L Lund skrev:
Håller helt med dig! Kör Home Assistant och som det känns nu får det bli Plejd iaf och hoppas att integrationen som nu finns fortsätter fungera och/eller att IFTTT kommer.
Jag kommer ha gott om dubbelbrytare och att lägga dessa i andra dosor känns lite meckigt tyvärr och inget som elektrikern gillar.
Är väl iof du som bestämmer vad du vill ha gjort av elektrikern. Mig veterligen finns inget hinder för den lösning jag föreslår annat än att elektrikern inte känner till Shelly och inte heller kan sälja dem till dig med materialpåslag....
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
leby leby skrev:
Är väl iof du som bestämmer vad du vill ha gjort av elektrikern. Mig veterligen finns inget hinder för den lösning jag föreslår annat än att elektrikern inte känner till Shelly och inte heller kan sälja dem till dig med materialpåslag....
Helt sant! Dock är ju Plejd riktigt bra produkter, om än instängda och begränsade men väldigt bra på grundktionaliteten. Blir dock en Shelly till garaget för att testa.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
L Lund skrev:
Helt sant! Dock är ju Plejd riktigt bra produkter, om än instängda och begränsade men väldigt bra på grundktionaliteten. Blir dock en Shelly till garaget för att testa.
Sant, plejd är nog kvalitetsmässigt en bra produkt. De är dock 3-4ggr dyrare..
 
richardtenggren
leby leby skrev:
Om du inte skall ha dimmer kan du använda vanlig trappkoppling med bistabila brytare.
Det är dimmer jag tänkt, då blir väl i3 bra som komplement till brytare 3 osv?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är dimmer jag tänkt, då blir väl i3 bra som komplement till brytare 3 osv?
Nej, i3 tror jag inte kan styra dimmer, ja på och av förstås men inte dimningen. i3 är tänkt att styra scenarios främst.
Om du skall ha dimmer så skulle jag säga att du skall ha alla brytare återfjädrande, du kan ha så många du vill, 1,2 3 eller fler

EDIT: sökte lite på nätet och Dimitar (VD'n på Altraco) säger att det skall komma stöd för dimmer styrning i mjukvaran till i3. Vad jag kan se i min i3 så är så inte fallet ännu men Dimitar brukar hålla vad han lovar även om det ibland tagit lite längre tid än han trott. Men trots detta så finns egentligen ingen anledning att lägga till flera enheter om du nu kan dra kabel. Om du har kabel finns ju möjligheten senare att ha "osmart" trapp koppling om du ex flyttar..
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
leby leby skrev:
Nej, i3 tror jag inte kan styra dimmer, ja på och av förstås men inte dimningen. i3 är tänkt att styra scenarios främst.
Om du skall ha dimmer så skulle jag säga att du skall ha alla brytare återfjädrande, du kan ha så många du vill, 1,2 3 eller fler

EDIT: sökte lite på nätet och Dimitar (VD'n på Altraco) säger att det skall komma stöd för dimmer styrning i mjukvaran till i3. Vad jag kan se i min i3 så är så inte fallet ännu men Dimitar brukar hålla vad han lovar även om det ibland tagit lite längre tid än han trott. Men trots detta så finns egentligen ingen anledning att lägga till flera enheter om du nu kan dra kabel. Om du har kabel finns ju möjligheten senare att ha "osmart" trapp koppling om du ex flyttar..
Tack!
Jag tog för givet att det fanns, får bli för att styra ett ”hem-knapps-scenario” med en i3 då.

Jag har all möjlighet att dra kabel, så det får nog bli så :)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Hej, har en shelly fuktmätare för att hålla koll på fuktnivåer på vår kallvind. Nån som har jämfört shellys fuktmätare mot en mer ”seriös” fuktmätare med tex stift och som har känsla för hur riktiga värden den faktiskt ger?
 
L Lund skrev:
Håller helt med dig! Kör Home Assistant och som det känns nu får det bli Plejd iaf och hoppas att integrationen som nu finns fortsätter fungera och/eller att IFTTT kommer.
Jag kommer ha gott om dubbelbrytare och att lägga dessa i andra dosor känns lite meckigt tyvärr och inget som elektrikern gillar.
Tänk på att IFTTT har börjat ta betalt för vissa delar, så det kan innebära en månadskostnad för att få det att fungera.

Plejd "funkar alltid" men är mer inlåst. Shelly är billigare och mer öppet, men kanske inte fullt lika stabilt. Tex kan de kräva omstart av enheterna om du startar om din router, att enheterna inte återansluter/hittar tillbaka till wifinätet.

Kör du på Shelly och HA så har du nog en prisvärd och kompetent lösning, men någon dubbeldimmer finns som sagt inte i sortimentet ännu även om nya produkter kommer allteftersom.
 
IFTTT funktionen finns ju redan inbyggt i Shelly. :)
 
C crazytok skrev:
IFTTT funktionen finns ju redan inbyggt i Shelly. :)
Mjo men antar att Lund hänvisar till den externa tjänsten som heter IFTTT när han skrev "och/eller att IFTTT kommer" och då ville jag bara meddela att denna kommer kosta pengar så att han är medveten om detta och kan ta det i beaktande.
 
Är det någon som har ett kopplingsschema över hur man kopplar in en Shelly 1 till en trappbrytare?
 
M mathias.thorin skrev:
Är det någon som har ett kopplingsschema över hur man kopplar in en Shelly 1 till en trappbrytare?
Jag har lagt mina som edge på sista trappbrytaren. Funkar bra bara man har Fas i den dosan

Det var en tråd härom dagen som behandlade sparkoppling också som någon la ut bra beskrivning för den kopplingen.

EDIT: har du sparkopplat titta på detta inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-stroemstaellare.390433/#post-3864009
 
Hejsan, jag har ett första världs problem som jag försöker lösa nu när jag precis har installerat min första Shelly 1.

Jag skaffade Shelly för att kringå problemet då någon bryter strömmen via switchen. Då jag har i stort sett allt annat smart hemma, såsom lampor osv, önskade jag att man alltid kan säga "Hey Google, sätt på TV-mode", och alla lampor/strömbrytare går in på sitt förinställda värde såsom färg, ljusintenstitet och av/på oavsett vad väggswitchen är på.

Problemet jag har insett nu är att Shelly sätter bara på strömmen, men då har signalen för den smarta lampan den är kopplad till redan gått ut, så lampan tänds bara och inte till den konfiguration jag vill.

Jag hade önskat mig att strömmen till lampan alltid var på, och att Shelly bara skickade en signal till lampan att släcka sig snarare än att Shelly själv bryter strömmen.. finns det något alternativ som kan göra det jag vill åstadkomma? Smart Switches är så jäkla fula är problemet, och passar inte i ett vanligt hus.

Annars har jag två alternativ som jag ser det:
* Alltid säga "Hey google, sätt på strömmen" och därefter "Hey google, sätt på TV-mode."
* Installera Shelly 2,5RGBv2
 
Viking_J Viking_J skrev:
Hejsan, jag har ett första världs problem som jag försöker lösa nu när jag precis har installerat min första Shelly 1.

Jag skaffade Shelly för att kringå problemet då någon bryter strömmen via switchen. Då jag har i stort sett allt annat smart hemma, såsom lampor osv, önskade jag att man alltid kan säga "Hey Google, sätt på TV-mode", och alla lampor/strömbrytare går in på sitt förinställda värde såsom färg, ljusintenstitet och av/på oavsett vad väggswitchen är på.

Problemet jag har insett nu är att Shelly sätter bara på strömmen, men då har signalen för den smarta lampan den är kopplad till redan gått ut, så lampan tänds bara och inte till den konfiguration jag vill.

Jag hade önskat mig att strömmen till lampan alltid var på, och att Shelly bara skickade en signal till lampan att släcka sig snarare än att Shelly själv bryter strömmen.. finns det något alternativ som kan göra det jag vill åstadkomma? Smart Switches är så jäkla fula är problemet, och passar inte i ett vanligt hus.

Annars har jag två alternativ som jag ser det:
* Alltid säga "Hey google, sätt på strömmen" och därefter "Hey google, sätt på TV-mode."
* Installera Shelly 2,5RGBv2

Antar att du använder "rutiner"
Kan du inte stoppa in några händelser mellan aktiveringen av spänning och kommandot med färginställningen? Exempelvis några röstkommando som bekräfta vald funktion.
Kanske räcker detta till att lampan ska snappa upp önskad färg/intensitet?
 
Tanken är ju inte att man ska kombinera en Shelly1 (som bara slår av/på spänningen ut) med en "smart" lampa. Det blir ju lite kaka på kaka. I ditt fall hade jag nog bara kopplat förbi Shellyn så att din smarta lampa alltid fick spänning, eller satt reläet till att alltid vara till. Eller vad är det du vill uppnå med att även kunna bryta spänningen till lampan?

Nu vet jag inte om du kör homeassistant eller något annat system, men du kan ju använda Shellyn i detached mode, dvs knappen som är kopplad till shellyn styr inte det utgående reläet (det kan alltid vara på) och så skickar du ett kommando direkt till den smarta lampan i stället med "tänd/släck". Men det kräver ju att du har någon annan intelligens i systemet eller att du kan trigga den smarta lampan med HTTP kommandon tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.