Hej!
Jag ska byta golv i min lägenhet som har betongunderlag utan golvvärme. Där ligger nu två lager parkett som ska bort. Jag ska lägga in ett nytt lager och vinner därför några cm takhöjd. Problemet är att förra ägaren byggde ett nytt kök uppe på dessa två lager parkett som dels är fäst i väggen och dels står på stötteben. Jag har tänkt kapa bägge gamla lager parkett precis vid underbenen som stödjer köket och lägga det nya golvet in till skarven och sedan dölja med en list.
Benen sitter 14 cm in under köket där det bara är 7 cm högt. Hur ska jag komma åt att kapa parketten? Min enda idé hittils är att använda en Dremel. Tror ni det funkar? Finns det lättare sätt? Hjälp mottages tacksamt!
Jag ska byta golv i min lägenhet som har betongunderlag utan golvvärme. Där ligger nu två lager parkett som ska bort. Jag ska lägga in ett nytt lager och vinner därför några cm takhöjd. Problemet är att förra ägaren byggde ett nytt kök uppe på dessa två lager parkett som dels är fäst i väggen och dels står på stötteben. Jag har tänkt kapa bägge gamla lager parkett precis vid underbenen som stödjer köket och lägga det nya golvet in till skarven och sedan dölja med en list.
Benen sitter 14 cm in under köket där det bara är 7 cm högt. Hur ska jag komma åt att kapa parketten? Min enda idé hittils är att använda en Dremel. Tror ni det funkar? Finns det lättare sätt? Hjälp mottages tacksamt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan du inte palla upp skåpen, skruva upp foten och sen rycka planka efter planka. Tror också en multicutter skulle funka, hur lång sträcka skall du såga?
men på bilden ser det inte ut som om skåpen står på parketten, eller?
men på bilden ser det inte ut som om skåpen står på parketten, eller?
Jodå, skåpen står på riktigt dammiga golv bara.
Det bästa för sinnesron skulle ju självklart vara att få bort de gamla plankorna, men då jag förstått att man inte ska lägga den nya parketten in under tunga kök funderar jag på om benen pallar den nivåskillnaden på några cm?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det bästa för sinnesron skulle ju självklart vara att få bort de gamla plankorna, men då jag förstått att man inte ska lägga den nya parketten in under tunga kök funderar jag på om benen pallar den nivåskillnaden på några cm?
Brukar inte vara några problem med parkett under kök, du får dock problem att lägga nytt golv utan att ta bort skåpen. Jag hade försökt få bort golvet och sen skruvat ut fötterna ett par cm, räcker inte gängorna kan du ju palla med bitar av gamla golvet.
Det vore optimalt, men det är en del svåra vinklar och framförallt mer jobb vilket är varför jag funderar på att kapa och ha hela sektionen som en bit av det gamla golvet. Tänker dessutom att det väl kan vara bra som fuktskydd? Alternativet är ju att ha rå betong under köket.Lulaua skrev:
Svår vinkel (väggen som bilden är tagen från är sned):
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Kapa lagerbladsväxt/buske
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Lite panik - värmeväxlarlager skurit - kapacitet på ny FTX?
Ventilation -
Underhåll av parkettgolv - slipa om eller bara nytt lager vax?
Golv -
Kapa parkettgolv under bänkskåp
Kök -
Kapa parkett runt väggarna
Byggmaterial & Byggteknik