4 495 läst · 29 svar
4k läst
29 svar
Många hantverkare skippar bilbälte
Även om den bälteslösa avlider på plats så behöver ju personalen vid räddningstjänsten och ambulansen leva med minnena av att plocka upp en människokropp i kanske 3-4delar ifrån vägbanan, fullständigt demolerad i övrigt.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
De är juförsig professionella och förmodligen härdade, men hur är det med de privatpersoner i bilen som den bälteslösa krockade med? Riktigt olyckliga omständigheter om det kanske sitter små barn i baksätet... För att inte nämna alla andra "vanliga människor" som hinner komma fram till och köra förbi olycksplatsen innan räddningstjänst/ambulans kommer på plats.
Sen har vi alla den "drabbades" vänner o familj. Alla dessa som måste hantera att fortsätta leva utan sin far/mor, bror/syster, eller kanske värst av allt son/dotter...
Jag vill hävda att det är inget annat än otroligt själviskt och arrogant att inte använda bälte eller hjälm. Framförallt om man försöker försvara beteendet med att "det drabbar bara mig".
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 367 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 367 inlägg
Både som hantverkare och småbarnsförälder känner jag mig lite kränkt , min erfarenhet är att det till 99% är snorungar och äldre män i fina bilar som står på Familjeparkeringarna. Men då är ju butikerna också korkade som placerar dom på första parkett.Åsa Lund skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 702 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 702 inlägg
Familjeparkering på första parkett är egentligen helt logiskt. Det är bättre om barnen går så kort sträcka som möjligt på parkeringen.
Vad gäller bilbälte tror jag delvis att det är en generationsfråga. Hade en äldre kollega (runt 65 nu?) som slarvade mycket med bältet. De som är runt 50 nu och yngre är uppvuxna med bälte och har det oftare.
Min kompis fru är från Spanien och hon gillade verkligen inte bilbältet, kände att hon satt fast. Hon hade inte använt bilbälte som barn.
Dock förklarar inget av ovanstående varför just gruppen hantverkare slarvar så ofta. Kan det vara samma personer som jobbar på tak utan säkerhetslina eller ställningar?!
Vad gäller bilbälte tror jag delvis att det är en generationsfråga. Hade en äldre kollega (runt 65 nu?) som slarvade mycket med bältet. De som är runt 50 nu och yngre är uppvuxna med bälte och har det oftare.
Min kompis fru är från Spanien och hon gillade verkligen inte bilbältet, kände att hon satt fast. Hon hade inte använt bilbälte som barn.
Dock förklarar inget av ovanstående varför just gruppen hantverkare slarvar så ofta. Kan det vara samma personer som jobbar på tak utan säkerhetslina eller ställningar?!
Har inte bemödat mig med att fråga varför men tycker också det är väldigt korkat.T TowaTei skrev:
Bland mina kollegor så är det allt från 20-65 och det är samma problem med alla åldrar. Gemensamt är att dom oftast struntar i varsel på överkroppen trots arbete vid eller på vägar.Fairlane skrev:Familjeparkering på första parkett är egentligen helt logiskt. Det är bättre om barnen går så kort sträcka som möjligt på parkeringen.
Jag kör inte utan bälte, bara idioter som gör detK Kasken skrev:Även om den bälteslösa avlider på plats så behöver ju personalen vid räddningstjänsten och ambulansen leva med minnena av att plocka upp en människokropp i kanske 3-4delar ifrån vägbanan, fullständigt demolerad i övrigt.
De är juförsig professionella och förmodligen härdade, men hur är det med de privatpersoner i bilen som den bälteslösa krockade med? Riktigt olyckliga omständigheter om det kanske sitter små barn i baksätet... För att inte nämna alla andra "vanliga människor" som hinner komma fram till och köra förbi olycksplatsen innan räddningstjänst/ambulans kommer på plats.
Sen har vi alla den "drabbades" vänner o familj. Alla dessa som måste hantera att fortsätta leva utan sin far/mor, bror/syster, eller kanske värst av allt son/dotter...
Jag vill hävda att det är inget annat än otroligt själviskt och arrogant att inte använda bälte eller hjälm. Framförallt om man försöker försvara beteendet med att "det drabbar bara mig".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 702 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 702 inlägg
Då är det nog gruppen som struntar i "löjlig" skyddsutrustning generellt, oavsett om det är reflexväst, säkerhetssele, hjälm etc. "Jag ska bara..." Gissningsvis är en hög andel män.P Prodigys skrev:
Nu skulle jag aldrig själv ställa mig i en sådan parkering MEN du behöver ju inget tillstånd för att hålla där. Däremot ser jag många idioter som parkerar på handicapsplatser utan tillstånd och som är helt friska, vilket klientel det brukar röra sig om behöver jag inte nämnaÅsa Lund skrev:
Hmmm....inte många som kör utan bilbälten nuförtiden särskilt inte med tanke på att alla moderna bilar har ett pipljud om du inte sätter i bältet och man nu skulle få för sig att sätta i bältet bakom ryggen som får man ju skylla sig själv och en sådan person skulle jag inte tycka synd om denna skadade sig allvarligt.
Att slippa pipet är lätt löst.
Har sett många som har en bältesadapter liggandes i bilen.
Det är ju bara att köra inom skroten eller köpa en på nätet.
https://www.modemedia.se/product/ad...cHGZxYrJenQeCskILYFYfeEwYI4eruzhoC6eoQAvD_BwE
Har sett många som har en bältesadapter liggandes i bilen.
Det är ju bara att köra inom skroten eller köpa en på nätet.
https://www.modemedia.se/product/ad...cHGZxYrJenQeCskILYFYfeEwYI4eruzhoC6eoQAvD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte det. Jag har många kollegor och samarbetspartners i byggbranschen och jag har inte sett någon köra utan bälte.
Däremot kan jag tänka mig att det är vanligt bland hantverkare från öst och även Irländska "asfalts/takläggare".
De brukar inte ta så hårt på säkerheten.
Däremot kan jag tänka mig att det är vanligt bland hantverkare från öst och även Irländska "asfalts/takläggare".
De brukar inte ta så hårt på säkerheten.
Liknande trådar
-
Problem med fukt i krypgrunden, MÅNGA frågor. Hur bäst göra?
Grund & Markarbeten -
Varför är det så många hantverkare som saknar kundrespekt?
Hantverkare -
Hur många hantverkare behövs för att byta ett fönster?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Juridik -
Varför finns det så många dåliga hantverkare?
Hantverkare