Garderobssnickarn
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Hmm, jag tycker att jag har gjort det. Den är ansluten till mitt vanliga Wi-Fi som är anlitat till internet. Och time zone är aktiverat. Men jag får dubbel kolla när jag kommer hem.
nu har jag provat lite mer. Osäker på vad jag gjorde annorlunda. Men jag bara bockade i och ut auto time zone. Och nu fungerar det.

tack för tipsen!
 
Känner mig lite lost på vilka Shellyprodukter jag ska ha. Någon som har lust att hjälpa mig lite? Mitt behov är ganska enkelt:

1. Behöver en dimmer med låg min-belastning och två kanaler per puck (två puckar får inte ligga i samma dosa). Ska användas till fönsterspottar (LED).
2. En brytare med två kanaler utan dimmerfunktion. Ska användas för att tända armatur på fasaden samt eluttag i tak.
3. Finns det smart funktionalitet så man kan dubbeltrycka för att tända max belysning mm?

Kan någon peka ut dessa så vore jag tacksam.

EDIT:
En extra fråga:

4. När man ska para ihop denna med Home Assistant, måste man fysiskt trycka på något på själva pucken så att man måste kunna komma åt den eller sker det på annat sätt?
 
L Lund skrev:
Känner mig lite lost på vilka Shellyprodukter jag ska ha. Någon som har lust att hjälpa mig lite? Mitt behov är ganska enkelt:

1. Behöver en dimmer med låg min-belastning och två kanaler per puck (två puckar får inte ligga i samma dosa). Ska användas till fönsterspottar (LED).
2. En brytare med två kanaler utan dimmerfunktion. Ska användas för att tända armatur på fasaden samt eluttag i tak.
3. Finns det smart funktionalitet så man kan dubbeltrycka för att tända max belysning mm?

Kan någon peka ut dessa så vore jag tacksam.

EDIT:
En extra fråga:

4. När man ska para ihop denna med Home Assistant, måste man fysiskt trycka på något på själva pucken så att man måste kunna komma åt den eller sker det på annat sätt?
Antar att alla belysningskällor är 230V
1) Finns inte dimmer med 2 separata "kanaler". Du kan ju lätt driva 2 st fönsterlampor dock så om de skall tändas och släckas tillsammans använd en "Dimmer 2" med nollan kopplad.
2) Shelly 2,5
3) Nej men med HA så lägger du lätt till det, använd ex "long push" för att få 100% på en dimmer.
4) nej inget tryck på pucken krävs

EDIT: tänk på att max belastning per kanal av Shelly 2,5 är 10A med tanke på att du skulle ha den kopplad på ett uttag.
 
richardtenggren
För trappkoppling kör man då med shelly i3? :)
 
  • Gilla
robocop71se
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
För trappkoppling kör man då med shelly i3? :)
Kan man väl men behövs inte, använd 2 återfjädrande
 
richardtenggren
leby leby skrev:
Kan man väl men behövs inte, använd 2 återfjädrande
Jo, det är sant, kanske driftsäkraste lösningen också. Tänkte på i3 för att minimera rördragning, då det blir 3-4 brytare tror jag.
 
leby leby skrev:
3) Nej men med HA så lägger du lätt till det, använd ex "long push" för att få 100% på en dimmer.
Det går att göra även via shelly appen, dubbelklick tror jag inte funkar dock? Men long press och short press kan man styra.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
För trappkoppling kör man då med shelly i3? :)
Om du inte skall ha dimmer kan du använda vanlig trappkoppling med bistabila brytare.
 
leby leby skrev:
Antar att alla belysningskällor är 230V
1) Finns inte dimmer med 2 separata "kanaler". Du kan ju lätt driva 2 st fönsterlampor dock så om de skall tändas och släckas tillsammans använd en "Dimmer 2" med nollan kopplad.
2) Shelly 2,5
3) Nej men med HA så lägger du lätt till det, använd ex "long push" för att få 100% på en dimmer.
4) nej inget tryck på pucken krävs

EDIT: tänk på att max belastning per kanal av Shelly 2,5 är 10A med tanke på att du skulle ha den kopplad på ett uttag.
Tack!
Så om man har en dubbelbrytare på väggen (två lampknappar i samma eldosa) så kan man inte köra Shelly? Elektrikern hävdar bestämt att man inte ska det. Den enda smarta pucken jag hittar är då Plejd.
 
Är det Shelly 2.5 man kör för att simulera tryck på knapp för att öppna/stänga en garageport?
 
L Lund skrev:
Tack!
Så om man har en dubbelbrytare på väggen (två lampknappar i samma eldosa) så kan man inte köra Shelly? Elektrikern hävdar bestämt att man inte ska det. Den enda smarta pucken jag hittar är då Plejd.
Visst kan du använda Shelly, det är bara att sätta en puck i annan dosa, ex takdosan. Elektrikern får dra en extra fas tråd bara. Plejd har dubbel dimmer men du ska inte välja det av detta skäl, speciellt om du vill använda HA även om det nu kanske finns integration så är det inget som plejd stöttar vilket ex Shelly gör så för att få ett långsiktigt hållbart system med ha hade jag undvikit plejd i ditt scenario.
 
L Lund skrev:
Är det Shelly 2.5 man kör för att simulera tryck på knapp för att öppna/stänga en garageport?
Använd en Shelly 1 till garageport.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
leby leby skrev:
Visst kan du använda Shelly, det är bara att sätta en puck i annan dosa, ex takdosan. Elektrikern får dra en extra fas tråd bara. Plejd har dubbel dimmer men du ska inte välja det av detta skäl, speciellt om du vill använda HA även om det nu kanske finns integration så är det inget som plejd stöttar vilket ex Shelly gör så för att få ett långsiktigt hållbart system med ha hade jag undvikit plejd i ditt scenario.
Håller helt med dig! Kör Home Assistant och som det känns nu får det bli Plejd iaf och hoppas att integrationen som nu finns fortsätter fungera och/eller att IFTTT kommer.
Jag kommer ha gott om dubbelbrytare och att lägga dessa i andra dosor känns lite meckigt tyvärr och inget som elektrikern gillar.
 
L Lund skrev:
Tack!
Så om man har en dubbelbrytare på väggen (två lampknappar i samma eldosa) så kan man inte köra Shelly? Elektrikern hävdar bestämt att man inte ska det. Den enda smarta pucken jag hittar är då Plejd.
Elektriker kommer nog bara att föreslå plejd av alla smarta puckar som finns. Man kan säkert resonera länge om varför.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.