högra glaspartier men ger otroligt mycket mer rymdkänsla. tro mig jag har varit i samma sitts och valde att ta bort takfoten .
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
Det är absolut en trevlig lösning, men ”kostar lite mer pengar” är alltid individuellt :p

Vi har redan gått från uterum ”sommar” till förlängd ”vår/höst” och bara det var en kostnadshöjning som hette duga :) Sen kommer uterummet bara vid ena dörrparet så halva utsikten blir ju fortfarande kvar och det är utsikten från soffan.

Så om vi uppgraderar och förbättrar utsikten för den sakens skull så är det nog mest bara kyl och frys som gagnas av det :crysmile:
 
  • Gilla
Rmeklund
  • Laddar…
Och misstolka mig gärna rätt, jag uppskattar dessa tips enormt, era inputs är ovärderliga om det är något man missat själv och tankar som dessa är fantastiska att ni delar med er av! Ni uppskattas enormt :)
 
  • Gilla
Rmeklund
  • Laddar…
Ni väljer ju själva vad och hur ni vill göra men man bygger nog uterum bara en gång (om man inte byter hus ofta...) så det gäller att tänka till innan även om prislappen kan bli eller blir högre.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
R roli skrev:
Ni väljer ju själva vad och hur ni vill göra men man bygger nog uterum bara en gång (om man inte byter hus ofta...) så det gäller att tänka till innan även om prislappen kan bli eller blir högre.
Verkar dock svårt att hitta några prisuppgifter på högre partier, men ska se om jag kan skicka efter några offerter imorgon. Alternativ nummer 2 skulle väl vara att satsa på sadeltak tror jag :)
 
A
På willab garden är det 30% extra på glaspartierna. Tror man kan få upp till 2,2 m.
Tyvärr visas inte detta val i konfigurationsguiden, utan man måste veta det själv och be om offert.
Likaså att det finns annan utformning på profilerna på handtagen på skjutdörrarna. Tror dom heter Neo och är raka istället för böjd form.
 
Redigerat:
A
Får inte länkning att fungera
Skärmdump av diskussionsforum med text om standardbredder för dörrar och fönster på Willab Garden webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har överlagt en hel del här hemma nu och har landat i att köra med sadeltak istället för pulpettak. Då blir det fortfarande 2-meterspartier, men med glas ovanför och en himla massa mer höjd. Vi skippar också brutna hörnen, då vi hellre vill ha platsen inuti och även kunna öppna upp mer :)

Så snart dags att börja skissa på ritningar :)
3D-ritning av ett hus med sadeltak och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ännu en kul tråd att följa! Fantastiskt jobb du gjort! Hatten av.(y)
 
Andjul Andjul skrev:
Vi har överlagt en hel del här hemma nu och har landat i att köra med sadeltak istället för pulpettak. Då blir det fortfarande 2-meterspartier, men med glas ovanför och en himla massa mer höjd. Vi skippar också brutna hörnen, då vi hellre vill ha platsen inuti och även kunna öppna upp mer

Så snart dags att börja skissa på ritningar
Det där kan bli jätte fint. Se bara till att ni ”skippar” husets takfot inne i uterummet och låter ytterväggen gå ända upp i det nya sadeltaket. Blir lite jobb med att kapa lite på takstolarna men blir så mycket bättre och trevligare när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.