2 817 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Vattenburen golvvärme med elpanna jmf el-golvvärme?
Jag försöker förstå om det finns någon poäng med vattenburen golvvärme i badrum, men även exempelvis vardagsrum, om värmekällan är en elpanna? Direktverkande el-golvvärme borde väl inte förbruka mer el än vad en elpanna gör för att värma upp samma yta med vatten?
Fördelen med vattenburen värme är att värmeövergången är bättre så golvet känns mindre randigtB bygges skrev:
Fördel med el i badrum är att man kan stänga av värmen i huset i övrigt och ha värmen på i badrummet så golvet torkar och känns varmt...
Kostar dock...
Jag skulle köra vattenburet i hela huset då elslingor har kortare livslängd och lättare blir fel på
Det jag menar är, om man bara ser till driftskostnad, så borde väl det inte skilja sig nämnvärt om vattnet värms med el?B byggarätt skrev:Fördelen med vattenburen värme är att värmeövergången är bättre så golvet känns mindre randigt
Fördel med el i badrum är att man kan stänga av värmen i huset i övrigt och ha värmen på i badrummet så golvet torkar och känns varmt...
Kostar dock...
Jag skulle köra vattenburet i hela huset då elslingor har kortare livslängd och lättare blir fel på
Det är riktigt.B bygges skrev:
Golvvärme är riktigt bra i badrum men har potentiellt stora nackdelar som generell värmekälla. Svårt att reglera/trögt/transmissonsförluster genom bjälklag,
Allt beror på hur du styr det. Men frågan va inte sådan.B byggarätt skrev:
Det går åt samma mängd energi för att värma upp rumsluften till tex 21 grader med elpanna för uppvärmning av vatten eller med direktverkande el.
Redigerat:
Stänger du av el när du är där kan du lika gärna stänga av vatten. I båda fallen dock har du ju en tröghet i systemet som gör att man knappast stänger av och på systemet utifrån närvaro av personer i badrummet eller ej
Tycke är frågan primärt en frågeställning kring ett eventuellt framtida utbyte av elpanna till pump eller ej. Vid värmepump jämfört med direktverkande el uppnås en fördel med vattenburen värme.
Tycke är frågan primärt en frågeställning kring ett eventuellt framtida utbyte av elpanna till pump eller ej. Vid värmepump jämfört med direktverkande el uppnås en fördel med vattenburen värme.
Vill blåsa liv i den här tråden. Min förutsättning är att jag gör en utbyggnad på 12 m2 i två plan, på ett hus med trästomme av modell äldre med halvtaskig isolering. Isoleringen i väggar är knepig att få till men vi är på gång att byta till nya fönster så att alla fönster har isolerglas.B bygges skrev:
Vi gjöt ner rör för vattenburen värme i plattan för utbyggnaden för att kunna ha det valet framöver, men huset har direktverkande el och luft/luft värmepump idag. Vi använder knappt elradiatorerna utan det funkar ok med luft/luft värmepumpar på varje plan samt lite extra stöd av en braskamin i vardagsrum.
Nu renoverar vi även ett badrum på 10m2 och ska lägga golvvärme och funderar på om vi ska lägga elslingor eller vattenburet som kan värmas med elpatron men då ha valet att installera luft/vatten i framtiden. Det är en kostnad vi isf gärna skjuter upp för att se vad vi har råd med när massa övriga renoveringsarbeten är avklarade.
Jag har alltså tre alternativ och märker att jag får rundgång i tanken så jag vill gärna få lite hjälp att tänka från lite opartisk håll då alla andra ju är säljare av sina system och lösningar, hur har ni andra som stod i valet och kvalet gjort? Hur gjorde trådförfattaren @bygges till slut?
Alt 1: Köra på elvärme i de nya utrymmena, sätta elradiatorer i utbyggnaden, strunta i den gjuta vattenburna slingorna och sätta elslinga i det nya badrummet.
Alt 2: Installera vattenburen golvvärme i nya badrummet, använda den redan gjutna golvvärmen i bottenplattan på utbyggnaden och värma hela kretsen med elpatron av något slag. Utifrån frågeställningen av @Bygge så uppfattar jag att svaret på frågan om det går åt lika mycket direktverkande el att värma vattenburna värmeslingor i relation till den värme man får ut som det gör om man har elslingor; att det är lika dvs 1:1. (jämfört med luft/vatten värmepump som kan ge 1:4). Jag uppfattar det alltså som att det inte är mer energieffektivt att ha elvärmeslingor som golvvärme jämför med vattenburen golvvärme som värms av elpatron.
Alt 3: Ta kostnaden direkt med en luft/vatten värmepump och använda den till nya badrummet på ca 10 m2, utbyggnaden på som totalt blir på ca 35 m2 då den ansluter till en yta på övervåning som behöver värmas upp samt tänka att det då även blir billigare att värma upp badvatten till det lite större badkaret på ca 350 liter.
Ang. det här alternativet så upplever jag det väldigt svårt att räkna på vad besparingen blir då vi redan har en ok uppvärmning med två luft/luft värmepumpar och braskamin, minimal användning av elradiatorer. I dagsläget innan utbyggnaderna gör vi av med ca 4000 kwh för uppvärmning av huset per år.
Finns det mindre system för våra nya ytor som är betydligt billigare än de jag sett som verkar landa på ca 150 000 kr inkl installation. Känns som att återbetalningstiden blir rätt lång...
Ni märker, här har tankarna snurrat in sig, tacksam för hjälp att snurra ut! ;-) Har ni tips på sidor, rådgivare eller tråd som kan ge mig lite vägledning så tas det tacksamt emot. mvh/ Mattias
Det går att ha vattenburen GV i badet. Det finns dom satt in en liten VVB 10 - 15 liters och en liiiiten pump Och ställt in tempen på ca 20 C, då finns det värme året runt och inte fel, allt våta torkar då upp. Att lägga el är ingen bra ide, då det kostar en del i drift.
Om jag minns rätt funderade jag en del kring golvhöjd och tänkte att det skulle bli mycket högre med vattenburen golvvärme. Nu blev golvet x antal cm högre ändå och jag tror vattenburen golvvärme varken hade gjort till eller från. Sen var det väl detta med att man behöver ha en shunt, utifrån radiatorsystem övriga ytor, och elpatron för att kunna värma på varmare månader när övriga systemet är avstängt. Det kändes lite pyssligt tyckte jag.Buggman skrev:Vill blåsa liv i den här tråden. Min förutsättning är att jag gör en utbyggnad på 12 m2 i två plan, på ett hus med trästomme av modell äldre med halvtaskig isolering. Isoleringen i väggar är knepig att få till men vi är på gång att byta till nya fönster så att alla fönster har isolerglas.
Vi gjöt ner rör för vattenburen värme i plattan för utbyggnaden för att kunna ha det valet framöver, men huset har direktverkande el och luft/luft värmepump idag. Vi använder knappt elradiatorerna utan det funkar ok med luft/luft värmepumpar på varje plan samt lite extra stöd av en braskamin i vardagsrum.
Nu renoverar vi även ett badrum på 10m2 och ska lägga golvvärme och funderar på om vi ska lägga elslingor eller vattenburet som kan värmas med elpatron men då ha valet att installera luft/vatten i framtiden. Det är en kostnad vi isf gärna skjuter upp för att se vad vi har råd med när massa övriga renoveringsarbeten är avklarade.
Jag har alltså tre alternativ och märker att jag får rundgång i tanken så jag vill gärna få lite hjälp att tänka från lite opartisk håll då alla andra ju är säljare av sina system och lösningar, hur har ni andra som stod i valet och kvalet gjort? Hur gjorde trådförfattaren @bygges till slut?
Alt 1: Köra på elvärme i de nya utrymmena, sätta elradiatorer i utbyggnaden, strunta i den gjuta vattenburna slingorna och sätta elslinga i det nya badrummet.
Alt 2: Installera vattenburen golvvärme i nya badrummet, använda den redan gjutna golvvärmen i bottenplattan på utbyggnaden och värma hela kretsen med elpatron av något slag. Utifrån frågeställningen av @Bygge så uppfattar jag att svaret på frågan om det går åt lika mycket direktverkande el att värma vattenburna värmeslingor i relation till den värme man får ut som det gör om man har elslingor; att det är lika dvs 1:1. (jämfört med luft/vatten värmepump som kan ge 1:4). Jag uppfattar det alltså som att det inte är mer energieffektivt att ha elvärmeslingor som golvvärme jämför med vattenburen golvvärme som värms av elpatron.
Alt 3: Ta kostnaden direkt med en luft/vatten värmepump och använda den till nya badrummet på ca 10 m2, utbyggnaden på som totalt blir på ca 35 m2 då den ansluter till en yta på övervåning som behöver värmas upp samt tänka att det då även blir billigare att värma upp badvatten till det lite större badkaret på ca 350 liter.
Ang. det här alternativet så upplever jag det väldigt svårt att räkna på vad besparingen blir då vi redan har en ok uppvärmning med två luft/luft värmepumpar och braskamin, minimal användning av elradiatorer. I dagsläget innan utbyggnaderna gör vi av med ca 4000 kwh för uppvärmning av huset per år.
Finns det mindre system för våra nya ytor som är betydligt billigare än de jag sett som verkar landa på ca 150 000 kr inkl installation. Känns som att återbetalningstiden blir rätt lång...
Ni märker, här har tankarna snurrat in sig, tacksam för hjälp att snurra ut! ;-) Har ni tips på sidor, rådgivare eller tråd som kan ge mig lite vägledning så tas det tacksamt emot. mvh/ Mattias
El: när elpriset är högt känns det ju inget vidare att bränna pengar med ineffektiv direktverkande el. Men å andra sidan när det är lågt som nu känns det rätt smidigt och bra. Det går att styra med app och även koppla till tibber om man är lagd så.
Vatten: möjlighet att ansluta till ex LVVP för bättre effektivitet och kanske framförallt känns det vettigare om man kastat ut tidigare radiatorer och nu endast har golvvärmen för att värma själva utrymmet, som också kanske vätter mot yttervägg.
Så jag skulle sammanfatta det som att el är bra om det är ett litet badrum eller toalett som kanske ligger inne i huset. Vatten känns rimligare om det är större badrum som kanske ligger mot yttervägg och där utrymmets uppvärmning sker med hjälp av golvvärme.
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på gammal betongplatta
Golv -
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt -
Bila källare + vattenburen golvvärme
Grund & Markarbeten -
Vad gör vi för fel? Förstagångshusägare elpanna vattenburen golvvärme
Värmepumpar -
Vilken elpanna till 70kvm vattenburen golvvärme?
Värme allmänt