F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att ni tänker på detta:
- [länk]

Det finns fler butiker och tillverkare.

Det är helt OK, men det är trådlös kommunikation på öppna kanaler (med störningar och potentiell kapacitetsbrist). Dessutom så får man inte dela Internet mellan fastigheter (står i villkoren på abonnemanget).
Det skall funka bra enligt en jag känner som använder puckar mellan huset och en gäststuga.

Jag hittar inget i villkoren om att man inte får dela. Jag skrivit på intresseanmälan och den blir bindande när man betalat in 10.000 kr. Så det är nog lugnt
 
F Freddan#1 skrev:
Det skall funka bra enligt en jag känner som använder puckar mellan huset och en gäststuga.

Jag hittar inget i villkoren om att man inte får dela. Jag skrivit på intresseanmälan och den blir bindande när man betalat in 10.000 kr. Så det är nog lugnt
A3: "5.2.1 Kunden äger inte rätt att vidareöverlåta eller vidareupplåta Tjänst till tredje man utan A3:s skriftliga samtycke."

Bahnhof: "7.1 Tjänsterna är avsedda för normalt privat bruk och normal användning av Kunden och personer i Kundens hushåll. Kunden får t ex inte använda eller upplåta någon av Tjänsterna i syfte att vidareförsälja Tjänsten eller annars för kommersiella ändamål."

Bredband2: "5.1 Kunden får endast använda Tjänsten för eget bruk och för det ändamål som framgår av Avtalet. Kunden får inte återförsälja eller på motsvarande sätt kommersialisera Tjänsten."

Alla andra leverantörer har liknande villkor.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Ja, de priserna är vad jag har att gå på idag. Kan för dåligt om IT annars.

Ok förstår var du vill komma. Men vad baserar du det på? Alltså att jag nog behöver göra om kalkylen varannat år.
Vad baserar du detta "nog" på?
Jag menar bara att man inte kan anta att prisbilden för fiber- resp. mobilt abonnemang förhåller sig till varandra på samma sätt under en kommande 20-årsperiod.

Mitt "nog" baserar jag på hur utvecklingen har sett ut vad gäller prismodeller och prisnivåer för datatrafik, de har varit allt annat än statiska.

Men som med det mesta måste man nog titta på fler parametrar än kostnaden.
Vid varje tidpunkt finns det givetvis ett alternativ som är billigast och det finns också ett alternativ som prestandamässigt är bäst.
Trixet är väl att välja ett balanserat alternativ som förhoppningsvis håller över tiden och som till en rimlig kostnad har potential som ger handlingsfrihet och kan möta förändrade behov.

Med andra ord fiber.
 
A Andy78 skrev:
Dom kommer aldrig släcka ned 4g om det inte finns något annat.
Vad menas med att tv är tung trafik?
Det kräver ju ingen större bandbredd.
"TV" är enormt tungt att dra runt. Tänk på att varje sändning i 4G är en unik dataström och eftersom traditionell TV minskar precis hela tiden så växer streaming-tjänsterna.

5 Mbit / s förbrukar en HD-sändning vilket är standard kan jag tänka mig, vissa kör 4K och då används 25 Mbit / s.

Det är alltså inte konstigt att en familj på 4 personer samtidigt förbrukar allt från 5 Mbit till 100 Mbit / s.

Finns lite statistik men 1 person gör av mellan 3 till 7 Gb / timma.

Fiber alla dagar i veckan. 4G är nödfall när man är på resande fot.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Problemet du får med trådlöst, oavsett om vi pratar 4G/5G/xG eller trådlöst med "puckar" etc (kärt barn har många namn - gemensamt är trådlöst) är latens och bandbredd.

Om vi nu ska prata framtidssäkring så kan vi titta på dagens utbud av streamingtjänster, där har vi nutid. Framtid är vad allt att döma mer "on-demand" TV, dvs titta på de program du vill när du vill och det sker via streamingtjänster, Viaplay, Netflix, HBO, alla Play tjänster hos kanalerna etc.

Den typen av trafik kräver både bandbredd och låg latens. Lägg då till att alla i familjen inte tittar på samma program, någon tittar på en annan TV/dator/surfplatta/telefon eller kanske spelar lite onlinespel (där också kraven på uppkoppling ökar varje år). Ett livs levande exempel är jag själv som precis skaffat Cmore för att se SHL hockey i år när man inte kan gå på matcherna live. Vid en test hemma så upptäckte jag att min 100/100 lina precis räcker till när grabben lirar Fortnite, frun kollar på HBO och den andra grabben Viaplay (vi använder till 95% streaming tjänster). Övervakade trafiken och jag ligger och sniffar på 95-100 mbit och det märktes på min live-stream (de andra var inte live = buffrar) då den ibland tappade HD kvalitet ett par sekunder för att bandbredden inte räcker till.

Pucken du tänker dela med din granne kommer inte klara den trafiken. Det kommer bli en dyrköpt historia för dig. Sen står ju grannen (eller du?) som ägare på fibern. Det kommer den ene av er att tappa marknadsvärde på, och vad händer den dagen grannen flyttar, eller ni kanske inte är så bra vänner längre?

Fiber ligger ljusår framför den trådlösa teknik vi inom en överskådlig framtid kommer att kunna få via t.ex. 5G vad det gäller hastighet, latens och stabilitet. Med det sagt, dra in fiber. Du kommer inte att ångra dig jag garanterar.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
seafarer seafarer skrev:
Fiber är verkligen bra, men något som finns på horisonten är ny teknik och möjligheter som en av numera världens största entreprenör genomför, Starlink-satelliter som kommer ta nästa steg och förse världen med internet.

internetuppkoppling är stora pengar. Jag är därför inte orolig om du inte skaffar fiber. Internet kan lösas trådlöst (kommer krävas parabol).

[länk]
Starlink verkar bli mycket bra, men inte ämnat för de som bor centralt. Sateliten kan inte hantera allt för många på en liten yta (läs stad).

Vad månadsavgiften blir kan vi bara gissa, men jag tvivlar starkt på att det blir billigare än fiber.

Från ett land där "unlimited data" innebär max 15GB per månad kan man fundera på vad som erbjuds via rymden som behöver mycket teknik för att kunna leverera.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Starlink verkar bli mycket bra, men inte ämnat för de som bor centralt. Sateliten kan inte hantera allt för många på en liten yta (läs stad).

Vad månadsavgiften blir kan vi bara gissa, men jag tvivlar starkt på att det blir billigare än fiber.

Från ett land där "unlimited data" innebär max 15GB per månad kan man fundera på vad som erbjuds via rymden som behöver mycket teknik för att kunna leverera.
Tekniken tas ju fram för de som bor i mellanvästern i USA, för de i Sibirien, de i Australiens mitt osv. Inte för de som har fibern några hundra meter bort...
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
P
F Freddan#1 skrev:
Såg idag att det finns något som heter Puckar som löser saken. Skall kolla med två grannar om de vill dela fiberuppkopplingen.
Puckarna är trådlösa löser kopplingen emellan husen.
Tror för framtiden att det skulle bli säkert för alla vill nog ha så låg månadskostnad som möjligt.
Det skulle bli bara 133 kr/månad och 7000 kr för installationen.
Till den jag flyttar in i det huset som har inkommande fiber..
Då köper jag ut er andra så kan ni stå där med era puckar....
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Sitter just nu och arbetar från fritidshuset på en 4G anslutning med gynnsamma förhållanden. Det funkar oftast men satt nyss i ett teamsmöte och samtidigt ringde mobilen - då dog anslutningen till Teams.

Men fiberkabeln ligger nergrävd i gräsmattan och väntar på att komma in i huset. :D

När vi beställde fiber var jag inte övertygad om att det var nödvändigt men det sista halvåret har rätat ut alla frågetecken. Fiber alla dagar i veckan!
 
  • Gilla
Limpan4all och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Tekniken tas ju fram för de som bor i mellanvästern i USA, för de i Sibirien, de i Australiens mitt osv. Inte för de som har fibern några hundra meter bort...
Tror inte Starlink kommer att komma till Sverige i första taget. Ett av världens bäst uppkoplade länder.

Sen har vi den lilla detaljen att Starlink till att börja med bara når upp till 53 breddgraden.
220px-European_countries_entirely_north_of_53%C2%B0_N.png

Även om de en dag kommer att komma längre norrut så lär det dröja. Det finns tillräckligt med kunder söderut.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Tack.
Men frågan är fortfarande om trådlöst kommer att ta över fiber?
4G är ju redan hack i häl, väldigt nära.

Ja, el var ju framtiden förr. Och på 70-talet fick man bidrag om man byggde hus med direkt-el. Det blev en dyr läxa 10 år senare.

Nu går det snabbare än någonsin.

Jag har inte 1 gång ångrat anslutningen .. sa samtidigt upp allt annat å slet ner den fula annttennen från taket .. min Apple TV 4k droppar aldrig har drt i 2 rum plus paddor plus alla telefoner plus ps plus allt annat ..

Sedan sa någon att billigare lär det knappast bli..

jag betala 7500 min granne 7 år senare 15000
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jonas Persson
wildeside wildeside skrev:
Så jag skulle inte vilja skryta med att jag har någon speciellt bra koll på vad Nasa mfl håller på att utveckla för system just nu, men jag tror inte att deras kommunikationssystem ut till rymden är speciellt långsamma och jag är övertygad om att dom satsar någon krona på att utöka både hastighet och mängden data dom kan skicka
ISS har just nu 600 Mbps ner till jorden. Uppkopplingen till Mars klarar i bästa fall av 11 kbps, men man hoppas på att i framtiden komma upp i 1 Mbps... Så nej, det är inte NASA som driver utvecklingen av Internet på jorden.
 
Vad har ni för behov? Hur många är ni i det andra huset samtidigt och vad gör ni där som behöver internetuppkoppling?
För jag tolkar det som att det inte gäller ert primära boende?
Läsa lite nyheter på mobilen och slösurf på facebook? Ja, då behöver ni inte mer än ett mobilt bredband.

Men är kraven högre än så? Ja, då skulle då jag kika på fiber.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror inte Starlink kommer att komma till Sverige i första taget. Ett av världens bäst uppkoplade länder.

Sen har vi den lilla detaljen att Starlink till att börja med bara når upp till 53 breddgraden.
[bild]

Även om de en dag kommer att komma längre norrut så lär det dröja. Det finns tillräckligt med kunder söderut.
Det var därför jag betonade att Esrange kan vinna på detta.

Det bor inte så många invånare på jorden närmre polerna än den 53:e breddgraden, förutom i Norden då.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Blir förmodligen billigare för eftersläntarna, eftersom den initiala kostnaden redan är tagen, eftersläntarnas anslutning blir då ren vinst för kabeldragaren :)
Kan bli dyrt, gick på den niten missade det första erbjudandet 3500kr. Hoppade över andra erbjudandet 7500kr, fick sedan meddelande att nu stänger vi ner analog tv & internet för fiberanslutning betala 12000kr. Var bara att bita i det sura äpplet.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.