C crazytok skrev:
Det är så sant så! Fick dock för mig att kablaget inte funkade därimellan?
Därför jag tänkte som alternativ att man kan skapa en länk mellan dom båda Shelly trådlöst så att shelly1 tänder shelly 2.5 via dubbelklick. Då behöver du inte dra nytt kablage....
Jag hoppas att kablaget fungerar som det ska men oavsett ska det komma hit en elektriker som ska ordna det.

A alfista skrev:
Skulle för övrigt föreslå Shelly 1PM i stället för Shelly 1, mindre meck att koppla in.
Elektrikern får ordna installationen. I detta fallet känner jag att kunna möta elkonsumtionen inte är värt den extra kostnaden.
Eller finns det fler fördelar med 1PM?
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Min förklaring av hur det ligger till här hemma kunde varit lite tydligare också.

Försöker igen.

Vi har två strömbrytare, båda med två knappar:
Strömbrytare 1
  • Knapp 1: tänder taklampa
  • Knapp 2: tänder fasadbelysning
Strömbrytare 2
  • Knapp 1: tänder vägglampa
  • Knapp 2: ska tända samma taklampa som ovan (strömbrytare 1 knapp 1) men fungerar ej
Idag har jag en Shelly 2.5 bakom strömbrytare 1.

Jag vill åtgärda strömbrytare 2 så att båda knapparna fungerar och samtidigt sätta en Shelly bakom. Nu undrar jag vilken variant som är det bästa valet.
Då är jag med! Då låter det som att det är en (uppenbarligen icke-fungerande) trappkoppling mellan strömbrytare 1:1, taklampan och strömbrytare 2:2. En vanlig trappkoppling funkar dåligt/inte alls med Shelly, men eftersom den ändå inte funkar torde det vara en ganska smal sak för elektrikern att koppla en mellantråd (eller egentligen tändtråd) från 2:2 till SW-ingången på aktuell kanal på shelly 2.5:an. Man får bara vara uppmärksam på att båda brytarna bör vara återfjädrande, och att man kopplar så att ett knapptryck på endera av dem ger tillslag, inte frånslag.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Det går bra med vanlig trapp om det finns fas i slutbrytaren.

Man monterar alltså shellyn i den brytares dosa där lampans tändtråd är dragen från, den sista innan lampan i trappkejan. Sen drar men ev en ny fas till den dosan för att strömförsörja shellyn. Då kommer allt att vara som innan för den som inte är van. Man ställer shellyn som edge.
 
Redigerat:
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
nerdybynature nerdybynature skrev:
Jag hoppas att kablaget fungerar som det ska men oavsett ska det komma hit en elektriker som ska ordna det.


Elektrikern får ordna installationen. I detta fallet känner jag att kunna möta elkonsumtionen inte är värt den extra kostnaden.
Eller finns det fler fördelar med 1PM?
PM1 har överhettningsskydd/överlastskydd vilket väl kan vara ett plus. Båda funkar till det du ska ha.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Jag har precis installerat en Shelly dimmer, den fungerar fint.
Men jag har Googlat i timmar nu och försökt hitta i den här tråden, men jag lyckas inte hitta hur man ställer klockan på den. Jag får ett felmeddelande när jag försöker slå på weekly scheduler.
Någon som har några tips?

den är ansluten till Wi-Fi med internet.
 
Ställa in klockan? Det sköter den väl själv när du kopplar upp den på nätet? Se bara till att ha aktiverat ”Time zone and geo location”
 
Jag som de flesta andra använder nog automatisk upptäckt men om du vill ändra är det under settings
Skärmdump av inställningar för tidszon och plats med markerat alternativ för automatisk upptäckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har köpt en Shelly men den undermåliga skruvplinten får mig att tveka att köpa flera. Det känns som att plinten kan gå sönder när som helst när man ska dra åt en FK-kabel ordentligt. Funktionellt verkar den ok så länge man har WiFi-nät.
 
H hans.p skrev:
Har köpt en Shelly men den undermåliga skruvplinten får mig att tveka att köpa flera. Det känns som att plinten kan gå sönder när som helst när man ska dra åt en FK-kabel ordentligt. Funktionellt verkar den ok så länge man har WiFi-nät.
Jag har installerat ett 25-tal shelly. Håller med om att anslutningsterminalen kunde vara bättre.
Av mina så har faktiskt 2 gått sönder men inte för att jag dragit sönder "skruven" utan den har släppt i lödningen i mönsterkortet.

Det som gör att jag inte är så bekymrad trots detta är att man känner direkt om det släppt. Det var också så att de som gick sönder var från en ny batch av för altraco ny leverantör. De var många dåliga lödningar under de första 2-3 veckorna men man fick nya (kupong på relä + frakt) direkt man kontaktade supporten.

Edit: jag använder förresten numer alltid ändhylsor, typ dessa https://www.hornbach.se/shop/HAUPA-...erade-225-styck/7472849/artikel-detaljer.html anslutningen blir klart bättre utan att dra stenhårt och alla kardeler hålls på plats utan risk för kortslutning.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Måste dessa ändhylsor klämmas med tång eller hur fäster man dem på ledningen?
 
Ja, de ska klämmas med kabeltång.
 
#Leby Har du någon bild på hur det ser ut när du har anslutit dina kablar till en shelly? Det blir inte svårt att få plats med ändhylsornas plastdelar? Anslutningsterminalen är ju inte världens bredaste.... Har du något förslag på lämplig tång för att klämma hylsorna, din lösning låter intressant.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Garderobssnickarn
C crazytok skrev:
Ställa in klockan? Det sköter den väl själv när du kopplar upp den på nätet? Se bara till att ha aktiverat ”Time zone and geo location”
Hmm, jag tycker att jag har gjort det. Den är ansluten till mitt vanliga Wi-Fi som är anlitat till internet. Och time zone är aktiverat. Men jag får dubbel kolla när jag kommer hem.
 
R roli skrev:
#Leby Har du någon bild på hur det ser ut när du har anslutit dina kablar till en shelly? Det blir inte svårt att få plats med ändhylsornas plastdelar? Anslutningsterminalen är ju inte världens bredaste.... Har du något förslag på lämplig tång för att klämma hylsorna, din lösning låter intressant.
Har en film på den trasiga! visar både hylsorna och hur det ser ut när anslutningsterminalen släppt från mönsterkortet.

 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.