L Lund skrev:
Ni som kör Shelly med Home Assistant, fungerar det bra? Orkar/vill inte flasha annat FW utan vill hålla det enkelt. Får man in Shelly som sensor i Home Assistant eller måste man "mecka" för att lösa det?

Användningsområde för mig blir att styra en garageport (öppna/stäng) samt att kunna tända/släcka/dimma lampor.
Jepp, funkar utan problem för mig. Jag kör ShellyForHass (körde tidigare MQTT) på 3st Shelly 1, 1st PlugS och ska idag byta ut en av ettorna mot en 1PM samt nyinstallera en dimmer och en 2.5. Har sedan tidigare några Qubino och Fibaro Z-wave. Kör allt på en RPi 3B+.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
MagnusN76 MagnusN76 skrev:
Jepp, funkar utan problem för mig. Jag kör ShellyForHass (körde tidigare MQTT) på 3st Shelly 1, 1st PlugS och ska idag byta ut en av ettorna mot en 1PM samt nyinstallera en dimmer och en 2.5. Har sedan tidigare några Qubino och Fibaro Z-wave. Kör allt på en RPi 3B+.
Skönt att höra! Verkar vara en djungel med olika Shelly-produkter men jag återkommer om det när det börjar bli dags :)
 
Jag har köpt en Shelly Dimmer 2 och vill koppla in den till min taklampa. Är dock inte helt med på vilka ledningar som ska gå var. Jag bifogar en bild på hur det ser ut idag. Någon som kan ge lite tips på hur jag ska koppla?
 
  • Närbild på en öppen elinstallation med en Shelly Dimmer 2 som hålls upp framför kopplingsplintar och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Shelly Dimmer 2 med anslutningsterminaler och teknisk information på en träbordsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elector skrev:
Jag har köpt en Shelly Dimmer 2 och vill koppla in den till min taklampa. Är dock inte helt med på vilka ledningar som ska gå var. Jag bifogar en bild på hur det ser ut idag. Någon som kan ge lite tips på hur jag ska koppla?
Tips:
Du bör koppla den enl. nedan. Svarta in på L, orange på utgången.

Elektrisk kopplingsschema för Shelly Dimmer 2 utan nolledning, med markeringar för svart och orange kabel.
 
Ok, så båda svarta in på varsitt L, orange in på O och så en ny ledning till brytaren från SW1? Var på brytaren ska den ledningen in? Där den orangea sitter idag?
 
  • Gilla
Earplugged
  • Laddar…
Titta på brytaren så ser du hur den fungera. En kabelbit från L på Shell till L på brytaren, En kabelbit från "pil ut" på brytaren till SW1.
 
E elector skrev:
Jag har köpt en Shelly Dimmer 2 och vill koppla in den till min taklampa. Är dock inte helt med på vilka ledningar som ska gå var. Jag bifogar en bild på hur det ser ut idag. Någon som kan ge lite tips på hur jag ska koppla?
"gissar" lite.. eller egentligen bara för att ingen ska skrika att det är inte säkert...
Sätt en wago (i fall det går fas vidare till en stor förbrukare, typ vägguttag så kan belastningen bli onödig på dimmern) på de svarta, en sen en till L (sannolikt svarta) till ena L på dimmern den andra L till där de svarta sitter idag på brytaren.

Sen tror jag du bör byta brytare, det bör vara en monostabil (återfjädrande) på en dimmer och jag ser inte om det går att montera en fjäder på den du har.

Men bäst är förstås att mäta upp allt. Kan du få dit en nolla så blir det bättre även om Dimmer 2 skall funka utan men kräver då lite högre minimilast.

EDIT: vill du bara testa lite så kan du med största sannolikhet sätta de två svarta på varsin L och den bruna på O (output)
 
Perfekt. Testade att köra utan brytaren och fick igång Shellyn. Ska testa att ansluta brytaren senare. Tack för hjälpen båda två!
 
Vilket drivdon skall du använda?
Vill du dimma?
 
Maag Maag skrev:
Hej!

Jag behöver lite hjälp med vilken shelly jag ska beställa för att kunna styra 6 stycken småspottar.

Spottarna jag har är hide a lite core smart 45
[länk]
Tittade lite mer, om du vill dimma dem så verkar det nu finnas drivdon som kan dimmas på primärsidan, har aldrig testat själv men vet att det inte funkat bra för men som tur är går utvecklingen framåt.

Detta don skall enligt deras web vara dimbart: https://www.hidealite.com/sv-se/pro...a/konverter-micro-md-fdim-_-64294#variantlist

I så fall så är Shelly Dimmer 2 den produkt du ska använda.
 
leby leby skrev:
Tittade lite mer, om du vill dimma dem så verkar det nu finnas drivdon som kan dimmas på primärsidan, har aldrig testat själv men vet att det inte funkat bra för men som tur är går utvecklingen framåt.

Detta don skall enligt deras web vara dimbart: [länk]

I så fall så är Shelly Dimmer 2 den produkt du ska använda.
Tack för hjälpen! Hade en dimmer 2 liggandes och det fungerade bra tillsammans med drivdonet du länkade till.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Någon som vet om det finns något liknande Plejds vridadapter när man kör Shelly eller något annat lite mer öppet system? Är inte helt sugen på att mixa in Plejd men hade önskat en dimmer med ratt istället för återfjädrande brytare som verkar vara det vanligaste i alla andra system...
 
xerbee xerbee skrev:
Någon som vet om det finns något liknande Plejds vridadapter när man kör Shelly eller något annat lite mer öppet system? Är inte helt sugen på att mixa in Plejd men hade önskat en dimmer med ratt istället för återfjädrande brytare som verkar vara det vanligaste i alla andra system...
Har sett zigbee vriddimmers nånstans så det skall finnas, inte Shelly dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.