C cffol skrev:
Tog mig 3 dagar
Tror du klipper av en dag om du gör om något liknande. Men antar du inte fogade en hel full dag.
Sedan måste man vänta några månader vare sig man skall klinkra eller måla.
Det är lite mer noga med ytan med färg och man döljer en del med klinker-;)
 
tommib
Jo, jag har övervägt klinker där nere, bl.a. för att testa att lägga själv. Dessutom skulle det vara lättare att då gjuta fast inspektionsluckan för pumpgropen i efterhand (och då spackla över den där skarven som blir). Faktum är att det är många andra grejer som blir lättare också, t.ex. skarven mellan nivåerna. Men å andra sidan så är det som sagt en förvaringskällare så det lutar väldigt mycket åt rå betong. Det går ju att måla, kanske med epoxi. Eller sånt industriflytspackel... Några betongbearbetningsmaskiner kommer mycket riktigt inte ner där, det är handmaskin som gäller för allt.

Det jag har varit osäker på med att beställa pumpbil + betong är hur det funkar med hjälp att lägga ut det. Där fick jag dock svar nu från cffol att det kommer med en kille med pumpen som lägger det där man vill ha det. Dessutom lite prisuppgifter, vilket är superbra för någon som har dålig koll på vad det borde kosta.

Gjuta själv eller ta in någon blir också lite en fråga om vad det kostar. Om det kostar 2 kkr extra att få med en betonggubbe som slodar ut allt i rätt nivå från början så blir är det definitivt värt det för mig. Visst skulle det vara kul att prova att göra en större gjutning men ibland är det skönt att ha ett proffs som gör jobbet snabbt och effektivt. Projektets tidsplan har blivit lite pressad av att dottern nu definitivt behöver ett eget rum, snarast. Jag vill undvika Shurgard och liknande, mer än som interrimslösning, men håller på att kolla på det också nu. Detta ger också att det är värt att ta in proffs. Faktum är att vi har en hel del pengar undanlagda för att byta tak, vilket inte kommer bli av i år ändå, och dessa skulle kunna användas för att accelerera källarprojektet.
 
Jag lät gjuta nytt golv i gillestugan tidigare i somras, ca 1,9 kubikmeter, det var förutom betongbilen en kille med pumpvagn och trettio meter slang, och två andra som höll i slang, sloda och höll koll på höjden med laser. Det tog väl ca en timme (lite strul med stopp i slangen) och kostade ca 17.000.

Lite skrovlig yta, men spelar ingen roll då jag ska lägga klinker.

Faktura för gjutning av betonggolv som detaljerar kostnader för betongarbete, transport, lossning, slangpump och rengöring.
 
Redigerat:
  • Gilla
andersgrebin och 2 till
  • Laddar…
tommib
Vill du säga vilken firma? Var du nöjd? Om inte i tråden så gärna via PM, jag vill väldigt gärna ha tips på bra firmor.
 
K
@b8q din faktura påminner om min på upplägget.. MA Betong?
Min är från slutet på November 2018.
 
  • Fakturadetaljer för gjutning av källargolv, transport och slangpump med priser, enheter och rabatter.
Redigerat:
Skulle direkt råda till att få hjälp till läggningen, det är inte direkt svårt för en som är van. Men betongen är lite oförlåtlig och jobbig att rätta till i efterhand.
En misslyckad gjutning går förvisso att flytspackla, men till en kostnad som ofta blir högre än att göra rätt från början.
Som tidigare sagt. Ytan får vara bättre vid målning. De yngre är inte lika vana med handskura.
 
K KjellTimell skrev:
@b8q din faktura påminner om min på upplägget.. MA Betong?
Min är från slutet på December 2018.
Japp, MA Betong här med! (y)
Min är från nu i somras.

Och @tommib jag är förhållandevis nöjd. Lite ful yta som sagt (skulle aldrig vilja ha den som ytskikt, då hade de behövt göra mer jobb med helikopter eller liknande) men funkar bra som underlag för klinker för den är åtminstone vågrät och bra. Inga sprickor eller så (än iaf, det är bara drygt en månad sedan det gjöts).
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
En liten handhållen helikopter borde du få ner hålet. När de gjöt min källare hade de några riktigt små och smidiga. Hur stort mått är de på luckan ner.

Har du funderat på hårdbetong? De lägger man vanligen i p-garage eller andra ytor som ska vara slittåliga. De läggs som ett pulver ovanpå betongen och helikoptras in i den . Bildar ett lager på ett par mm som är superhårt, sedan behandlas det med en dammbindare.

Har det i mitt garage i källaren, supersmidigt. Enklare än att lägga klinker och hållbarare än epoxy färg.

Själv körde jag svenskbetongdesign som armerade och gjöt min källare. Jag är nöjd med jobbet, vart rakt och fint å så en bra yta i garagedelen med hårdbetong. Kanske inte billigast men bra resultat.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
K
En någorlunda högupplöst bild på den slodade ytan jag fick. så får du ett hum på finnishen.
Halksäkert är det iaf. :rofl:
 
  • Högupplöst bild av en slodad och halksäker yta med textur i ett orenoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thoisa och 2 till
  • Laddar…
tommib
B b8q skrev:
MA Betong
I Anderstorp? Det är den enda jag hittar när jag googlar....
 
tommib
K KjellTimell skrev:
En någorlunda högupplöst bild på den slodade ytan jag fick. så får du ett hum på finnishen.
Halksäkert är det iaf. :rofl:
Det där duger gott för mitt källargolv
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
T tobben87 skrev:
Har du funderat på hårdbetong?
Nej, eftersom jag inte visste att det existerade :)

Nu ska jag fundera på det.

Bra resultat (och bra kontakt med firman) är extremt mycket viktigare än billigast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Segerby och 1 till
  • Laddar…
En mindre slip får du garanterat ner och slipa av topparna efter en slodning sedan döljer ett billigt klinker det mesta.
 
K KjellTimell skrev:
En någorlunda högupplöst bild på den slodade ytan jag fick. så får du ett hum på finnishen.
Halksäkert är det iaf. :rofl:
Påminner mycket om mitt.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.