Hej!

Tänkte passa på att plöja ned ytjordvärmeslang nu när trädgården ändå ser ut som ett slagfält efter ny dränering.
Jag har fått ett pris på 35 kr/meter inklusive slang + moms. (Ska lägga 350-400m)
Är detta dyrt/billigt? Är det lönt att leta efter någon som gör det billigare eller är det bara att slå till?

/Jonas

Tror det var ett ganska rimligt pris, slå till.
Kostar mer att ringa runt och trassla, om du ändå har grävaren där.
Vi grävde ner 160 m till vår IVT 495, killen som grävde grunden gjorde det mellan varven, funkade kanon.

Nja, det är inte samma killar som fixar dräneringen som ska fixa slangen.

Jag har nu fått ett pris på 30:-/m av en annan dvs 2500:- billigare på 400m ;D
Det går i rätt riktning, men misstänker att det inte blir lätt att hitta billigare än 30:-/m.

/Jonas

det är run dom summorna det brukar kosta.
ingår vätskan?

Kan inte tänka mig att vätskan ingår i priset.

Vad kostar vätskan, var köper man den??
Hur mycket går det till 400m slang?

/Jonas

Jag har hittat att det går åt 0,9L/m.
Men var köper man det?

30kr/m +moms. Vätska ingår inte. Ofta kan man köpa det av plöjarfirman. Kostar runt 10-15kr/l. Tänk på att det är en blandning. 30% köldbärarvätska sen fyller du på med resten vatten. 400 meter slang ger ca 110 liter
köldbärarvätska. Jag beställde min (Helachem) på Ahlsell. Vätskan gick cirka 1200:- sen kom Ahlsells fraktkostnad mellan Ahlsell Anderstorp till Ahlsell Halmstad på över 600:-, utsugning :(
Om trädgården ser ut som ett slagfält nu kommer den att se ut som Västfronten när dom är färdiga ;)

OK, tackar för informationen!

Finns det olika typer av köldbärarvätska eller är det samma innehåll trots olika tillverkare?
Håller på att fylla i ansökan till kommunen, där ska man fylla i "typ" av köldbärarvätska. Är det bioetanol, eller vad heter det?

/Jonas

Hemmakatten
Vår granne betalade 30 inkl. vätska och inkl. moms för sin slang. Då ingick inte grävningen.

Ingick inte grävningen ??? Slangen kostar 8.5kr/m inkl. moms på Rinkaby och köldbäraren går högt räknat på 5kr för att fylla en meter slang. Hyfsad vinst!!!

Hemmakatten
Ja, grannen och rörisen kommer inte att ha något samarbete framöver. Det var lite oenighet om resten av fakturan också....

Har någon ett tips på någon firma som plöjer ner slang? Vi behöver tjänsten redan om två veckor och tomten ligger i Enköping.

Hej!

Alla skriver om hur billigt och bra de fått sina slangar nedgrävna. Kunde inte någon nämna var de bor och vilka firmor de pratat med så att vi som står inför detta arbete kan få lite hjälp med detta?

Mvh F

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.