B
Jag försöker förstå om det finns någon poäng med vattenburen golvvärme i badrum, men även exempelvis vardagsrum, om värmekällan är en elpanna? Direktverkande el-golvvärme borde väl inte förbruka mer el än vad en elpanna gör för att värma upp samma yta med vatten?
 
B bygges skrev:
Jag försöker förstå om det finns någon poäng med vattenburen golvvärme i badrum, men även exempelvis vardagsrum, om värmekällan är en elpanna? Direktverkande el-golvvärme borde väl inte förbruka mer el än vad en elpanna gör för att värma upp samma yta med vatten?
Fördelen med vattenburen värme är att värmeövergången är bättre så golvet känns mindre randigt
Fördel med el i badrum är att man kan stänga av värmen i huset i övrigt och ha värmen på i badrummet så golvet torkar och känns varmt...
Kostar dock...
Jag skulle köra vattenburet i hela huset då elslingor har kortare livslängd och lättare blir fel på
 
B
B byggarätt skrev:
Fördelen med vattenburen värme är att värmeövergången är bättre så golvet känns mindre randigt
Fördel med el i badrum är att man kan stänga av värmen i huset i övrigt och ha värmen på i badrummet så golvet torkar och känns varmt...
Kostar dock...
Jag skulle köra vattenburet i hela huset då elslingor har kortare livslängd och lättare blir fel på
Det jag menar är, om man bara ser till driftskostnad, så borde väl det inte skilja sig nämnvärt om vattnet värms med el?
 
B bygges skrev:
Det jag menar är, om man bara ser till driftskostnad, så borde väl det inte skilja sig nämnvärt om vattnet värms med el?
Det är riktigt.

Golvvärme är riktigt bra i badrum men har potentiellt stora nackdelar som generell värmekälla. Svårt att reglera/trögt/transmissonsförluster genom bjälklag,
 
surris
Energianvändningen blir samma ja
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
surris surris skrev:
Energianvändningen blir samma ja
Nja energianvändningen blir större med vatten då el kan du ha avstängt på tider du inte är i badrummet
Då vattnet går runt i hela huset kan förluster uppstå sommartid som inte el drabbas av
 
surris
B byggarätt skrev:
Nja energianvändningen blir större med vatten då el kan du ha avstängt på tider du inte är i badrummet
Då vattnet går runt i hela huset kan förluster uppstå sommartid som inte el drabbas av
Allt beror på hur du styr det. Men frågan va inte sådan.
Det går åt samma mängd energi för att värma upp rumsluften till tex 21 grader med elpanna för uppvärmning av vatten eller med direktverkande el.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Stänger du av el när du är där kan du lika gärna stänga av vatten. I båda fallen dock har du ju en tröghet i systemet som gör att man knappast stänger av och på systemet utifrån närvaro av personer i badrummet eller ej

Tycke är frågan primärt en frågeställning kring ett eventuellt framtida utbyte av elpanna till pump eller ej. Vid värmepump jämfört med direktverkande el uppnås en fördel med vattenburen värme.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
En jättefördel med vattenburen värme är att man kan byta värmekälla samt att det är längre livslängd på ett vattenburet system!
Dessutom finns det ingen brandrisk med vattenburet
 
Krokben
B byggarätt skrev:
En jättefördel med vattenburen värme är att man kan byta värmekälla
Mycket riktigt. Snart har man inte råd att värma med direktel öht så att lägga el-slingor kan ses som väldigt kortsiktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.