D Davidsevalla skrev:
Ska bygga ut ca 40m” vill slippa kontrollansvarig. Nån som har erfarenhet av detta?
Ska det vara några installationer som VA och el? Vad ska tillbyggnaden innehålla? Sov, badrum? I vår kommun brukar inspektören titta på hur komplicerad byggnaden är och göra bedömning om KA krävs. Är det inte så komplicerat brukar han hålla ett enkelt Tekniskt samråd med sökande och går där genom projektet och diskuterar viktiga kontrollpunkter. Efter det kan du få startbesked. I ett sånt ärende blandas ingen KA in. Ring och kolla med kommunen hur de tänker, en del är mer strikta än andra när det gäller krav på KA.

M MetteKson skrev:
Ska det vara några installationer som VA och el? Vad ska tillbyggnaden innehålla? Sov, badrum? I vår kommun brukar inspektören titta på hur komplicerad byggnaden är och göra bedömning om KA krävs. Är det inte så komplicerat brukar han hålla ett enkelt Tekniskt samråd med sökande och går där genom projektet och diskuterar viktiga kontrollpunkter. Efter det kan du få startbesked. I ett sånt ärende blandas ingen KA in. Ring och kolla med kommunen hur de tänker, en del är mer strikta än andra när det gäller krav på KA.
De är ett tomt rum väldigt enkelt. De borde kanske gå utan då?

Kanske, kanske inte.

Det är byggnadsnämnden som avgör huruvida det krävs eller ej. Du har inte speciellt mycket att säga till om... självklart kan du överklaga beslutet om det, om det är så att de kräver en KA. Men att göra det känns som en onödig, långdragen process där chansen för "vinst" troligtvis är låg.

Skulle säga att du får skicka in ditt bygglov och se vad de återkommer med, behövs det KA enligt deras bedömning ja då får du skaffa dig en (y) eller då chansa på ovanstående.

• Gilla
Tooompaaa89 och 2 till
  • Laddar…
Rita så enkelt som möjligt, inga funktioner, då är risken minst att du behöver KA.

Sen använder du standardmetoder för tack och väggar.

Sen bygger du lite som du vill :p

Ja gjorde tvärtom mot enkelt för våran tillbyggnad på 42+42 m2.
Då jag modellera hela utbyggnaden i Catia regel för regel så gjorde jag sektionsritningar, konstruktionsritngar, hållfberäkningar, (några FEM beräkningar) energiberäkningar och en egen kontrollplan.
Med revisionsnummer.
Bygglobshandläggaren kommentera att det var längesen han såg ett sådant seriöst underlag.
Jag slapp KA.

Så jag tror på att visa att man vet vad man håller på med är rätt väg att gå.

• Gilla
Tooompaaa89 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Då jag modellera hela utbyggnaden i Catia regel för regel så gjorde jag sektionsritningar, konstruktionsritngar, hållfberäkningar, (några FEM beräkningar) energiberäkningar och en egen kontrollplan.
Med revisionsnummer.
Bygglobshandläggaren kommentera att det var längesen han såg ett sådant seriöst underlag.
Jag slapp KA.

Ja, om man har en bra handläggare, en dålig fattar inte vad du gjort mer eller mindre.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Med revisionsnummer.
Jag slapp KA.

Helt rätt tänkt! Du har lagt kraft och energi på att få till en bra lösning och fina ritningar. Det framgår att du vet vad du pysslar med och det ser handläggaren. Fler skulle tänka som du.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Rita så enkelt som möjligt, inga funktioner, då är risken minst att du behöver KA.

Sen använder du standardmetoder för tack och väggar.

Sen bygger du lite som du vill :p
Att bygga lite som du vill kan bli tråkigt när byggnadsnämnden ser det vid slutsamrådet.
Inget jag rekommenderar.

M MetteKson skrev:
Att bygga lite som du vill kan bli tråkigt när byggnadsnämnden ser det vid slutsamrådet.
Inget jag rekommenderar.
Beror heeeeeelt på omständigheterna och vilka funktioner man ska ha etc etc etc.

• Gilla
Tooompaaa89
  • Laddar…
D Davidsevalla skrev:
Ska bygga ut ca 40m” vill slippa kontrollansvarig. Nån som har erfarenhet av detta?
Hej David!

Mitt tips är att Föra en dialog med BN och försöka få de att inse att det är en enkel ombyggnad. Då krävs inte KA enl pbl.

Vi hörs!

Mvh Tom

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.