1 869 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Trådlöst från data till tv?
*tips* det lär inte finnas några sånadär som skickar stereoljud på rf-utgången, för att få stereoljud så är det scartkontakt eller rca-pluggar som gäller. Anledningen är att det är väl bara ett par länder i norden som har exakt samma system för stereoljud i analog tv, och britterna har ungefär samma system fast med lite andra specar, så marknaden blir för liten och det skulle dessutom ändå kosta massor mer än det smakar att generera nicamstereo (som vårat system för marksänd analog stereotv kallas, som för att röra till det dessutom är ett digitalt ljudsystem)...GoForIt skrev:Vi har inte exakt den varianten som NetonNet erbjuder, utan en annan liknande köpt på Clas Ohlson (38-1296). Vi skickar bilden från satellitmottagaren i vardagsrummet till sovrummet. Jag skulle säga att bilden är helt okej för mig som inte är något teknikfreak. Ljudet däremot vill av någon anledning inte följa med i stereo, utan det blir mono. Trots att utrustningen skall klara det.
En fördel med den variant vi har är att den har en vanlig RF-utgång på mottagaren. Bra om man har en äldre TV utan scartanslutning. (Eller som för oss, som har en sladd från mottagaren till en tredje TV..).
Den påverkas av microvågsugnen ja. Men det är väl inte så farligt, då den ju används mer spoadiskt. Då är det värre med det trådlösa nätverket. Det påverkar mer, och ger rullande linjer i bilden, oavsett inställningar på sändaren. (Sändaren för det trådlösa nätverket står inte i samma rum).
Hoppas det klarnade något..
Vilket företag köpte du den ifrån, över internet ???
Låter nämligen väldigt intressant, då det snart är dags för en ny DVD spelare..
Jag betällde från www.norskit.de. De har två betalningsalternativ. Paypal och förhandsbetalning. Jag orkade inte med paypal då det krävde yttligare en registrering så jag betalade i förskott, satt och var nervös ett tag, men efter en vecka fick jag prylen.
Jag hittade norskIT via pricerunner då man includerar utländska priser.
Jag hittade norskIT via pricerunner då man includerar utländska priser.
*tips* det lär inte finnas några sånadär som skickar stereoljud på rf-utgången, för att få stereoljud så är det scartkontakt eller rca-pluggar som gäller. Anledningen är att det är väl bara ett par länder i norden som har exakt samma system för stereoljud i analog tv, och britterna har ungefär samma system fast med lite andra specar, så marknaden blir för liten och det skulle dessutom ändå kosta massor mer än det smakar att generera nicamstereo (som vårat system för marksänd analog stereotv kallas, som för att röra till det dessutom är ett digitalt ljudsystem)...[/quote]yxis skrev:[quote author=GoForIt link=1133350020/0#3 date=1133353900]Vi har inte exakt den varianten som NetonNet erbjuder, utan en annan liknande köpt på Clas Ohlson (38-1296). Vi skickar bilden från satellitmottagaren i vardagsrummet till sovrummet. Jag skulle säga att bilden är helt okej för mig som inte är något teknikfreak. Ljudet däremot vill av någon anledning inte följa med i stereo, utan det blir mono. Trots att utrustningen skall klara det.
En fördel med den variant vi har är att den har en vanlig RF-utgång på mottagaren. Bra om man har en äldre TV utan scartanslutning. (Eller som för oss, som har en sladd från mottagaren till en tredje TV..).
Den påverkas av microvågsugnen ja. Men det är väl inte så farligt, då den ju används mer spoadiskt. Då är det värre med det trådlösa nätverket. Det påverkar mer, och ger rullande linjer i bilden, oavsett inställningar på sändaren. (Sändaren för det trådlösa nätverket står inte i samma rum).
Hoppas det klarnade något..
Att jag inte får ut stereoljud via koaxialkabeln kan jag kanske vara med på (även om det ska gå enligt bruksanvisningen), men däremot får jag inte ut stereo via scartanslutningen heller. Vilket är märkligare kanske.
Nuförtiden finns det trådlös nätverksutrustning som ligger på 5 GHz vilket borde innebära att det problemet elemineras.GoForIt skrev:
GoForIt skrev:
Det är inte så att du råkat hitta på nån underlig special-scartkabel? :/
Komma, och gå.... 802.11a = 5GHz, 802.11b och 802.11g = 2.4GHz. Det verkar som om 802.11g är vanligast eftersom det lätt går att tillverka prylarna så att de är bakåtkompatibla med gamla 802.11b-prylar... fast kan man välja så är väl 802.11a bättre om man inte har jätteplaner på att komplettera och vill slippa störproblemet...Tomtebo skrev:
Liknande trådar
-
Kan man dimensionera huvudsäkring utifrån HAN-ports data?
El -
Ingen data från HAN-porten på energimätaren
Villalarm & Hemautomation -
Ström från paneler enligt datablad
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Styra ljusslinga trådlöst från vanlig väggbrytare - Qubino Flush 1 Relay?
Villalarm & Hemautomation -
Ljuskälla trådlöst dimbar från noll
Belysning