Hej!

Vi har ett hus som är byggt 1969.

Jag ska nu byta ett avloppsrör. Då jag grävde upp det gamla tänkte jag att jag borde stöta på elkabeln in i huset.

Ungefär där jag kunde tänka mig att keblen borde gå hittade jag (på bilden) följande skumma kopparrör. (Tror det är koppar i alla fall).

Men då jag mäter kabelns tjocklek på el-stolpen ute vid vägen så är den ca 18-20 mm tjock. Detta rör är ganska prick 12-13 mm i diameter.

Kan detta ändå vara elen in?

Mvh
Fredrik

• skumtror.jpg
Inkommande el kan inte gå i så litet rör som 12mm. Kan det möjligen vara inkommande telefon?

Du skriver att avloppsröret är 50mm!

Det låter väldigt klent för ett rör utanför huset. Du är säker på att det inte är där elkabeln ligger?

Du tog orden ur fingrarna på mig.

50 mm låter väldigt mycket som ett elrör. Ett hus byggt 69 bör ha plast eller gjutjärnsrör i 100-120 mm storleken enligt mina erfarenheter

1969 kan det även vara cementrör.

Hej!

Telen går tyvärr luftvägen. Så det borde det inte vara.

Faktum är att det är 50mm avloppsrör. Allt fackfolk som varit på plats har precis som ni bara gapat och tyckt att vad tusen är det där, så kan man ju inte ha det. Därför byter jag nu detta till 110-rör.

Men frågan kvarstår, vad är det för konstigt kopparrör?

1) Har man någonsin förr i tiden lagt el i kopparrör?
2) Kan det vara ett uråldrigt (40-år gammalt) vattenrör för vatten in i huset?

Tacksam för svar!

kan det vara någon som dragit ut vatten till något kanske??. Du kanske har separerat toalett avlopp och BDT avlopp. då behöver du nog inte större stam.

Hej!

Ja separett-toalett har jag, men det ser ut som om man dragit ned röret för det flytande ned i vanliga avloppet som leder ned i det som leder till bdt-tanken.

Mvh
Fredrik

fredand44 skrev:
Hej!

Men frågan kvarstår, vad är det för konstigt kopparrör?

1) Har man någonsin förr i tiden lagt el i kopparrör?
2) Kan det vara ett uråldrigt (40-år gammalt) vattenrör för vatten in i huset?
Kan inte tänka mig att man skulle ha lagt el i kopparrör. Det blir ju bara dyrt. Förr la man kabeln direkt i mark, i bästa fall med t.ex. tegelstenar ovanpå som skydd.

Hade man inte galvade järnrör (grönrör?) för vatten i marken på 60-talet? Så har jag det. Även här låter det underligt med koppar. Är du säker på att det är koppar och inte grönmålade järnrör?

Hmm, grönmålade järnrör!!

Ja det kan det ju vara, ska kolla noggrannare i kväll. Den gröna nyansen fick mig direkt att tro att det är koppar.

Mvh
Fredrik

Har du tank kanske du bor på landet och har egen brunn också? Till en sådan kan du ha pumpstyrning (elkabel) och till huset inkommande vatten. Någon av dessa?

Hej!

Nu har jag undersökt materialet av röret och det är ett kopparrör konstigt nog. Skrapade på det och det är den distinkta röd-guldiga-koppar-färgen under.

Jag blir inte klok på vad det är för ett rör, men nyfiken är man ju.

Jag har inte egen brunn då vårat lilla område har en gemensam vatten-anläggning. Vattnet kommer i en pem-slang in på annat håll.

Men det känns skönt att ni i alla fall inte tror att det har något med elen att göra. Givitvis ska man ju vara försiktig ändå, konstigare saker har ju hänt. Hörde om några ryssar som gjorde el-jobb i sverige och var övertygade om att man inte behövde säkringar i propp-skåp, spikar går lika bra, de håller längre sade de. Finns säkert svenskar som kanske också gjort tokigheter så inget ont om ryssar.

Mvh
Fredrik

Röret går ju UNDER avloppet så det är högst troligt att det är ditlagt innan eller i samband med avloppet men inte efteråt. Ger det någon ledtråd? Vad pekar riktningen på? Det verkar ju inte följa servis-diket där avloppet går.

Nu är vi nyfikna :). Du kan väl inte lämna gruppen ovetandes upplösningen?

Hej!

I helgen ska jag byta avloppsröret då ska jag försöka ta mig in under själva huset och se om jag kan gräva fram det skumma röret där det måste löpa farm i själva torpargrunden.

Självklart ska jag gå till botten med detta och ge er en upplösning.

När jag grävt upp det gamla avloppsröret ser det ut som om jag stött på en gammal husgrund från något tidigare hus. Jag gissar att det max är från 1940-1950 då det ligger papp på denna andra husgrund. Vårat hus är byggt 1969. Kanske har detta rör något med det huset att göra, men det som talar emot det är att den husgrunden ligger ca 1m längre ned i höjd än detta skumma rör. Så jag tror man har fyllt ut för vårat hus och då verkar det ju konstigt om man inte tog bort etta gammalt rör som bara stack upp i dagen istället för att låta det täckas in av utfyllnad. Särskilt om man sen tänkt dra andra rör i i samma region.

Är ingen expert på sk gamla stenkistor för avlopp men det jag tror är en gammal husgrund kanske möjligtvis kan vara en stenkkista som inte används idag.. Vet dock inte om man brukade lägga papp på dessa innan man täckte dem med jord?

Jag bifogar en enekelskiss på hur "planritningen" ser ut.

Tusen tack för alla inlägg!!

Mvh
Fredrik

• plan.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något som slog mig idag var att det kanske är ett rör till gasol eller liknande. i min öppna spis har dom haft gasbrännare någon gång för tusen årsen typ ;) hittade en bit koppar rör till den när jag satte in en kassett. har iof aldrig hittat vart den går men det är ju en annan femma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.