Jag håller på att bli galen, så hoppas på tips. Jag målar om fönstren så jag har satt vanlig maskeringstejp på fönsterrutan. Jag målar trät/kittet tre gånger och sen drar bort tejpen.
Men tejpen går bara sönder och både tejprester och lim är kvar på rutan. Då går jag på med en skursvamp och t-röd. Får trycka och skura som en galning för att det ska försvinna. Men kommer jag för nära färgen så löses/skrapas ju den bort. Det tar längre tid att få bort tejp än att måla!
Har många fönster kvar så måste komma på något bättre. Idéer? Finns bättre tejp?
Men tejpen går bara sönder och både tejprester och lim är kvar på rutan. Då går jag på med en skursvamp och t-röd. Får trycka och skura som en galning för att det ska försvinna. Men kommer jag för nära färgen så löses/skrapas ju den bort. Det tar längre tid att få bort tejp än att måla!
Har många fönster kvar så måste komma på något bättre. Idéer? Finns bättre tejp?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Går det inte skrapa bort med rakblad?
Finns blå maskeringstejp som är mer UV beständig.
edit: https://www.bauhaus.se/maskeringstejp-precision
Finns blå maskeringstejp som är mer UV beständig.
edit: https://www.bauhaus.se/maskeringstejp-precision
Cellulosaförtunning eller acetonlöser upp det. 7 resor bättre än T-röd, om det ens hjälper mot detta klister.
Jag brukar strunta i tejp, efter att du målat väntar du en dag sen ”skär” du rent med rakblad i hållare. Jag brukar använda en väldigt bred spackel som jag skär längs. Mycket lättare och snabbare än att tejpa för oss som inte kan måla rakt på frihand som ju förstås är effektivast om man klarar det..
Första fönstret satt tejpen 1-2 veckor i regn och sol. Men andra fönstret försökte jag snabbare, 3-4 dagar. Men gick lika dåligt.
Limborttagningen, kan det vara bättre än t-röd om inte blåa tejpen funkar?
Limborttagningen, kan det vara bättre än t-röd om inte blåa tejpen funkar?
Medlem
· Västernorrland
· 10 857 inlägg
Annars betyder märket på tejpen en hel del.......Det brukar löna sig att köpa bra tejp. Inte på rusta och liknande......