13 672 läst · 2 svar
14k läst
2 svar
schellack-flingor och röd-sprit- hur mkt av varje?
Hej,
Jag ska måla inomhus med linoljefärg och behöver schellackera kvistarna i panelen först. Har köpt schellack-flingor men kan nu inte hitta något "recept" på hur man blandar till det. Om jag vetat att det var så svårt att hitta hade jag naturligtvis frågat i byggnadsvårdsbutiken när jag köpte flingorna, men jag trodde det skulle vara lätt att hitta i böcker eller på nätet.
Alltså; hur mycket sprit tillsätter man för att lösa upp flingorna? Härten flingor/hältften sprit och låta det stå ett dygn...eller...?
M v h Jennie
Jag ska måla inomhus med linoljefärg och behöver schellackera kvistarna i panelen först. Har köpt schellack-flingor men kan nu inte hitta något "recept" på hur man blandar till det. Om jag vetat att det var så svårt att hitta hade jag naturligtvis frågat i byggnadsvårdsbutiken när jag köpte flingorna, men jag trodde det skulle vara lätt att hitta i böcker eller på nätet.
Alltså; hur mycket sprit tillsätter man för att lösa upp flingorna? Härten flingor/hältften sprit och låta det stå ett dygn...eller...?
M v h Jennie
Flingorna krossas i en liten glasburk med lock (så många som beräknas gå åt). Krosset täcks med T-röd. Skakas om då och då tills det lösts upp helt, beräkna 12 timmar. Använd T-röd för ytterligare spädning. Torkar på några minuter och kan övermålas så fort det är torrt.
Hitta på nätet... hoppas det hjälper.
/Fredrik
Hitta på nätet... hoppas det hjälper.
/Fredrik
Liknande trådar
-
Hur mkt underlagsspont till ett friggebodstak?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tilläggsisolera enstens tegelvägg - hur göra och hur mkt isolering?
Isolering -
Hur mkt isolering fritidshus? Tillbyggnad
Fritidshus -
Uterum på befintlig altan - hur mkt vikt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Mkt hög förbrukning i svanenmärkt hus
Elavtal, elpriser & elförbrukning